Fel ras på vår hundvalp?
Rasen är ju inte det viktiga, men flera som vi mött har ifrågasatt vår valps rasmix.
Eftersom uppfödaren var varken seriös eller särskilt trevlig börjar vi också
fundera. Det är nämligen så att hon är en Shih tzu och Coton de tulear, det som
flera har undrat över varför hon inte är vit (eftersom hon är en Coton de tulear).
Det kan ju självklart vara för att hon även är Shih tzu, men för varje bild vi hittat
på internet och sociala medier liknar hon mer en Shih tzu och Bichon Havanais blandning. Självklart kommer vi nog aldrig få reda på det, men det är lite konstigt att vi inte ens fick komma in i uppfödarens hem för att se de andra valparna eller
någon av föräldrarna. Istället stod vi i 12 graders kyla med en 9 veckors valp och
skrev på papper och swisha över pengar osv.
Jag tänkte bara dela med mig lite av mina tankar, och så undrar jag lite över vad ni tror. Vet ni någon som har en hund som är samma blandning som vår valp? Det skulle vara kul att höra era åsikter/erfarenheter. Tack :) Trevlig helg!

Blandraser behöver inte likna de raser de har i sig. Vissa är väldigt tydligt andra inte.
Jag tycker hon ser ut att ha coton i sig :) Men de raserna är ju lika.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Nej det är ju sant. Det vore dock kul att kunna se vilken ras hon är, om uppfödaren inte riktigt har koll på raserna. För varför skulle en uppfödare ljuga, det tjänar de ju inget på när det ändå är en blandras :)
Jag och min sambo har bara sett vita hundar som är samma blandras som vår valp. :) Kan det vara så att hon ljusnar ännu mer när hon blir äldre? När vi köpte henne var hon nästan svart hela hon.
#2 Många blandrasuppfödare är dessvärre inte så seriösa. Och har man inte papper på hundarna vet man aldrig vad för raser som döljer sig i hundarna, föräldrarna mm.
Bara det faktum att ni inte fick komma in till uppfödaren skriker oseriöst. Svårt att veta om de påstådda raserna stämmer när det inte finns papper på det. Söt är hon iaf! :)
söt iaf:)
Hälsningar
Fredrika
Mja… nu vill jag inte vara sån men varför drog ni inte öronen åt er när ni inte fick komma in och se de andra valparna eller ens föräldrarna? De där valparna kan ha vilket ursprung som helst. Men du har betalat och gått med på säljarens villkor så det finns inget man kan göra nu.
Har du fått besiktningspapprena med?
Det är bra att tänka efter…. Före
#5 Wow vad söt! :)
#7 Jag har aldrig tidigare köpt hund och han var rätt barsk till att vi verkligen inte fick gå in, de hade staket runt huset och vi frös nästan ihjäl så vi skyndade oss så valpen fick komma in i bilen. Det är inte det av vi måste veta vilken ras hon är. Vi bara tänkte om ni hade några erfarenheter av att hunden inte är den ras som uppfödaren angivit.
#8 Ja, men där står bara "blandras" och inget mer :)
#9 Vad menar du nu?
Jag vet inte om ni har fattat mitt inlägg fel. Det är inte det att jag MÅSTE veta hennes ras. Det struntar jag blankt i. Men jag ville höra om ni hade några erfarenheter eller att det är vanligt att uppfödaren angivit fel ras. Det var mer bara en tanke som jag hade att hon kanske inte alls är Coton de tulear.
Ursäkta om jag var otydlig med mitt inlägg :)
Coton de tulear är inte alltid helt vit, vilket gör det ännu lättare att valparna blir flerfärgade i korsning med andra raser.
Men varför köpte ni hunden över huvud taget? Ni har inte ens kollat föräldrarna, skulle aldrig i mitt liv vågat göra en sådan affär!! 😮😮
Valpen var söt i alla fall…
Jag vet att det är svårt när man är nybörjare, men när jag köpte min första hund bestämde jag mig för att inte vara impulsiv jag läste på mycket och valde att köpa en jack russell terrier jag tyckte då det var viktigt att den var SKK registrerad för dem följer viktiga regler.
