Nyfiken på löp
Jag är så himla sugen på en till hund. Jag har en hane på 2,5 år nu, och jag vill skaffa en kompis åt honom. Inte än, för just nu har jag inte den klumpsumma som behövs, så det blir väl kanske till nästa sommar eller nåt.. Anyway.. När jag väl skaffar en till hund så vill jag har en tik. Dels för att min nuvarande går bättre ihop med tikar och dels för att.. tja, jag har bara haft hanhundar och vill ha en tik.
Så till min fråga.. Hur funkar löp? Hur länge och hur ofta löper tikar? Hur ser man att löp är på gång? Jag vill absolut inte att det ska bli nå valpar eftersom min nuvarande hund har syskon med lite halvkassa röntgenresultat.
Min tanke är att hanen skulle få bo hos min mor medan tiken löper, eftersom han har bott där förut. Hur länge brukar man få lov att sära på dem? Är det hela löptiden?
Hur ofta är olika, men vanligaste är 2 ggr/år :) Mina töser här hemma löper med 6-7 månaders mellanrum. De löper i 3 veckor: Förlöp, höglöp och efterlöp.
Vulvan brukar i regel blir mer svullen är främst så jag ser det på mina. Mina ändrar lite i beteende också.
Hade haft dem särade hela tiden och en vecka efter löpet också.Bada tiken så att hon inte luktar så mycket löp. om du inte vill kastrera din hane?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tikar löper ungefär 3v och några dagar i mitten höglöper dom och det är då puppisar blir till, och de löper oftast 2 ggr om året.
Jag har själv haft både hane och tik ihop under löp då mina hanar(förutom en) sköter sig oavsett, men man behöver ju ha ett extra öga på dom, och inte låta de sova i samma rum och aldrig tillsammans utan konstant övervakning.
Har man inte tid till det får man lämna ifrån sig ena hunden under löpet :)
-
Min tik löper nu för första gången och jag är oehört förvånad över att min hane sköter sig så galant i närheten av henne. Han kan koppla av och sova och han är inte ett dugg jobbig eller odräglig mot henne. När vi är hemma är dom alltid med och man passar ju hela tiden så att inget skulle hända, när vi ska bort brukar vi oftast ta med en hundarna och låta den ena vara hemma men vissa gånger är båda med i bilen när vi går in i affären, de har inte varit några problem alls. Tror det blir en viss skillnad när man har en tik och en hane tillsammans hela tiden, hanen blir liksom van vid lukten. Skulle nog vara värre om man endast hade en hane och sen kom en löptik och hälsade på och lukten av en löptik kommer plötsligt.
#3 Slarva inte med uppsikten när hon kommer in i höglöpet. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#1 Det kan hända att jag kastrerar honom, jag har funderingar på att göra det. Pojkvännen är emot det dock, nånting om manlig solidaritet..
Hur en tik löper och hur länge kan skilja en del - min ena löper 19 dagar och min andra 32 dagar. Hon med kortare löp har tidigt höglöp och den andra ett sent sådant.
Man behöver lära sig att läsa sin egen tik om hur hon är i löpet, när höglöpet närmar sig osv för att veta när en hane ska hållas väck för att förhindra tjyvparning.
Min tik har bara löpt två gånger hittills, men jag har märkt det i förväg på den starka lukten som kommer några dagar före löpet. Hon har löpt med ca 11 månaders mellanrum, och blödningen/flytningen slutar efter ca 2,5 vecka.
Hon blir väldigt mån om att kissa ofta på promenaderna, vanligtvis kissar hon bara 1 eller max 2 gånger oavsett hur långt vi går. Men under löpet blir det upp till 4-5 gånger.
Och så det mest uppenbara: vulvan som sväller så det ser ut som hon går omkring med en pung som hänger mellan bakbenen 😮
#7 - jag har aldrig känt någon speciell doft före löp, men det är säkert individuellt. Ökar kissande/markerande hör ju till för att visa alla snygga grabbar att man är på gång 😃
Vad gäller svullnad så är även det oerhört olika. Vissa ser ut som babianer baktill, medan andra som min ena tik - det syns ingenting alls, för hon svullnar knappt något.
Ser att du fått många svar här :) vill bara säga att tänka efter före du skaffar tik med en hane ! I vissa fall går det bra men min fd hund skrek 3 veckor vid varje löp även om han var hos hundvakt dörrar rev han sönder och klättrade över barngrindar . Det gick heller inte att kastrera honom då veterinären avrådde det pga hans ep . Sen hade jag en kastrerad hane som aldrig brytt sig om löptik tills min tik tryckte in honom i ett hörn och "våldtog" honom . Dom fastnade och allt . Men i många fall går det bra men man får vara beredd på att det kan bli jobbiga under löp en del tikar kan löpa 4 ggr år :0
3# håll dem under uppsikt, det tar ca 8-12 dagar innan höglöpet kommer. Det spelar inte roll att de alltid bor tillsammans, det är ett ögonblicksverk…
Min tik löper som en klocka normalt när det börjar, ca 10 dagar efter blodet börjar så går hon in i höglöpet, med svullen vulva. Skulle inte våga ha henne i närhet av hannar under höglöpet, men undanbeder alla hannar hela perioden.
