Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1757 ggr
Elin2001
0

Sele till hund som drar?

Hej! Vår familj har en 5 månaders bichon havanais hane som vi har alltid använt halsband till, för att det är det vi har läst ska vara bäst? Vi håller på med koppelövningar osv. Men ibland så skäller han på bilar och typ hoppar mot de. Nån som vet varför han gör så? (Vi bor mitt inne i stockholm så det kommer bilar hela tiden, han gör INTE så mot alla såklart) Vi har också tänkt att han kan få ont i nacken/ryggen pga. att han drar ibland. Är det någon som har tips på hur vi kan göra och om ni tycker sele är ett alternativ för att "spara" på nacken? 😊

Sugar Mist
3

Sele är helt klart ett bra alternativ, en vän till mig skickade den här artikeln till mig för någon vecka sedan och det är verkligen en ögonöppnare, jag har själv en hund som kan flänga ut i full koppellängd då och då och använder alltid sele pga det.
http://dogmantics.com/is-it-harmful-to-attach-a-leash-to-your-dogs-neck-2/

Vgw-sele är ett jättebra hjälpredskap när man ska lära en hund att gå fint i koppel, men kom ihåg att det bara är ett hjälpredskap och ingen permanent lösning.

-

[.Victoria.]
0

Ang bilarna kan det vara så att han är understimulerad och tar ut det på annat.

Sen ska du absolut inte låta hunden dra mot bilarna utan korrigera direkt och låt inte hunden komma hundan med det.

Du kan lika gärna köpa en vanlig Y-sele om du vill minska belastningen på hundens nacke, du behöver inte vgw-sele för att lära hunden att inte dra. Det går också fint att använda sig utav vanligt halsband…tycker det är lättast faktiskt. Men annars finns det prisvärda y-selar på hööks, de är bättre eftersom hunden kan röra sig friare än I en vanlig sele. Lycka till!

Candy123
0

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Elin2001
0

Tack så mycket för snabba svar! :) Jag o mamma ska gå o kolla på hööks om de har någon bra sele som passar. Men ang. hoppandet mot bilarna, hur ska man korrigera? Med ljud eller fysiskt? Om fysiskt hur, som Ceaser Milans psst?

Candy123
0

#4 vi har en hund som ibland gör utfall mot bilar, och när han gör ett utfall brukar jag ignprera, men om han inte gör ett utfall så berömmer jag och ger godis om jag har med. Men oftast märker man på honom innan han skall göra ett utfall och då avleder jag honom. (Utfallerna beror oftast på att han är understimulerad)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

[.Victoria.]
0

#4 Nej jag brukar inte korrigera med ljud….ett litet ryck I Kopplet så man får hunden uppmärksamhet brukar räcka. Sen så får man lära sig att korrigera innan hunden hinner göra något, då brukar det inte vara något problem.

Nu jagar inte min hund bilar men hon har försökt ge sig på någon motorcykel som kommer farandes precis vid oss.. 15 åringar som inte fattar att man ska visa hänsyn till andra 🤦‍♂️

Ett tips är att inte ta för mycket från Cesar Milan….hunden kan gå sönder. Han brukar ju ha extrema fall och tycker absolut inte man ska ta hans metoder och använda hur som helst, mycket av det han gör kan skada hunden.

Elin2001
0

#6 Nu menade jag inte något fysiskt som han gör, utan hans psst ljud som gör att hunden blir koncentrerad på just mig. Hur menar du att "hunden kan gå sönder" med det? Annars tycker jag hans metoder verkar var helt ok? Det är ju inte så att han sparkar eller slår hundarna. Bara en liten puff i sidan för att få uppmärksamhet? :) Nu är en y sele inköpt och provad! :) Vi märkte skillnad direkt och det känns skönt att inte belasta hans hals så mycket.

Wellcraft
0

Jag är hundvakt åt en amstaff apbt mix som drar otroligt då och då, det enda som  funkar är en sele med knäppe på bröstet, dvs vgw.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[.Victoria.]
0

#7 nej psst ljudet är inte skadligt. Tänkte mer på att han avnänder stryp långt fram på halsen, du har också en ras med lite trubbig nos så skulle inte använda stryp på en sådan hund. Om du ska korrigera med ljud måste du verkligen veta när du ska göra det annars har det inte effect. Lycka till.

Elin2001
0

Det är klart jag ALDRIG skulle använda stryp! :) Vi hoppas verkligen att det kommer ge med sig med rätt träning Vi har kontakt med lite hundtränare och har mycket "hund människor" i vår familj så det ska nog gå bra..

Vattnadal
3

Man kan mycket väl använda sig av ljud på ett positivt sätt. Gör ett ljud tex pysandet herr Milan använder sig av, eller ett smackande ljud. Gör ljudet, ge hunden godis, upprepa detta  10 gånger, gör det i olika situationer och miljöer, gör ljudet när du inbjuder till lek, när du ställer fram maten, tar fram kopplet osv. Väöldigt snart har du en hund som associerar detta ljud med posiviva saker, och du kan då använda det när du ser något hunden förväntas göra utfall mot. Så fort hunden vänder sig om mot dig för att få sin belöning, belöna och uppmuntra sen till vidare lek, trick ed.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter