Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 806 ggr
[EmmiieErixon]
1

Funderingar om framtida valp

Hej allihopa! 

Jag har gått under en lång tid i funderingar om att skaffa en hund igen efter ca 3år med paus från både hund och häst och bara sällskap av mina två katter som inte är så speciellt agility sugna. Nu är vi på spåret att flytta till större boende och då finns det plats för en liten vovve i vårat liv igen. 

Men för att komma till saken så vill jag då skaffa en valp med alla dess underbara och krävande sidor. Men jag började tänka och på hästar så är det olika test tex 3årstestet. Finns det något liknande för hundar? Jag blir inte klok på alla sidor med info och jag känner mig bara översvämmad med info så jag är sådär jobbig och frågar er! 😉 

Från det att valpen kommer hem och framåt, vilka ''test'' kan man göra med hunden, när kan man börja ställa ut, tävla agility osv (förutsatt att hunden är redo då). Finns det några basic kurser man borde gå med hunden, kan ju tänka att någon form av lydnad och kommunikations kurs kan vara hjälpsam. Jag vill gärna göra så mycket som möjligt med vovven och vara aktiv. 

Jag är inne på att skaffa mig en Corgi då de verkar vara lagom i temperament för våran lilla familj och lagom storlek om nu detta skulle vara något som påverkar era svar. 🙂

Nervöst Skall
0

Jag kan ingenting om hästar så har ingen aning om vad dessa tester du syftar på är. Man kan göra ett mental test med hunden vid ~1 års ålder men det är helt upp till dig ifall du vill göra det. Finns två olika tester MH, som främst riktar sig mot brukshundar och BPH, du kan läsa om dessa på SKKs hemsida. När det kommer till kurser så går många en valpkurs med sin valp, då får valpen och du lära er grunder så som inkallning, kontakt osv. Sen finns det en massa kurser som man kan gå om man skulle vilja det. Allt från agility till viltspår till allmänlydnad, och mycket mer! Bara att kolla vad dina lokala hundklubbar har att erbjuda^^

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

poodlelicious
0

Inofficiella valputställningar finns från 4 månader. Officiella från 6 månader. Agility ska du inte börja med förrän hunden är 1 år för att den inte är färdigutvecklad innan. Du kan dock börja med handling och tunnlar och sånt tidigare.

[EmmiieErixon]
0

#1 Oj oj oj mycket förkortningar här som jag inte förstod! Har varit inne på SKKs men jag hittar lite dåligt där eftersom jag är helt ny med det där att ställa ut och tävla så vet jag inte ens riktigt vad jag letar efter då jag inte vet vad de heter på hundar. 🙂

Okej men valpkurs låter ju bra som en början. Hur funkar det med hundklubbar då? 

#2 Åh tack då vet jag det med! 🙂

Nervöst Skall
0

#3 åh haha tänkte inte ens på det, så som jag känner med hästtermer :p sök på "mentalbeskrivning" på SKKs hemsida så hittar du info om MH, mentalbeskrivning hund och BPH, beteende- och personlighetsbeskrivning hund :) Hundklubbar är ärligt en hel djungel för mig också! SKK, Svenska Kennelklubben är ju den största klubben som har ansvar för registrering osv av alla hundar. Du blir medlem i din länsklubb under SKK (jag är tex medlem i Södra Norrbottens KK). Sen finns SBK, Svenska Brukshundsklubben som du måste vara medlem i för att få tävla med din hund officiellt. Du blir medlem i din regions klubb och tävlar för dom. Och så finns det rasklubbar för varje ras, de jobbar mot SKK när det gäller mål och åtgärder kring just den rasen (tex hälsoprogram). Vet inte vad Corgis rasklubb heter dock. Plus att det finns special klubbar som tex Svenksa Dvärghundsklubben. (Har ingen koll på vilka andra som finns tyvärr) Det kan också finnas en hel del lokala, mindre kennelklubbar som håller i kurser, träffar mm. Sveriges Hundungdom finns också för den som ä upp till 25år. Det här är vad jag har lyckats uppfatta om hundklubbar, men som sagt jag är rätt lost själv….

[EmmiieErixon]
0

#4 Åh ja jag förstår det med hästar de är inte lätt tänkte bara om de fanns någon hästmänniska här som håller på med hundar med! 😃

Så om jag förstår rätt nu så är SKK för hela Sverige typ fast uppdelat i regioner efter hur man bor right? Då borde de ju finnas mycket aktiviteter då eftersom de räkas som ett stort organ? Men kan man då åka på en aktivetet utaför sin region? Som jag i Småland kan jag åka till Stockholm då utan att byta eller? 

SBK låter inte som det jag söker, låter jaktinriktat? 

Ska kolla med kära google om jag hittar något om det med Corgis!

Mindre lokal kan ju med funka kanske beroende på vad de har för utbud då? Jobbar de tillsammans med SKK eller är det olika? 

Men Hundungdom lät väldigt bra! Är 18 så har en stund till på mig så det ska jag verkligen kolla med! Är dem med en del av SKK? 

