Skillnaden på shaggy-raserna?
Vad är det för skillnad på raserna som är shaggy? Tex pon, english sheepdog m.fl. Inte ens uppfödarna verkar veta vad den direkta skillnaden är förutom storleken och ev ursprung. De ser likadana ut och verkar ha ungefär samma temperament, sinneslag och egenskaper. Här finns ju många duktiga hundfolk så ni kanske har ett bra svar. :) Jag kommer på tre av såna här raser. Men finns det fler? Nån här inne med någon av shaggyraserna?
Jag är kanske trög…
vad menas med shaggyraser??
Menar du långhåriga vallhundar?
#1) Ja, precis. Jag var för otydlig. Bearded Collie, p.o.n och English sheepdog är de jag kommer på. De större hundarna som blir riktigt långhåriga och behöver klippas eller tofs för att se. ;) :) De ser "likadana ut" för mitt öga just nu och verkar vara samma hund i princip.

Old english sheepdog och Bearded Collie har inte alls samma sorts päls. Tror old english är mer kvadratisk än beardisen. De är ju båda vallhundar som används på ungefär samma sätt så det är klart att de blir ganska lika i temperamentet då. Bara funderingar iof.
Skynda långsamt så går det fortare.
#3. Tack för svar. :) Vad är pälsskillnaden?

Beardisar har väldigt lång, ganska sträv päls som ligger slätt mot kroppen.

Old english har kortare, mer fluffig päls.
Det verkar variera det där. I utställningsringen kanske man lättare ser skillnad men annars är de skillnader du nämner endast individuella vad jag har sett och känt iaf. Har kollat lite till nu och ser att beardisen är på uppgång medans OES verkar det finnas väldigt fattigt av i Sverige. Undrar varför? Pon, hur ställer sig denna gentemot de andra 2?