Annons:
Etikettövrigt
Läst 18339 ggr
hktl
2015-07-18, 15:31

Hundvakt, hur mycket betalt?

Hej! Jag har kommit i kontakt med en familj som är i behov av hundvakt till sin coonhound någon gång över någon helg ibland men även under 1-2 månader när dom ska åka bort längre fram. Hunden verkar jättemysig och familjen också, och jag gör det egentligen inte för pengarna utan jag tycker att det är kul att få vara hundvakt eftersom att jag inte har egen hund just nu, men jag gör ju såklart ett "jobb" och jag ger ju upp en del frihet. Om jag ska ha hunden över en helg tänkte dom sig att dom betalar 500kr och det tycker jag är en bra och schysst summa. Men ingen av oss har egentligen nån aning om hur mycket man brukar betala/få betalt. 

Om jag nu ska ha hunden under 1-2 månader så kommer jag ju ha hunden på heltid och den får (minst) 4 promenader om dagen. Den kommer få vara med mig på jobbet (jag jobbar på hunddagis) och jag kan såklart inte använda arbetstid till att gå ut och gå utan får använda min lunch till att ta ut den på promenad.

Jag har ingen egen hund så det blir ju extra "arbete", och tyvärr är inte hunddagis så välbetalt så det är inte som att jag inte behöver pengarna. Vad skulle ni ta betalt / Vad skulle ni kunna tänka er att betala om det var eran hund?

Tack på förhand! :)

Annons:
[.Victoria.]
2015-07-18, 16:47

Jag brukar passa andras hundar ibland och tar 150kr/helgdag. I början sa jag 100 men fick mer betalt. Tycker 500kr är ganska mycket för bara lördag och söndag men vill de ge dig så mycket betalt så klaga inte 😛

Jag tar mindre eftersom jag inte skattar så tycker inte man kan ta för mycket då om det inte är så att den andra erbjuder sig…

Magrat
2015-07-18, 17:14

Jag skulle väl föreslå en summa runt hundra kronor per dag, men vet inte hur priserna egentligen ser ut.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[.Victoria.]
2015-07-18, 17:28

#2 Har sett annonser på blocket där vissa I Stockholm tar 700kr för en helg. Tycker det är väldigt mycket om man inte ens betalar skatt. Jag skulle säga mellan 100-150kr/dag är lagom. Vet att jag tar bland de billigare priserna I Stockholm I alla fall så 500kr skulle TS kunna ta också om hon vill….men jag skulle aldrig kräva det men erbjuder de sig så tycker jag inte det är något problem, helst eftersom TS kan behöva lite extra pengar.

AnneN
2015-07-18, 17:41

När jag är hundvakt så tar jag 75kr/dygn förutsatt att det inte är en hund med speciella behov (tex medicinskt bad, medicinering mm flera gånger per dag/vecka) då tar jag 100kr/dygn.

Är jag bara hundvakt över dagen eller som hundrastare så tar jag 50kr/dag.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hktl
2015-07-18, 18:12

#1 Ja nä det var deras förslag så dumt att klaga :D ! Ja oklart vad dom menade med helg dock om det är fredag eftermiddag till söndag alltså typ 48 timmar, eller mer 24-36 timmar. En "helg" som vi pratade om nu var lördag förmiddag typ till måndag eftermiddag kväll ungefär. Men det kanske vore bra att bestämma en avgift per dag som sagt. 100-150kr låter ju absolut rimligt :)

#2 Ja, det är nog lagom att lägga sig kring 100kr :)

#4 Okej! Ja 75kr skulle funka det med! :)

[.Victoria.]
2015-07-18, 18:45

#5 Från fredag eftermiddag till söndag inklusive övernattning hade jag tagit 400kr :)

Annons:
Zadeira
2015-07-18, 21:14

Kolla runt vad djur-pensionat i ditt område tar och hur mycket extra jobb det blir för dig. Häromkring tar de runt 150-200 kr per dygn på pensionat, och runt 100-lappen per dag om det bara är dagtid.
Jag själv kan tänka mig att ta runt 100-lappen per dygn. Då får jag inte lite pengar men känner mig inte orimligt dyr. Dock vet jag många som tycker det är värt att betala mer för att ha sin hund hos en privatperson där den får vara en i familjen och inte sitta i boxar som på pensionat, och det har hänt att jag fått mer betalt än jag bett om enbart för att de varit så tacksamma för att hunden haft en så bra helg/vecka/månad.

Jag hade en hund boende hos mig en månad heltid och då betalade ägaren 2500 kr. Det var en bekant till familjen så jag lade mig lite billigare än jag skulle gjort åt en okänd människa.

Mina egengjorda armband hittar du här https://www.etsy.com/shop/zadeiradesign

eller på instagram under användaren @zadeiradesign

hktl
2015-07-19, 14:57

#7 Ja jo det blir ju lite extra jobb eftersom att jag inte har någon egen hund. Hade jag haft det hade det inte blivit så mycket extra jobb med en hund till. Men förhoppningsvis blir det kul också :)

Om jag tittar på vad hundpensionat tar i närheten så är det 200-280kr per dygn. 

Okej, ja 2500kr är vad vi tar för en heltidsplats på hunddagiset jag jobbar på.  Ja men då kanske 100kr per dag är rimligt. Dom erbjöd sig att jag fick bo i deras hus, men då skulle det vara betalningen eftersom att dom står för alla kostnader då . Och så tänkte dom att jag kunde hyra ut min lägenhet och på så sätt få in lite pengar. Men min bostadsrättsförmedling är väldigt strikt och lär nog inte gå med på att jag hyr ut i 2 månader. Och det vill jag nog inte göra heller. Men skulle jag få in 3000 i månaden så skulle det nog kännas att det är värt det, det blir som sagt en hel del jobb ändå :) Och jag skulle verkligen behöva lite extra pengar!

hemul
2015-07-19, 15:25

Jag fick 100 per dag när jag var dagmatte, oavsett om hunden sov över eller inte. Det var enklare för mig när hon sov över, så jag brydde mig inte om att ta upp det när hon började göra det ibland.

