Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1468 ggr
Catta-
0

Din hund och andra hundar

Hur fungerar era hundar med andra hundar? Tänkte mest på om ni träffar nya hundar och de får hälsa. Leker de gärna eller räcker en hälsning och sen är det bra? Jag kan tycka min hund är lite "tråkig". Hon vill gärna träffa andra hundar men så fort hon hälsat tappar hon intresse för den andra hunden och blir ointresserad. Blir den andra hunden busig ryter hon ifrån och går därifrån. Det är väldigt få hundar hon klickat med och som hon blir bra vänn med, oftast finner hon sig bara i situationen om vi går grupp promenader m.m men tyr sig hellre till människor.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

5ara
1

Min ställer direkt upp sig för att kunna bli luktkontrollerad och godkänd av potentiell lekpartner för hans enda syfte är att busa, busa, busa! Som tur är tar han tillsägelser bra ifall den andra parten inte riktigt är på samma bushumör 🙂

JoannaLi
1

Han vill leka! Helst nyss. 

Men, jag är uppvuxen med en tik som var precis som din #1. Synd om unghunden vi hade, som aldrig fick leka, förrän han efter mycket om och men fick igång sin far till lite brottning. Hon trivdes jättebra med att bara överse leken, och säga ifrån om någon blev för hårdhänt med den andra. Tråkig, hon också. Men för henne var det det bästa, så jag fick lära mig att leva med det :)

Hogwarts
0

Sheldon är lite osäker i början, speciellt med stora hundar, men sen vill han bara leka!

Sugar Mist
0

Inte en aning, han får inte hälsa på så många hundar och har aldrig släppt honom med någon annan än med min första aussies kullsyster och då sprang dom runt sen la han sig i skuggan och sov

-

Lilithium
0

Min Lumi bryr sig inte det minsta om andra hundar, vilket jag tycker är lite synd.
Skulle verkligen vilja se henne släppa loss med en annan hund, men hittills har hon bara busat lite med mig och pojkvännen.

Majken!
5

Min leker tills den andra hunden stupar, då fortsätter hon att leka på egen hand.

hannaj98
0

Min hund tycker inte om andra hundar alls. Hon är ofta ganska rädd för dom så hon håller sig på avstånd.

Nervöst Skall
0

Bägge mina är osäkra till en början vilket gör att de skäller och gör utfall. Sansa är osäker och inte alls förtjust i andra hundar, oftast vill hon inte ha nått att göra med dem. Hon "jagar" iväg dem så fort de vill komma fram och nosa. När hunden har ryggen till däremot och inte längre bryr sig om henne så går hon fram och nosar bakifrån. Hon funkar bättre med små hundar, speciellt andra papillon/phalene som hon ofta faktiskt accepterar. Hon har inga problem att vistas i en flock av hundar dock, så länge de ger henne utrymme och respekterar henne när hon säger ifrån. Det är snarare att hon har mer självförtroende när hon har en flock runt sig, hon riktigt sträcker på sig och hållet huvudet högt. Hon busar bara med Pin dock, när de övriga hundarna (inklusive Pin) rusar omkring och leker så hållet hon sig nära mig och bara tittar på. Men på vägen hem sen när det bara är hon och Pin så ska hon minsann busa! Hon hoppar bokstavligen på stackars Pin som är trött redan efter bus. Pin, ja min lilla Pin-pojke är lite av ett enigma xD Pga sin osäkerhet så är han väldigt känslig när det kommer till främmande hundar som tittar på han eller på annat sätt uppmärksammar honom. Andra hanhundar har han svårt med och vill inte gärna ha dem nära. Han är väldigt duktig när det kommer till hundspråk dock vilket gör att han ändå funkar med andra hanhundar (så länge de förstår och respekterar hundspråk också). Han behöver lite tid för att lugna ner sig men sen funkar det ypperligt med att han helt enkelt håller sig ifrån hunden han inte gillar. Tikar skäller han ut till en början innan han får nosa och bekanta sig lite. Sen är det oftast inga problem. Och så till hans "drog", kastrerade hanhundar! Han är fullkomligt besatt och älskar dem, de kan till och med vara bättre än en löptik… Folk som känner honom och som sett han med en kastrerad hane vet precis vad jag pratar om.Det kan va lite pinsamt faktiskt xD Han vill inte busa eller så utan han ska nosa i baken, han är som fastlimmad! När han väl har "fastnat" så går det inte att göra nått med han, han är helt borta. Han beter sig kort och gott som att den kastrerade hanhunden va en tik i höglöp (han rider dock inte på dem). Som med Sansa så funkar han prima i flock så länge han respekteras. Sen har båda mina svårt för valpar då dessa inte alltid lyssnar så bra och ofta är väldigt "in your face" så att säga.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

russin
0

Min ena är ointresserad efter att ha hälsat (om det inte är en liten tik eller en liten kastrat - då vill hon gärna ge den en smocka) och den andra litar inte på främmande hundar och vill skälla bort dom. ingen är intresserad av att leka med främmande hundar och har aldrig varit det. Det räcker med dom som dom känner, men dom leker med mig eller med varandra - inte med andra.

nadilda
0

Den vuxne där hemma är totalt likgiltig inför hundar som inte är hennes vänner. Behövs att man går en lång promenad ihop (helst på lösa hundar) så mjuknar hon upp och vill leka.

