Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 975 ggr
mmillann
0

En som bryter lagen

Nu är det så att jag sett med egna ögon och vet att en släkting till mig flitigt använder en stängd transportbur till att uppfostra sin hund. Det är ju olagligt att ha stängda burar utom när hunden ska transporteras.  Jag har försökt diskutera lite med denne men hen säger bara att den är till för att hunden känner sig trygg där. Hunden i sig får spendera allt mellan en kvart till några timmar i buren och det gör mig frustrerad. Ja hunden är en valp och inte rumsren, men man kan inte bara ha en hund inlåst för att underlätta för sig själv.

Vad ska jag göra? Jag känner att jag tyvärr inte kan sätta svart på vitt att säga att det är olagligt och ha en sån diskussion.

[Udoon]
1

Det går att anmäla anonymt. Det låter ju ändå som en person som inte skulle bry sig om att det är olagligt, så jag skulle anmäla.

Naviifax
0

Jag såg en tjej som stämgde in sin malle på instagram, påtalade att det var olagligt och att hon isf måste ha bort dörren. Fick ett snorkigt svar om att hon vet att det är olagligt men måste ha det så för att hunden inte ska skada sig och att hon känner många som stänger in sina hundar. Knappt någon som inte gör det enligt henne. Så det rättfärdigar det tydligen… Jag vet inte heller riktigt hur man ska göra, det är ju olagligt av en anledning.

@adventuresofnavi | instagram

Wellcraft
2

Om inte hen förstår att det är olagligt, trots att du påtalat det noggrant så anmäl för all del, handlar det om att stänga in valpen i flera timmar så är det absurt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

dundeer
2

Anmäl absolut… hen verkar ju somsagt inte bry sig..

mmillann
0

Känns inte okej för mig att anmäla, glömde jag säga. Skulle gärna göra det om det inte handlade om en släkting, men om man anmäler, måste LS se att hunden är inlåst när de kommer på besök för att kunna göra något? Hen har även kaniner till uppfödning som ska s¨laktas i alltför trånga burar och med massor av samma kön i samma bur… Vet att man kan anmäla anonymt men skulle ändå kännas så dåligt.

Wellcraft
5

#5 Det handlar om djurens skull, hen kommer inte bli av med djuren i första hand om det inte handlar om ren & skär vanvård.
Istället kommer LS påtala de brister & lagbrott och kräva åtgärdande av dessa.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mmillann
0

Okej, kanske ska anmäla då iaf, men jag har så dumt att alla kan se när jag ljuger så skulle nån få för sig att fråga om jag gjort det så skulle de se även fast jag säger nej tror jag, fast visseligen är de bara morsan som kan se på mig men ah, det måste bli en anmälan iaf.

mmillann
0

För att tillägga, hens hundar mår jättebra, hen har absolut inte vanvårdat dem, kaninerna ser bra ut bortsett från burarna och att de ibland har mycket avföring,.

Lexie82
1

Alltså.. vad hoppas man ens uppnå med att stänga in hunden i en bur? Det lär den ju inte bli rumsren av..

Haku
1

#8 Först säger du hen och nu henne :P? 

Men varför startar du detta inlägg då? om hon inte kommer lyssna på dig när du säger till henne och du inte vill anmäla henne? vad mer finns och göra? då finns ju ingenting kvar typ…

mmillann
0

De stänger även in deras andra hund när den är för jobbig mot den tredje och när de äter mat ibland vad jag sett. Nej, det uppnås ju ingenting mer än att hunden blir utråkad och utfryst.

mmillann
0

Ah, jag tänkte inte på det, det är en hon. Nej, jag får ta å anmäla. Så enkelt är de även fast jag ogillar det.

mmillann
1

Tar och anmäler nu. Anonymt iaf.

mmillann
0

Admin kan ta bort, jag har fått den hjälp jag behövde.

dundeer
0

Om du inte har anmält redan och känner att du inte kan göra det så kan du be någon du litar på göra det, för då är de tekiskt sett inte du som gjort det. 
Jag har gjort det engång, det handlade dock om en helt annan sak (rattfylla, våldam körning och jag satt i bilen)