Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1142 ggr
[rascar_]
0

Utomlands med hund, krav?

Hej! Jag ska åka till Frankrike ( Paris ) med min hund inom en snar framtid. Jag har läst att hunden måste ha ett EU pass, godkänd märkning, rabiesvaccinering etc.

Är det någon som vet mer exakt hur jag kan ta reda på exakt vad som krävs för att få flyga med hunden till Frankrike, eller finns det någon som vet av erfarenhet?

Karmatarerskanise
1

Kolla med franska och svenska tullen.

isblixt
1

Det är olika regler hos varje flygbolag också :)

Kitten86
0

Det är olika regler hos olika flygbolag med t.ex. vilken storlek/vikt hunden får ha om den ska flyga med dig i kabinen t.ex. 

Sen för att kolla vad som gäller för att du ska få med dig hunden in i Frankrike, och hem till Sverige igen, så kulle jag rekommendera dig att RINGA och prata med jordbruksverket direkt. Kan även vara god idé att kontakta franska motsvarigheten till jbv och kolla läget med dem också. Ska du mellanlanda i något land (beroende på vad det är för ras du har) så bör man även kolla upp så inte det landet har några andra regler eller restriktioner kring raser också.

oh-la
1

när det gäller utresan från sverige till frankrike kan reglerna skilja sig en del från våra nationella regler. det man brukar rekommendera är att börja med att ringa ambassad eller landets motsvarighet till vårt jordbruksverk och fråga vad som gäller. det kan också vara bra att ta kontakt med tullen i landet hunden ska in i och fråga vad som behövs och vad man behöver presentera. om du planerar att återinfra hunden till sverige ska hunden vara vaccinerad mot rabies senast 21 dagar innan inresan till sverige och vara avmaskad. i sverige ska du ta kontakt med närmaste tullkontor. kommer hunden med dig ska du passera s.k. röd punkt på flygplatsen där dokument ska visas upp. finns ingen på plats är det ditt ansvar att kontakaka närmaste tullkontor. på Arlanda finns exempelvis både en tullstation (röd punkt) inne på terminal 5 för ankommande flighter, på terminal 2 och utanför flygplatsen på Tullvägen. är inte flygplatsens terminal bemannad är det din skyldighet att ta dig till närmaste tullstation för att registrera hunden.

nu vet ju inte jag anledningen till att du ska ut med din hund, men ett tips från någon som både vet hur det ser ut bakom bagagebanden, och har sett och hört hur hundarna har det där bakom… det är inget kul, och det är inte glada, lugna hundar som rullar runt i burarna inne på cargo. är det en hund som flyger som bagage och det bara handlar om att resa med hunden skulle jag faktiskt avråda från det, för hunden bästa. tänk också på att det inte är ovanligt att huundar som reser som bagage hamnar på andra flighter än ägarna på grund av att husdjur flygs lite i mån av plast. det är inte helt ovanligt att hunden eller katten anländer ett par dagar efter ägarna och hamnar på en godsterminal.

i övrigt, håll dig uppdaterad! det kommer nya utbrott av sjukdomar då och då i länder runt om i världen. senast var det spanien man skulle akta sig lite för att transportera sin hund till på grund av sjukdom. jordbruksverket brukar vara jätteduktiga på att uppdatera om det dyker upp sjukdomar runt om i europa.

JonnaCecilia
2

Här står det mesta du behöver veta: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarutforsel/utforselavhundarkatterochillrartillannateuland.4.3d562bc1346a4603d78000337.html Sen skulle jag personligen rekommendera att åka bil eller tåg eller nåt, såvida du inte kan ha hunden i kabinen. Så otroligt stressande för hundarna i lastutrymmet! Lycka till

[rascar_]
0

Tack för alla svar. Anledning till att jag ska ta med honom är att jag ska vara borta några veckor för att ordna upp vissa saker då jag ska flytta till Frankrike. Han är en liten hund (under tre kilo) så om jag förstått det rätt får han flyga med mig i kabinen om flygbolaget tillåter det :) Angående rabies, om jag gör en vaccination, och den blir "giltig" efter 21 dagar, om jag då reser till Frankrike när vaccinationen anses vara giltig och reser hem till Sverige igen efter två månader, är vaccinationen fortfarande giltig då i Sverige för att ta in honom i landet igen?

JonnaCecilia
0

Ja, det tror jag. Sen är den väl giltig ett år? Men tänk på att du ibland behöver vaccinera med två sprutor med 3-4 veckors mellanrum, så från första sprutan blir det 6-7 veckor innan ni kan resa.

oh-la
0

#6, ja, du behöver bara vaccinera mot rabies en gång. Tänk på att det är fler än en spruta. Vet inte om Frankrike har samma krav om 21 dagar som Sverige, men fixa hellre allt här hemma innan du reser ut så blir det om inte annat enklare vid återresa.