Löplina eller i koppel
Får hundar sitta med löplina på en tomt?
Får hundar sitta på en tomt fast i ett koppel bara?
Vad säger lagen?
Man får lov att hålla en hund bunden utomhus i högst två timmar per dag på ett sätt som hunden inte kan fara illa av.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Gällande bundna hundar vart dem än är från jordbruksverket "Du får inte binda din hund inomhus. Om du behöver dämpa en stökig hund kan du hålla den i koppel en stund.
Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder."
Men jag förstår inte varför man ska ha en hund bunden utomhus? om du vill det så varför #0?
#3 - kanske om man är i en trädgård utan staket t ex
#4 Mjo men känns som Ts kanske funderade på det och jag vill veta varför just hon ville det. Jag skulle inte vilja ha min hund bunden ute hela tiden, men jag vill typ aldrig vara utan henne :)
"Utomhus får du inte hålla din hund uppbunden permanent. Detta gäller även vid användning av löplina. Det är tillåtet att kortvarigt binda en hund utomhus – men inte mer än högst två timmar per dygn och då endast på ett sådant sätt så att det inte kan skada hunden. Valpar under sex månader får endast hållas bundna kortare stunder. " -Jordbruksverkets djurskyddsbestämmelser
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Det gäller INTE mig, jag promenerar med mina hundar. Men har sett t ex ute i gräddö boxer i löplina, en i kåkarna här där jag bor har schäfer liknande hund i mkt långt koppel från deras ytterdörr. Den kan stå i flera timmar och skälla så den är fastbunden mer än 2 timmar. Har aldrig sett dem promenera med sin hund men jag kan ha missat det då de varit på promenad med sin hund.