Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 1191 ggr
Cazzos
0

Blir för intensiv vid lek

Hej! Osäker på vilken grupp detta inlägg ska vara i så admin får gärna ändra. Jag är hundvakt till en blandras("pitbull")tik på 3 år (haft henne en vecka nu, hon är här en vecka till) som blir intensiv när jag leker med henne, jag har märkt att hon automatiskt vill leka dragkamp varje gång hon kommer fram med leksaken. I början så gjorde jag som hon ville och körde dragkamp men märkte att när jag sa loss (oavsett tonläge, vill även notera att jag endast säger det 1 gång och inte tjatar) så började hon morra ännu mer, skälla och började sätta framtassarna på mina lår. Pupillerna vidgas och hon spänner alla tassar i golvet m.m. Hon blir för intensiv helt enkelt. Inombords känner jag mig inget annat än neutral, när hon morrar och har sig så blir jag inte rädd eller så, något som jag tror kan få henne att känna "övertag" och bli helt omöjlig. Så istället knäpper jag med fingret och hyssjar henne och står stilla, ibland släpper hon inom 10 sekunder och ibland håller hon kvar ett tag till men då står jag bara kvar. Men oavsett vad så funkar det mycket bättre än något annat (avleda funkar också men har inte alltid godis till hands) Jag har börjat försöka träna bort hennes dragkampslust (hon gör inget annat än att kampa när hon leker med leksaker) och istället kasta leksaken och att hon kommer tillbaka med den. Belönar henne med rösten och att hon får leksaken tillbaka. Men det jag behöver råd om är om jag ens ska leka med henne med tanke på att hon blir så intensiv? Eller sluta leka med henne när det går som bäst och hon släppt leksaken fort när jag sagt åt henne? Jag har ett o annat blåmärken och rivmärken på armarna från att hon råkat komma åt min hud när hon tar nytt grepp om leksaken, så hon är ganska oförsiktig också. Men om hon kommit åt min hud för hårt så avbryter jag leken på en gång. Jag känner inte att dragkamp är en bra lek för relationen, nu är jag bara hundvakt men måste känna att vi har en bra relation och att hon litar på mig!

jenmjao
0

Min tik är en schabrador och bara en sekund för länge med dragkamp så vägrar hon släppa och hela den här grejen med att hon har jätteöron som ska höra jätte bra är borta. Jag har tränat på det här ett tag och då tränar jag igenom att precis innan hon blir intensiv och jätte intresserad så säger jag loss, spott ut, släpp eller ja vad jag nu använder i stunden (hon kan alla), släpper hon inte sätter jag en jätte god godis framför nosen, och ja, jag är hundägare jag har ALLTID hundgodis på mig. Släpper hon inte då så kan jag försöka igen med släpp, lyssnar hon inte så släpper jag leksaken och går åt andra hållet (om vi är utomhus) eller släpper leksaken helt enkelt, Vad är det roliga i dragkamp om dragkampskompisen slutar? Ibland kan hon dansa iväg med leksaken vinnande men hon inser snabbt att jag slutat leka med henne, så ja.

Fialialej
0

Nu har jag en bc/ausse, så hon är inte lika "tung" att leka med som den du har. Men hon går lätt upp i varv när man leker och tappar fokuset på mig, vilket kan göra att hon råkar bita mig i handen osv. Det jag har fokuserat på är att ha ett bra loss-kommando och fokus även under leken.

Såhär har jag gjort: Kampa en kort stund och säg loss INNAN hunden hinner bli för ivrig - kan vara en sekund till att börja med. Säg JA! eller liknande och börja leka igen PÅ EN GÅNG när hunden släppt och blivit LUGN eller exempelvis satt sig (du bestämmer kraven, men det ska bli lite tempo). Repetera. Allt eftersom kan man kampa längre, och låta hunden tagga till mer innan man säger loss.  :)

Apportera och leta reda på leksak är ju bra lekar att variera med också såklart.

"På natten är alla katter svarta"

Cazzos
0

#1 Jag har också läst och tänkt på det där med att bara släppa och gå därifrån. Men det är just det där med den "vinnande" känslan hunden får, att det gör det svårare inför nästa gång för då vet hunden att jag släpper oavsett och hon får leksaken ändå.

Även fast dragkamp är rolig för henne de första 5 sekunderna så blir hon väldigt snabbt intensiv och det känns då istället som en riktig kamp om vem som är bossen. Jag menar inte att jag tror på det här med dominans/att vara ledare i flocken mellan hund+människa, men jag vill ju visa ledarskap.

När jag har lekt med henne genom att bara kasta leksaken och när jag uppmuntrar henne att komma tillbaka så kan hon istället stanna upp, lägga sig ner och tugga på leksaken och sätta tassarna på den. Det är ju ett sätt för hundar att "lägga beslag" på ett objekt så att säga.

Då brukar jag låtsas att jag hittat något kul bakom väggen och säger "Titta! Kom!", då brukar hon komma..

Cazzos
0

#2 "Pitbull"/Amstaffhundar har ju en tendens att låsa käkarna (vet inte om det är rastypiskt men har hört och läst en del om detta) och det känns som att det är exakt det tiken gör om det går för långt. Det är även då det tar längre tid för henne att släppa när jag markerar det.

Att det går för långt kan handla om bara 15-20 sekunder, så det kanske är bättre som du säger, att leka korta (i mitt fall blir det 10 sekunder lek, 10 sekunder varva ner antar jag 😂) stunder.