Men nu när jag läser vilka omständigheter du köpt din valp under låter det verkligen som mer eller mindre ett impulsköp från ditt håll, du kommer nog aldrig få reda på vilka raser din hund är men det spelar väl kanske inte någon roll heller? hoppas ni kommer trivas med hunden! :)
SaraElis, jag tror du missförstår varför de andra oroar sig. De bryr sig inte heller om vad det är för ras utan om valpen och föräldrarna är OK, friska och så. Uppfödaren kanske bara var folkskygg eller skämdes för att han hade ostädat, men det kan ju också ha varit något mer allvarligt han ville dölja.
Nu ser ju din valp pigg och frisk ut, så du behöver säkert inte oroa dig. Men det är bra att se med egna ögon att alla valparna och mamman är friska och välskötta.
Ruggit sötvalp :) man ska inte lyssna på folk ibland kommer folk och säger att min trefärgade sheltie är fel färg 😂 Det folk oroar sig över här är Dels om föräldradjuren är friska och hur dom andra valparna är ! Dels ska man dra öronen åt sig om man inte får komma in hos uppfödaren , det är varit några fall med olagliga importvalpar och i just dom fallen har inte köparna fått komma in ! Och helst ens inte i närheten av där säljaren bor . Har hunden chippad och registrerad i Jordbruksverket ?
TS, jag tycker din valp är jättefin, trots oseriösa uppfödare. Ok, kanske föräldrarna inte är de dom sägs vara, det vet vi inte. Hennes utseende beror ju också på anlag från tidigare generationer, inte enbart föräldrarna. Jag tycker du hade tur som har en sån gullig och söt hund :)
Jätte sötvalp absolut, jag håller med vissa överstående att de kan absolut vara den blandningen uppfödaren påstår! :)
Men! Ett litet varningens ord, på beskrivningen som du skrev om hur ni blev bemötta så hade jag dragit öronen åt mig, det kan tyvärr hända att valpen växt upp i riktigt ruggiga förhållanden eller kanske till och med en smuggelhund, så om jag hade varit du så hade jag uppsökt veterinär som är oberoende från denna "uppfödare" bara för att vara på den säkra sidan!
Och jag personligen hade faktiskt meddelat Länsstyrelsen om hur detta köp gick till och att du är orolig.
För det är en självklarhet att ni ska kunna träffa syskon/förälder och iallafall se hur valpen bott!
Jag håller verkligen tummarna för att ni inte råkat ut för någonting av detta och att ni har en superfrisk liten kompis! :D
#11 Ojdå, det har jag både hört och läst att de är (helvita alltså). Då har jag fått fel information :)
#12 #13 Det var inget impulsköp, vi hade länge tänkt på hund och vi kollade runt överallt efter en valp. När vi väl hittade en som vi tyckte skulle passa oss så pratade vi med uppfödaren 3 gånger i telefonen, han förklarade allting och vi kollade upp på SKK hur det skulle gå till när man köper hund. Allting verkade seriöst (med tanke på att det är första gången vi köpt hund). Men när vi väl kom dit ville han bara ha pengarna och att vi skulle skriva på papperna och sedan dra. Vi fattade ingenting och vi frös och han var tydlig med att vi inte skulle gå in i huset. Men som sagt jag blev bara nyfiken på om hon verkligen var Coton de tulear eftersom hon inte är vit.
Vi hade ju redan lagt en handpenning och var redo för en hund, vi trodde ju att vi skulle få träffa föräldrarna när vi kom fram, vi var ju dit bjudna och allt men han ville bara att vi skulle ta med hunden direkt annars skulle inte handpenningen gälla längre.
#14 Ja, vi ville ju träffa föräldrarna men fick inte. Allting med uppfödaren verkade seriöst tills vi väl skulle köpa hunden. Uppfödaren sa att vi var tvungna att ta med hundvalpen hem direkt eftersom vi redan lagt en handpenning på henne.
