Rastråd - Aktiv sällskapshund
Hej alla ifokus-människor!
Jag söker en aktiv sällskapshund som inte kräver allt för mycket och som nöjer sig med det den får om dagar man känner sig lite lat eller är sjuk. Den ska inte vara liten som en spaniel och retrieverna känns snäppet under för stora. Jag vill inte ha en ren sällskapshund utan den får gärna vilja ha mer. Men den ska kunna slappna av inne och inte få "hyper" när den inte får mer än några promenader nån dag. Jag jobbar några timmar om dagen men min man är heltid hemma. Den får gärna gilla spår och lydnad, men jag tänker inte jaga. Gärna så lite pälsvård som möjligt. Den ska kunna funka med yngre barn, det är ett måste.
Alla förslag mottages. (:
Även de "rena" sällskapshundarna vill mer ;) Har själv två papilloner och de vill MYCKET kan jag lova. Jag tränar viltspår och tävlingslydnad och det passar dom perfekt. Finns inte en enda sak vi har provat som min hane inte älskar! Vi hänger med brukshundar på träningsplan (snart tävlingsplan också) utan problem samtidigt som vi kan ta en lat vecka när matte inte riktigt har lust. Jag vet att det verkar lite "tråkigt" men ta dig en titt i rasgrupp 9 (sällskapshundar), de flesta är små ja men de är inte mindre hund för det :)
Det finns sällskapsterrier också, som den australiska terriern. Tålig och robust, även om den inte är så stor (dock ingen minihund). En hund som överdoserat på lyckopiller och det enda terrier över den är just dess tålighet.
Gillar att slappa på soffan, likväl som att följa med när man drar med spann. Så en riktig allroundhund och som brukar gilla barn.
Pälsen är lättskött, men vill man inte ställa ut, så kan man trimma ner den istället, så gör mamma med sin.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tycker du kan ta en titt på "min" ras, finsk lapphund. En aktiv sällskapshund är precis så jag beskriver honom och de finska lapphundarna överlag. De är vänliga hundar som vill hänga med på allt. De är duktiga inom framförallt rallylydnad, men de kan även tävlas i tex agility även om de sällan vinner i de högre klasserna. 😉
Barnvänliga och familjekära. Låt inte den långa pälsen lura dig, de kräver inte alls mycket pälsvård. De fäller ett par gånger om året och då kan det vara en idé att ta dem till trim för att blastra ur pälsen, eller om man vill borsta ur hemma.
De har en väldigt bra on/off-knapp, det är full fart ute medan de slappnar av väldigt bra hemma. Det viktiga är väl att inte glömma bort det "aktiva" i aktiv sällskapshund. 😊 En del finska lapphundar kräver dessutom mer (och en del mindre), så se till att träffa föräldradjuren och prata med uppfödare. Är du intresserad så finns Finsk Lapphund på FB som är en aktiv grupp där du kan få svar på dina frågor.
Den vanligaste grejen som folk reagerar på är att de har nära till skall, och de uppfattas ofta som skälliga. Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt, och det går att jobba med.
Fina att se på är de också! ;D
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Tänkte på dvärgpinscher rent spontant.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vad sägs som en Cavalier king charles spaniel?
Jag har en tik på nästan 4,5 år. Underbar och kärleksfull liten ras som nöjer sig med allt man hittar på. Vare sig det är att sova bort en hel dag eller vara i skogen en hel dag.
Väldigt tillgivna, genom snälla hundar som kommer överens med andra djur, hundar och alla typer av människor. Väldigt barn vänliga. Mjukare och snällare ras får man leta efter.
Vackra fina Ruby! 😍 Är cavvesjuk pga henne! Be henne sluta med det. 😛
#6 Åh tack vad snäll du är <3 Hahah ska göra det, dock kommer hon käfta emot och säga "Näääää!" ;)
Haha rackarns! 😃
#1 Jo det klart, men jag söker något lite större, dom känns lite väl små och "sköra".
#2 Ska läsa på om den! 🙂
#3 Har faktiskt varit inne på den länge och älskar rasen! Men nästa steg är nog att få träffa en, och på senaste har jag börjat söka efter lite mer, lite mer utmaning.
#5 Cavalier, mjo, den känns lite liten och har väl många rasbundna sjukdomar, som hjärtproblem, om jag inte har fel? Vill inte ha en så pass sjuk ras tyvärr. Annars hade den absolut varit ett alternativ!
#9 ja den är inte jätte stor. Tyvärr är det en del sjukdomar i rasen så man måste vara noga med uppfödare. :/