Jag tyckte detta med betalning var jättesvårt, så jag accepterade bara det jag blev erbjuden, men kollade runt lite så det inte skulle ligga helt fel. Nu var det en mycket gammal hund och det var i princip frågan om sjukvård. Med tanke på det tycker jag så här i efterhand att det inte var värt det. Skillnad om det varit en hund jag hade kunnat ha skoj med, som hade piggat upp mig och gjort mitt liv roligare. Nu blev det istället väldigt tungt, med ständig oro, kräk- och bajstorkning o.s.v. Det var så pass illa ibland att jag var rädd att hon skulle dö. Dessemellan hade hon pigga perioder, vilket gjorde det hela ännu svårare för både mig och ägarna. Det gjorde ju att avlivning inte riktigt kändes som ett alternativ än.

Man kan ju inte jämföra rakt av med hunddagis. De har omkostnader för lokal och betalar skatt, sociala avgifter o.s.v. Å andra sidan har de mindre tid för den enskilda hunden än vad en dagmatte/-husse har.

hktl
2015-07-19, 16:09

#9 Ja precis, och jag hoppas och tror att jag och hunden kommer att trivas och att vi har kul ihop, det är ju prio 1 :) Jobbigt med en gammal och sjuk hund, förstår att det tar på krafterna att oroa sig så mycket! 

Nä så är det ju :) Jag jobbar som sagt på hunddagis och det man får för 2500kr där är möjlighet att ha hunden hos oss 12 timmar per dag (oftast är dom där max 10), 20 dagar i månaden. 2 promenader per dag (men såklart extra kissrundor vid behov) och sen såklart försöker vi hinna med så mycket lek och gos som möjligt. För mig blir det ju 24 timmar per dygn jag har hunden i 60 dagar, 4 promenader per dag, och sen blir jag ju såklart lite låst, kan inte vara borta mer än någon timme eller så. Allt gos och lek är ju såklart bara en bonus och inget jobb i sig :) Men såklart, jag har inga utgifter och så :) Jag får se vad om säger att dom är villig att betala :)

[.Victoria.]
2015-07-19, 16:34

Jag tycker 2500kr för 30 dagar låter rimligt, med tanke på att du inte skattar och har hunden hela tiden. Hade jag räknat/dag hade det blivit mer men du kan ju ge lite rabatt pga att den är där så länge :)

[LoveUnite]1
2015-07-19, 19:11

Jag tar 110 kr när jag rastar en hund för 1 timmes prommis.

500 kr för en helg låter väldigt bra, en rimlig summa.

För 1 månad skulle jag först kollat vad ett hundpensionat tar för en månad och ta antingen strax under eller strax över den summan. Hunden får trots allt bo i ett fint hem med en person, få lugna promenader och full fokus på den hunden, alltså inte en massa andra hundar osv.

Allt beror på vad de personerna värderar, är de villiga att pröjsa 500 kr för en helg kan de nog hosta upp rätt bra summor för 1 månad.

[.Victoria.]
2015-07-19, 19:47

#12 hundpensionat betalar skatt så du kan aldrig ta samma summa/över den summan.

Här I Stockholm tar man 200kr för 60 min, jag tog 100kr för 60 min. Tycker det är rättvist eftersom jag inte hade något företag.

Annons:
AnneN
2015-07-19, 20:31

#13 Ja precis så resonerar jag också, företag har ju skatt, arbetsgivaravgifter, kostnader för lokaler, mm medan jag som privatperson tar detta med hundvaktandet som en "svart inkomst" som sköts i mitt eller hundägarens hem = inga extra utgifter för lokaler, löner, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tjeja
2015-07-20, 06:12

Vad kostar d att ha en hund på hunddagis då? Jag tänker spontant att en personlig hundvakt är bättre för hunden o därför värt mer. Men vet inte. När jag själv var dagmatte till ett par vovar på halvtid för några år sedan tog jag aldrig betalt men fick ändå ca 500 - 1500 kr i månaden av ägaren beroende på hur hennes ekonomi såg ut från månad till månad. Själv hade jag hundarna då mest för min egen skull och ville just därför inte ta betalt, jag stod ju aldrig för några matkostnader eller så heller då. Men fick pengarna i kuvert i brevlådan ändå och takade ju inte nej då varje korvöre behövdes de åren. Men som sagt det var aldrig något jag frågade efter utan ägarens egen önskan att få visa uppskattning. Så vad det egentligen kostar har jag ingen aning om.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Jamie+Engla
2015-07-20, 09:42

Jag tar inte betalt, då jag oftast har hunden här av en anledning så de känns onödigt. Ja de kan hända att de lämnar hunden hos mig tidigare än planerat, men de känns samtidigt bra att få någon dag extra att lära känna hunden innan något speciellt händer. Nu senast var förra veckan, hon skulle lämna hunden på fredagen inför tävlingen på lördagen. Men ist kom hon på onsdagen och lämna tiken med alla sina grejer. Detta gav mig 2 extra dagar att lära känna och träna hunden. Och när de väl gällde, då visste jag vad som krävdes. Jag lämna tilbaka hunden till en mycket stolt ägare :-)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Upp till toppen
Annons: