Valp åt ett körsbär :S
Hej! Nyss när jag var ute med hundarna gick vi förbi ett körsbärsträd och Zally som gick lös sprang dit och tog ett körsbär i munnen. Hon är omöjlig att få tag på när hon tagit något i munnen men brukar släppa det om man springer bort från henne.. Så det var vad jag gjorde, men hon lade sig på gräset och såg ut att tugga… Vet ej om hon åt upp körsbäret, men om hon gjorde det är det någon fara? Hon är 12 veckor och väger ca 3.5 kg. Tack i förhand!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Kärnorna i körsbär är giftiga för hundar(och människor i större doser då det innehåller ämnen som kroppen gör om till cyanid), men jag tror inte att ett enda gör någon större skada. Om du är orolig så ring veterinären.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Min valp äter ständigt körsbär utomhus då vi varje dag går förbi en hel gång med körsbär. Inget har hänt med honom hittills ;)
#2 varför i hela friden chansar du ? Om du vet att det är giftigt och kärnorna kan ge förstoppning ? Är det värt ? Så idiotiskt TS en är bog ingen fara :)
#3 För att där ligger i stort sätt körsbär på hela asfalten och gräset, och vi måste gå här för att komma ut till vår vanlig gå-stig. Att han äter kanske 3 körsbär dör han inte av (tror inte ens att detta är "riktiga körsbär" då dessa är mycket mindre). Dessutom så äter han inte kärnorna, han är en klok hund och han vill inte äta det hårda (kärnan då alltså) så jag ser när han spottar ut kärnan.
Att bli otrevlig gör inte saken bättre! 🙂
#3 jag är inte ett dugg otrevlig bara för att jag tycker det är idiotiskt att chansa då är det bättre att koppla till man kommit förbi området!
#6 detta är ett forum och om någon låter sin hund äta giftiga saker när man lätt kan undvika detta så tänker jag inte hålla tyst!
#7 Själva frukten är inte farlig, kärnorna är (i större intag). Som jag skrev innan så äter han INTE kärnorna 🙂
#1 #2 #3 Så bra! Hennes allmäntillstånd är normalt och hon äter och dricker så det är förhoppningsvis ingen fara då! Tack så jättemycket!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
#8 om frukten legat ett tag så är den visst farlig ! Vilket du omöjligt kan veta ! Hur som så skrev du i #2 min valp äter ständigt körsbär! Då får fu tåla svar efter det också !
Håller med om att det är onödigt att riskera något genom att låta sin hund äta körsbär inget har hänt hittills men tänk om? sen vill jag också säga att jag tycker det är lite hård ton av dig #10 att kalla det idiotiskt.
#4 Lär valpen loss och "usch". Då släpper intresset :) Vi bor mitt i stan och äckelfimpar och tuggummi var vår last, men lärde henne snabbt att det var "usch" och hon släppte. Och "loss" lärde vi henne andra veckan. Så om hon nu får försig att stanna och sniffa på en äppeskrutt säger bara "usch" och så låter hon bli. Ett säkrare alternativ till att låta valpen kränga körsbär :)
@adventuresofnavi | instagram
#12 För oss funkar det oftast att säga ett klart och tydligt "Neeej" så brukar han ha fokus på mig istället :) Men om nu körsbär är så farligt som ni säger så för jag nog hindra han från att äta det då :) Min valp insåg ganska snabbt att fimpar och annat "omänskligt" inte är gott, så där hade jag tur ;)
Jag ger Albin bitar av körsbär då och då, men inte för mycket.
Såvida hon inte verkar må dåligt så är hon nog inte dålig heller! Ett körsbär är ingen fara, även om det är en valp
Medarbetare på Skor iFokus
#10 Du menar att körbären kan ha jäst och jycken blir full? 😃
#16 nä, men rent logiskt borde det kunna ge sig på levern? Dock tror jag att det behöver ligga länge då, och det krävs nog ganska stora mängder
Medarbetare på Skor iFokus