#15 Japp, både chippad och registrerad på jordbruksverket. :)
#16 Ja! Vi är jättenöjda och älskar vår lilla valp ❤️ Det här inlägget blev lite seriösare än jag hade tänkt, det var mer som en nyfiken fråga till er. Jag kan inget göra mer än att tro att föräldrarna är friska som uppfödaren påstår. :)
#18 Man lägger inte en handpenning på en blandras man aldrig har träffat? Ok om det är en renras för en meriterad uppfödare men det är ju långt ifrån samma sak? Har du ens koll på om föräldrarna var friska osv? Det minsta man kan göra när man köper en hund från en osäker källa är att träffa föräldrarna och kolla deras bakgrund…du kan lika gärna ha fått hem en smuggelvalp. Nu hjälper du bara dessa personer att tjäna pengar, vilket är precis det de vill.
Saken med blandraser är att man inte vet vad som slår igenom. Och på eran valp var det tydligen shih tzuns färg som slog igenom :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#19 Jag tror hon forstar nu hur fel det blev och kommer inte gora om det. Men alla kan gora mistag. Min sambo tilex kopte varan ena hund fran en djuraffar innan vi traffades (bor i Australien) men han skulle aldrig gora det nu nar han vet hur viktigt uppfodare osv ar.
Till TS nej kan se raserna ganska bra i mina 2, men man vet ju inte till 100%. Jag raddade ena och sag mamman ocksa. Lycka till, din vovve ar jattesot. 😍
Ok, folk har redan skrivit det jag tänkte om köpet men angående vilka raser det är i så vet man aldrig riktigt vad som slår igenom.
Det finns absolut blandrasuppfödare som antingen inte vet vilka raser det är i hunden, antingen för att de har flera hundar själva som fått föröka sig lite hipp som happ, eller för att det är blandraser sedan flera generationer.
Det andra skälet är att de helt enkelt ljuger för att en viss mix kan låta mer tilltalande för köparen. En del raser är mer populära än andra i blandraser, precis som vissa raser är mer poppis än andra.
Söt är hon som sagt i alla fall ❤️
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#19 Om du läser mina och alla andras svar så kanske du förstår mer. Det är ingen smuggelvalp, du behöver inte bli otrevlig för att det är mitt första hundköp. Jag la en handpenning för att alla de andra hundvalparna redan var tingade och jag trodde ju vi skulle få träffa föräldrarna för att han bjöd hem oss över telefon. Jag har lärt mig nu av misstaget… Okej kan vi sluta skriva på den här tråden nu? Tack för alla svar och jag vet att vi gjorde fel nu och jag trodde verkligen vi skulle få träffa föräldrarna när vi kom fram. Tack för era tips även om en del kom med ganska hård kritik på vad fel vi gjort. Men nu har jag fått svar i alla fall och tråden skulle faktiskt inte bli så kritiserande. Vi visste redan från början när vi var där att det blev helt fel, att vi inte skulle lagt någon handpenning eller ha tagit med henne hem som han tvingat oss. Och nu har även ni här påminnt oss om det fast vi redan visste vad fel vi gjort. Tack i alla fall :)
#23 inte för att låta otrevlig, det är en jättesöt valp men hur kan ni veta om det är en smuggelvalp eller inte? Ni har ingen garanti. Den kan ju dra med sig sjukdomar osv in till Sverige.
Att spekulera i hundens raser bara att jämföra med bilder på internet är väl ändå ingen idé. Man kan aldrig fastställa raser genom att se bilder på internet. Att sedan köpa en valp på det sättet är… riskabelt och oansvarigt. Varför går man ens med på att köpa en valp på det sättet? Man ska åtminstone få gå in i uppfödarens hem, få se syskonen och åtminstone mamman och sedan kunna umgås och prata. Inte mötas utanför, få valpen, skriva kontrakt och swisha (!!!) pengar. Oansvarigt. Sedan kan du anse att det är konstigt att det gick till på det sättet, men eftersom du köpte valpen på just det sättet så har du accepterat det sättet av försäljning och då är det bara att gilla läget.
Söt valp dock.
Medarbetare på Chinese Crested ifokus.
#24 och 25 Det var ju inte det tråden handlade om, huruvida köpet var oansvarigt eller ej. Vi är så bra på att döma andras handlande. Gör det beträffande det ni skriver i era inlägg! Jag uppfattade det som att TS ville avsluta den här tråden.
Blandras kan se ut som helt annat än de raser dom har i sig, jag skulle inte dock förvånas om eran hund har fler raser i sig eller helt enkelt inte ha ena rasen i sig utan något annat.