Hon börjar kissa mycket mer någon vecka innan det börjar, vilket gör att man börjar ana vad som komma skall. Vår tik blöder ca 3 veckor allt som allt.
#10 - det går inte att säga när höglöpet är, då det skiljer enormt mellan olika tikar. Min ena höglöper oftast runt dag 11-15 men den andra höglöpte senaste löpet dag 21-28 (brukar va runt 17-19 annars).
Så ibland kan vissa tro att löpet borde vara över, när dom egentligen går in i höglöp.
Min tik har just kommit in i sitt höglöp, idag faktiskt och det är otroligt jobbigt. Kan inte ha dem tillsammans även om jag är hemma, hanen vill vara på och rida hela tiden, att stänga in honom går inte för då står han och skriker/skäller och försöker få upp dörrhandtaget, så det är tiken man får stänga in. Blir nog kastrering rätt snart! Man kan ju inte leva normalt med att ha det så här. Blir så otroligt jobbigt och mkt vaktande, kan inte ens gå på toa utan att ha den ena med mig. Inte heller roligt att ha tiken instängd så mkt som jag är tvungen att ha nu. I hur många dagar varar höglöpet?
Min tik löpte väldigt ofta, var tredje månad ungefär. Hemskt va det varje gång! Men oj så fort jag glömde det efteråt och va övertygad om att nästa löp blir drägligt…
Jag kunde inte direkt dumpa hanen på någon under löpen heller då han är väldigt mamma-kär och kan vara rätt odräglig och olycklig hos andra. Så i stort så va jag var tredje månad fast i en etta (en hyfsat stor sådan tack och lov!) tillsammans med en hurtig löptik och en sönderstressad hanhund ><
Tack och lov så va min hane i stort bara intresserad (och stressad) under höglöpet så jag behövde bara ha dom helt separerade i några dagar. Tiken o andra sidan va mest "inbjudande" i början av löpet så hon va inte jätteintresserad under höglöpet. Jag vågade dock inte ha dom ensamma tillsammans under hela löpet för att vara helt säker. Ett rent helvete va det, under höglöp så va hanen helt väck och det gick inte att göra nått med han ens när vi va borta utan syrran….
Oftast så va det min hane som upptäckte när löp va på g först, ett väldans luktande och intresse i baken va det då. Annars så va det svullnaden på vulvan som visa på löp, hon blödde knappt något.
Nu är tiken kastrerad och vi lever alla tre i fröjd året om!😃
Kan ju tillägga att det kan vara en god idé att överväga att kastrera tiken istället för hanen. Det är en större operation helt klart men då slipper du garanterat allt som har med löp att göra. En kastrerad hanhund kan fortfarande bli knäpp och jobbig vid löp så en kastrering garanterar egentligen bara att han inte KAN göra valpar och inte att han inte längre VILL göra valpar.
#14 Mjo, men troligtvis blir det kastrering av min hane oavsett om jag skaffar en tik eller inte, mest på grund av att han ofta får förhudskatarr och jag har hört att kastrering oftast hjälper. Och skaffar jag en renrasig tik med fina linjer så är det ju trevligt att åtminstone ha möjligtheten att avla på henne, om jag skulle få för mig det. Hanen däremot VET jag att jag inte ska avla på eftersom han har syskon som fått C på röntgen.
#15 Jo det gäller att överväga för- och nackdelar. Hälsan kommer ju helt klart först så har han problem låter kastrering som det bästa :)
#12 - höglöpet är lite olika långt hos olika tikar. Vissa "höglöper" (eller släpper til hanen) i en vecka, medan andra bara gör det några dagar.
Att kunna ha höglöpande tik och hane tillsammans är inte så vanligt om inte hundarna arbetar mm. Men att bara gå omkring hemma är nog inte många som klarar utan att försöka para sig - det är en rejäl drift att föröka sig. Det är rejäl grind eller dörr som gäller (beroende på hur stora/smidiga hundar man har) 🙂
Okej, vi får stå ut ett tag till då. Min hane får också förhudskatarr, som han verkar vara irriterad av ofta, slickar och biter sig där då och då, så en kastrering kanske skulle hjälpa.
Jag räknar ALLTID 4 veckor, dvs en extra vecka utifall att. Känns alltid säkrast då att ha extra koll på min tik en extra vecka då hon inte får vara lös eller träffa andra hanar.
Dom blöder 2 veckor och sista veckan är blodfri och då är det höglöpet. Alltså 3 veckor sammanlagt, 6 veckor på ett år allt som allt.
Vulvan blir svullen innan löp, tiken kan bli rastlös och pipig och slickar sig ofta och kissar oftare.
Medarbetare på Chinese Crested ifokus.
#11 självklart är alla individer, men jag tror det är mer vanligt enligt vad jag har hört, men som sagt, man vet inte innan man sett löpet på sin tik.