Valpen, ja hon är en valp. Behöver kanske inte skriva så mycket mer😉

lisa90
0

Min ena är oftast rätt ointresserad. Vissa hundar, och de han känner, vill han hälsa på - men han leker mkt sällan numera. Och har jag godis eller leksak så är jag mkt intressantare än någon annan hund, till och med en löptik haha ;) 

Den andre är desto mer intresserad, men så är han bara året också. Kan vara lite osäker i början och vill gärna spana lite på den andra hunden innan de hälsar, men sen leker han gärna!

Vizzla
0

Det är så olika. Alf är osäker kring andra hundar och "på sin vakt", om den andra hunden svarar upp då smäller det men för det mesta så går det bra så fort han fått lukta på den andra, då bjuder han in till lek.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

CissiD
0

Min hund älskar att leka med andra hundar. Men i koppel är det bara enstaka hundar (som han redan känner) som funkar att hälsa på. De flesta går bra om man släpper dem. Men vissa hanar går han inte ihop med alls just nu. Lite för mycket hormoner som flyger runt i den lilla kroppen just nu. Men jag tycker det räcker med att han busar och hälsar på de hundar han redan känner.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Fenix_Chicci
0

Min ena tik är rädd för främmande hundar så hon får helt enkelt inte träffa en massa främmande hundar. Skulle det ändå hända pga att vi är hos någon med hund så är det viktigt att hon är lös och får ta det i sin egen takt. I början morrar hon om hunden kommer för nära och gör skenutfall om den är för påstridig (vilket vi såklart försöker undvika). Sen när hon insett att hunden inte är farlig går hon över till att ignorera den. Är vår andra tik med och hon leker med hunden kan hon vara med och "hunsa" och se till att de inte.blir för vilda. Om hon verkligen gillar den andra hunden kan hon vara med och leka lite men det är sällan. Enda hundarna hon leker med egentligen är hunden hon bor ihop med och en papillontik som är hos oss ofta och som hon träffat sen papillonen var valp. Yngsta tiken funkar med de flesta hundar men är lite osäker på stora hundar och kan vara blyg i början. Då kan hon morra lite men oftast kryper hon ihop när hon är rädd. Men brukar gå fort över och hon älskar alla hundar hon känner och är väldigt på, ska pussas och vill leka. Om de inte vill leka lägger hon sig på rygg och kråmar sig, busmorrar för att få uppmärksamhet och leker tills hon är är helt slut, haha. I koppel får hon inte hälsa på hundar hon inte känner, har valt att göra så då jag är så rädd att hon ska bli som andra tiken, vill att hon ska känna sig trygg i möte med nya hundar och kunna gå undan.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[karross]
0

Min älskar andra hundar och kan leka lääänge, blir den andra hunden ointresserad försöker han bara få igång den igen :p

Dumpuck
0

Vår ska fort fram (om han själv får välja farten, vilket han inte får) men sista metern så tar han det jätte lugnt, hälsar fint men när första lekinviten är gjord så är allt det lugna borta även om han inte får respons från den andra hunden.
Då är det lek som gäller!

Paxxa
0

Min BC är lite blyg i början, lägger sig på rygg o fjantar sig. Men sen är det bara BUUUUS.

Min Dalmatiner är helt galen, det ska busas DIREKT! Och han är väldigt våldsam också så han får inte leka med alla som han skulle vilja leka med, han kör bara över dom.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

LinDajSon
0

Hur mina är beror helt på den andra hunden.

Portie
0

Beror helt på den andra hunden. Hugo leker gärna men kan ibland tröttna om den andra hunden blir för på, då lunkar han iväg och nosar för sig själv alternativt sätter sig vid mig.

fridarebecka
0

Min Trassel beter sig rätt olika beroende på vad det är för hund och hur situationen är. Han älskar tikar och kan ofta bli lite jobbig mot dom, han förstår inte ett nej från tikens sida. Hemma hos hans tikbästis bodde det dock en annan tik tillfälligt för ett tag sen, när hon försökte vara med i Trassels och bästisens lek så blev han sur när hon kom för nära honom. Det är första och enda gången han rytit ifrån åt en tik.

Är han kopplad så undviker vi att låta honom hälsa på kopplade hanar, situationen blir ofta spänd mellan hundarna då, han har dock aldrig blivit osams med någon.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Maja2
0

Staffen fixar inte att leka med andra hundar, och de 3 övriga är helt ointresserade

Ravynsfair
0

Hector älskar att leka men han har väldigt lätt för att gå över gränsen och börja dominera istället, detta gäller dock enbart hanar då han blev biten av en förra året, efter det började detta beteende. 

Blir lätt bråk så jag undviker helst hanar, särskilt i samma känsliga ålder. (2år)
Speciellt när de möts i koppel, har hänt att han gjort utfall men det är enbart om den andra hunden hoppat mot honom först. 

Tikar är han hur snäll som helst, leker tills den andra inte orkar och fortsätter sedan leka själv. Leker gärna hårt och brutalt, mycket tacklingar. 
Valpar av alla slag är han dock väldigt försiktig med, mycket på deras vilkor.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Ambrose
0

Min vill leka. Med allt och alla. Om den andra hunden är 10 år eller 10 veckor spelar ingen roll :P Även om hon är väldigt pigg, glad, och lite burdus, så lyssnar hon i alla fall väldigt bra om den andra hunden säger ifrån. Då kan t.om. en liten valp säga till henne att gå bort. :)

Om den andra hunden däremot är rädd och försöker gå undan utan att säga något så fortsätter hon tyvärr bara med sina buffliga lekinviter.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

LinDajSon
1

#22 Är det en följd av ett påhopp så är det osäkerhet och inte dominans du ser.