Det du annars beskriver om uppfödaren är skrämmande att ni sen köpte en valp utan se syskon och mor/far gör mig förvånad. 🥵
Söt liten valp.
Mörkare färger brukar dominera över vita, just att hon fick shih tzuns färg :) Min hund är ju en blandning mellan shih tzu och bichon frise och bichon är ju helvit den med. Men ändå fick hon shih tzuns färg och teckning. Hennes färg bleknar dock som du såg på bilden, men det är vanligt bland shih tzu också :)
Ärligt talat tycker jag er vovve liknar coton mer än shih tzu, så det är säkert coton i henne! Bara det att hon fått shih tzuns färg :)
Är nästan helt säker på att när hon är fullvuxen kommer hon vara nästan helt vit
Lite ot men det kanske kan vara läge att kolla upp uppfödaren en extra vända ändå, nu i efterhand. Du vet ju var hen bor och har telefonnummer, så en spontan påhälsning med en kopp kaffe när du "ändå är i krokarna" kanske vore lagom? :) Om det förekommer missförhållanden så är det ju viktigt för inblandade hundar att det upphör. Man blir ju lite misstänksam med tanke på situationen du beskriver.
"På natten är alla katter svarta"
#26 Tycker det är viktigt att påpeka för en förstahundsägare att de kan ha fått med sig en smuggelvalp. Man vet aldrig vad sådana kan dra med sig från utlandet så ägarna vill kanske kolla den extra noga hos veterinären. Har den någon parasit som inte finns I Sverige kan det överföras till andra hundar, är inte alltid sådant syns direct. Tycker också ni ska hälsa på, be att få komma på en kopp kaffe eftersom det inte fanns möjlighet till det förut. Då kan ni också få be att få se föräldrarna och kolla om de har haft några sjukdomar I släkten osv.
Jag tror nog TS har förstått att köpet inte gick rätt till, men hunden är deras nu. Men jag håller med dem som skriver att ni borde kolla upp uppfödaren lite till, med tanke på de andra hundarna som är kvar där. Om ni inte har möjlighet till det så hade jag faktiskt tipsat länsstyrelsen, så de kan åka ut och göra en koll. Hellre en koll som säkerhetsställer hundarnas välmående än flera år av lidande. Alltför många hundar lever i misär i vårt land.
Vad gäller ras så är det ju inte ens säkert att hunden har två renrasiga föräldrar, kan finnas många blandningar i den hunden. Vi får bara hoppas att hunden får vara frisk och kry :) Nästa gång så är ni lite klokare när ni köper hund, dvs ni har lärt er tolka varningstecken på att något inte står rätt till.
Du kan DNAtesta din hund så får du veta. http://www.hundrondellen.se/shownews.php?news_ID=1804
TS frågade inte om uppfödarna eller köpet, hon frågade om raser. Håll er till ämnet och tänk på tonen.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag vet att tråden inte handlade om det men med tanke på omständigheterna, är du säker på att valpen är vaccinerad och avmaskad som hon ska?
#34 De DNA tester som finns är dock inte så pålitliga, är lite som att kasta pengarna i sjön nästan :) Kan visa helt galet nämligen :P
# 36, det låter ju inte klokt! Måste bero på vilket lab, som anlitas. Kan inte gälla generellt. Faderskapstester t. ex. måste vara tillförlitliga.
#37 Folk som har testat med renrasiga hundar och fått att de är blandningar (hundar med riktiga stamtavlor mm). Och eftersom alla hundraser kommer från blandraser kan ju det vara en orsak också. eller har de inte kommit så långt som de vill kanske tro att de har gjort.
Faderskapstest kan man ju alltid göra om man får för hanhundens ägare. Men säger inget om raserna om pappan är blandras t.ex
Faderskapstester är en helt annan sak, då har du DNA från en eller fler möjliga fäder att jämföra med. På hundraser finns det såvitt jag vet ingen känd specifik markör/genkombination som gäller enbart för en viss ras så man kan mest gissa. Och, som sagt, många raser är blandade lite hipp som happ vilket gör det ännu svårare. Själva "labarbetet" med att analysera själva DNAt är inte så svårt och torde inte variera så värst från lab till lab, det är senare när man ska "klassificera" generna som kruxet kommer, då måste man ha någon känd DNA-sekvens att jämföra med. Att ta fram en sådan däremot kan innebära många års forskning och eftersom forskning är dyrt är väl inte hundrasernas DNA-sekvenser högst på listan…
Gäller tydligen olika i olika länder hur pass utvecklad forskningen blivit. Det finns tester att använda.