Oj vad frågor det blev! 🤓

Nervöst Skall
0

#5 Jo precis du blir medlem i din region, vet inte hur det blir med aktiviteter utanför regionen tyvärr. SBK håller i mycket tävlingar och kurser för alla hundar. Det har ingenting med jakt att göra utan bruks innebär arbetande hundar. De lokala klubbarna är inte direkt kopplade till SKK utan bestämmer själva över hur deras verksamhet ska se ut med kurser osv. De följer oftast SKKs riktlinjer när det gäller tex vaccination. Sveriges Hundungdom tillhör SKK, du blir medlem i din regions Hundungdomsklubb. Du får tydligen också tävla och gå på kurser hos SBK så om du blir medlem i hundungdom så behöver du inte va medlem i SBK. Här är länk till Sveriges Hundungdoms hemsida: http://www.skk.se/sv/SHU/

[EmmiieErixon]
0

#6 Åh Sveriges Hundungdom verkar ju bäst för mig ser det ut som. Tror jag kan få ut mest lärdom och hjälp där eftersom de verkar sitta ihop med SKK och SBK. 

SBK är det arbetande hundar typ polis då? Alltså tjänstehundar? För då är det nog ändå fortfarande fel för min del även om det kan vara kul med kurser på det hållet 🙂

Nervöst Skall
0

#7 tror också hundungdom är det bästa att satsa på! :D SBK är väl mest för tävlande hundar när det kommer till bruks men också lydnad. Bruks är en tävlingsgren där man tävlar i grenar som liknar vad polishundar gör. Bland annat spår och skydd (när hunden hoppar upp och biter i armen). De har kurser i det mesta dock, som passar till alla hundar. Plus att de oftast har väldigt bra lokaler med tillbehör som agility hinder osv. Jag har inte jättekoll på SBK för att vara ärlig.

Monstertassar
0

SBK brukar ha kurser i det mesta. Agility, valp och vardagslydnaden också. SBK tar emot oftast alla raser (kanske inte för brukssporterna) och är ganska roligt med att vara med i en klubb och träna där. Titta upp om det finns en aktiv SHU klubb där det hålls i aktiviteter osv. Inte så många ställen det finns tyvärr… Men att bli medlem i SHU låter som en bra plan! Då får du även gå kurser hos SBK

[EmmiieErixon]
0

Tack så mycket till er båda! Det är inte lätt när det ä nytt men får nog kläm på det snart! 😃

Changrila
0

Om du går in på http://hundar.skk.se/avelsdata så kan du få fram statistik för raserna du är intresserad av, du kan då se hur de generellt presterar på mentalitetsbeskrivningar, vad de brukar få för resultat på höftröntgen (hd) m.m. Om du då har tex tre raser som du är intresserad av, då kan du sortera bort de två mest osunda på en gång.

Sedan när du gjort det, då kan du kolla på uppfödare. Lättast är det att hitta via rasklubbarnas hemsidor. När du ser vad en uppfödare har för hundar, så kan du söka på dem på http://hundar.skk.se/hunddata. Där kan du se vad den enskilda hunden presterat på hälsoundersökningar, tävlingar m.m. och se om det verkar vara bättre eller sämre än rasens standard. Ska du kolla mentaliteten kan du söka fram de enskilda hundarna på avelsdata också, det är lättare att jämföra med snittet där :)

När du hittat en uppfödare som verkar ha bra hundar och sunt hundtänk, då kan du ta kontakt med dem, prata lite och se om det verkar vara bra. Förhoppningsvis planerar de valpar någon gång i framtiden och du kan vänta på att få hem en riktigt bra och sund familjemedlem.

Under tiden du väntar på valpen så kan du kolla vad det finns för valpkurser i närheten. Brukshundklubbar brukar ha sådant, men det finns även en mängd små ställen och privata aktörer som ibland är bra. Det gäller dock att höra sig för noga, prata med dem och se om de verkar ha sunt hundtänk. Det finns som alltid både bra och dåliga instruktörer och det gäller att välja de bra för att du och valpen ska få en så bra start som möjligt.

Efter valpkursen rinner det mesta på av sig själv. Du kan få upp ögonen för lämpliga fortsättningskurser, kan kolla vad din hund verkar gilla och se om ni ska gå någon kurs i någon rolig hundsportgren m.m. Det finns massor av kul att göra med hundar!

http://www.brukshundklubben.se/ kan du se var dina närmaste brukshundklubbar finns, men du kan också läsa mer om olika tävlingsgrenar och se vilka som verkar roliga. Själv tycker jag att rallylydnad är jättekul och många verkar uppskatta att börja med det då det är en gren som bygger på samarbete med hunden och att ha kul ihop :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[EmmiieErixon]
1

#11 Åh tack för ett så bra svar! Jag är på jakt att hitta en bra uppfödare.  Ska se om det är någon som har en Corgi nära mig med som jag kan få träffa och verkligen känna av om det är en typ av hund jag verkligen kan tänka mig ha. Nu har de ju alla olika personligheter men rent krasst! 🙂