När jag har tränat med henne att kasta iväg leksaken och hon kommer tillbaka med den, så tar jag leksaken medan den är i hennes mun (inte hetsigt på nåt sätt utan bara lugnt tar tag i den) och hyssjar. Då har hon släppt på en gång och jag belönar med att kasta leksaken igen, eller bara ge den till henne så får hon göra vad hon vill med den, ensam. Fast hon brukar inte leka själv, då ligger hon bara o tuggar på den och när jag går därifrån så går hon och lägger sig.

Hiro
0

Om hon har svårt att släppa leksaken när hon ska ge dig den kan du lära henne att hon ska släppa den vid dina fötter i stället så får du plocka upp den själv så slipper du helt kontakten dig-leksak-hund och kan leka apport lekar istället

Cazzos
0

#5 Den här hunden vill inget annat än att kampa, 10 av 10 gånger när hon blir på bushumör och springer och hämtar leksaken så kommer hon till mig och är redo att dra.

När jag har tränat apport med henne så har jag prövat att bara sitta och titta på henne och vänta på att hon ska släppa leksaken på egen hand, men hon står och väntar på att vi ska kampa. Jag tror att hon tycker att det är MYCKET roligare att kampa än att apportera så det krävs kanske några fler repetitioner av det jag försökt träna henne nu, så kanske jag kan utveckla det till att hon självmant släpper leksaken vid mig.

Jag är ganska säker på att tiken vet vad Loss betyder, men att hennes ägare misslyckats med att träna in det ordentligt, eller lärt det på fel sätt. Finns en del som den här tjejen inte får 10-poängare på tyvärr.

Nervöst Skall
1

När min hane (som visserligen bara är en liten papillon xD) blir för intensiv så slutar jag helt enkelt att leka med honom helt och hållet. Funkar bra för oss, han brukar lugna sig snabbt och acceptera att nu leker vi inge mer. Det är inte speciellt ofta han blir såpass intensiv dock :)

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Haztparken
1

Jag tänkte på att du skrev att du bara är hundvakt. Ägaren kanske vill att hunden ska kampa? Så du liksom inte tränar bort det nu isåfall.

Jag vill t.ex. att mina pudlar ska kampa, när dom gör det så berömmer jag. Skulle bli ett otroligt bakslag om någon försökte träna bort detta då jag använder det som belöning i t.ex. agility. 
Men såklart behöver det inte betyda att ägaren till din hund använder kamp så, men jag hade pratat med ägaren, kanske har hen något tips eller trix som denne använder när hunden vill kampa?

Annars när jag kampat färdigt med mina pudlar så idkar jag byteshandel, alltså plockar fram något gott godis vilket då gör att hunden släpper leksaken och får då belöning för det.

Majken!
2

Tycker det låter som en rolig hund, se till att ha två leksaker så belöningen att släppa blir att få bita i något annat, då har du nog snart ett kommando för loss.

Wellcraft
0

Ingen ras kan låsa käftarna & du kommer inte kunna träna bort lusten till dragkamp på en pitbull, men självklart ska du kunna hantera det.
Två identiska leksaker är oftast nyckeln, försök att träna mycket passivitet kring kampandet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cazzos
0

#8 Jag har pratat med ägaren ganska mycket om det här med träning (hundmöten m.m.) och jag pratade specifikt om det här med henne o hon sa att det är jättebra om jag försöker träna med henne för att de tyckte att det var ett problem att kampa med henne nu när hon är vuxen och beter sig såhär. Så hon är bara tacksam! :) #9 Ska pröva! #10 Du har rätt. Alla hundar har dragkampslust, att hon låser käftarna har väl mer med ett hundbeteende att göra än ett rasbeteende. Jag fick inte med några leksaker så köpte en och är den enda jag använder med henne nu, kan man avleda med godis? Eller något annat av samma värde? Jag kanske kan göra en lektrasa av gamla jeans etc och pröva hennes intresse med den och utvärdera utefter det.

[LoveUnite]1
0

Min hund går inte att leka med för att hon går så upp i varv, de få gånger jag leker med henne slutar det med att jag får ett nyp för hon blir så stirrig.

Detta gjorde vår andra hund när hon blev sådan - den hunden stannade, blev cool lugn och bara gick där ifrån.

Så vi gör samma sak.

Men vi leker inte alls ofta med henne. Jaga henne när hon har ett ben tycker hon är skoj och det är den lugnaste leken vi kan göra.

Kasta pinne, dragkamp osv fungerar aldrig bara 1 minut.

Hundar kan lekmorra och är ingen fara när de gör det.

Hon är 10 år idag och är likadan.

Ambrose
1

Går det inte att byta mot något? Antingen leksak eller väldigt gott godis.

Att ha en kamplust på en hund är väldigt trevligt. Man kan använda det till mycket i träningen, men hunden behöver lära sig att hantera det. Jobba istället på att få till ett bra losskommando med hunden.

När ni kampar, släpp leksaken, och håll fram gott godis, eller släng det på backen, säg loss så fort hon släpper. Belöna med mer lek efteråt. :) Om du lyckas göra om kampen till en belöning istället för bara en lek, så kommer du kunna ha en otrolig nytta av det i all annan träning.

Ett loss ska inte vara ett "Nu slutar det roliga" kommando. Det ska vara ett "Släpp det du har så vi kan påbörja en ny lek" kommando.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se