På tal om smuggelvalpar så är det ganska lätt att bli lurad då dessa människor ofta är duktiga på att snacka och förfalska dokument, speciellt om man är helt grön.
Tips på ett poddavsnitt i ämnet http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/582503?programid=4834
≧◔◡◔≦
#34 Förstår hur du tänker men hon nämnde faktiskt hela historian i sitt första inlägg så kändes lite som hon ville ha synpunkter på det, annars hade hon ju kunnat välja att inte berätta om det.
Den länken gäller ju just att testa för föräldraskap till en hund, precis som man kan testa faderskap till människor. Det är precis lika säkert för djur, man gör ju rutinmässigt DNA-prov på vissa hästraser för att säkerställa faderskap.
Däremot finns det inget DNA-prov som kan visa exakt vilka raser som ingår i en hund, de bästa kan ge svar på vilken eller vilka raser som hunden mestadels består av men det vet man ju ofta redan.
Intressant läsning, ungefär halvvägs är ett test som utförts både med renrasiga hundar, blandraser med okänd härstamning och blandraser där man har exakt koll på blandningen. Inte ens det bästa testet klarade av att ge ett helt korrekt svar.
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
#40, som #43 påpekade så gällde det just faderskapstester som alltså inte är någon större svårighet, det har funkat i många år. Att testa raser är son sagt en helt annan sak och ett mycket större projekt. När det gäller forskning i olika länder så är det visserligen skillnad på den forskning som sker på universitet och den som sker på privata företag eftersom de senare ofta har ett helt annat vinstintresse/krav men oftast så samarbetar forskare över hela världen där var och en bidrar med sin bit, i alla fall när det gäller genforskning. Det tar alldeles för lång tid och kostar för mycket att sitta på ett stort projekt själv även om man kanske håller sin egna lilla nisch för sig själv.
Det var föräldra test, faderskap jag avsåg, eftersom det var det TS ville diskutera, trodde jag.
jag är väl inte heeelt insatt på det där med smuggel valpar så ni som kan mer om det kan gärna berätta, man kan ju aldrig veta för mycket i världen. :9
TS skrev att hunden är chippad och reggad i jordbruksverket (se #18 ), dom har väl ändå regler för vad som gäller för valpar som reggas där? Jag minns bara att när jag jobbade på hundstallet fick vi in ett gäng valpar som visade sig efter ett tag via jordbruksverket vara smuggel hundar, inga chip, inget register nånstans inga vaccinationer, så, om den är reggad i jordbruksverket så är väl sannolikheten att det är smuggelvalp ganska liten?
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#45, Ok, då missförstod jag dig :-). Å andra sidan spelar det ju inte så stor roll om man kan fastslå vem fadern är om man inte vet med säkerhet vilken ras han är - och det tvivlar jag faktiskt på att den här uppfödaren har papper på.
#46 som jag har förstått det får vem som helst gå till vet, betala en summa och chippa. Rätta om jag har fel.
Jag tycker det då ser ut som en coton blandis, har själv en "cotte" & vi har haft valpar med henne tidigare, samma korsning & de var ganska lika eran valp i utseende.
#48, ja, det handlar väl i princip bara om att fylla i en blankett om när hunden är född, kön, chipnummer och vilken ras/blandras det är och personuppgifter på ägaren. JBV kollar inte att uppgifterna stämmer så det går alldeles utmärkt att spåna ihop lämpliga svar.
Nej #47, det är ju svårt öht med blandraser. Ett steg är ju ändå att veta vem fadern är, men mer viktigt då denna är rasren.
#50 precis så som jag förstått det. Vet vill också tjäna pengar och kommer knappast förhöra någon om valparna.
Men det finns också seriösa personer med chipläsare, skulle jag tro.