Löp, orolig.
Hejsan, min tik har nu börjat löpa och det har pågått i några dygn. Det konstiga är att hon inte lämnat blod någonstans, inte ens en droppe. Hon är 4,5år, och vid varenda löp innan har det forsat blod och hon har tagit av sig trosan, blodat ner överallt såfort man bytt trosa och dylikt, men nu är det väldigt milt, så milt så hon kan rengöra själv samt inte ens behöver trosa (men jag tar på henne trosa för att se att det är blod som kommer och inte flytningar så det inte är pyo). Är detta normalt, att tikar blöder mindre/mildare när dom blir äldre, eller är det något jag bör ha kollpå? Kommer det kanske senare att det blir mer blod, eller vad kan det bero på? Någon som upplevt samma?
Jag har upplevt att det är väldigt olika mellan tikar och också med samma tik. Både hur själva löpet ser ut och hur tiken uppträder. Jag har faktiskt slutat förutspå alls.
#1 Så det är ingen fara då? Det kan alltså svänga och vara väldigt olika till och från?
Ja, så uppfattar jag det.
Våra tikar blöder inte särskilt mycket heller under löpet.
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se
En del tikar blir även duktigare på att hålla sig rena efter några år 🙂
Här har jag nyligen istället haft en som hoppade över ett löp pga sjukdom och som fick ett längre och mer blodigt löp senare.
Tack för alla svar :) Jag håller koll på min tiks löp oavsett vad varenda gång är lite av en otroligt nojig mamma ;) Nu vägrar hon dock ha trosan, KSSHHHT hör man så har hon dragit bort bindan.. Så jag får avvakta med trosa tills vi ska sova, då verkar hon acceptera den.
Min tik gillar inte dom här löptrosorna som man köper, så jag har sytt egna av jeanstyg och kardborreband. Sitter perfekt. Och sen köper jag billiga trosskydd från Ica. ICA:s trosskydd, dom där platta tryckräfflade, för dom sitter kvar bättre.
#7 Jag använder både egna trosor (gamla trosor med ett hål för svansen) samt sån ifrån djurbutiken, använder trosskydd, eller ica basics bindor med vingar hon lyckas dra bort allt så finns ingen mening i att ens försöka. Hon vill slicka själv, Har dock varit så tidigare att vi fått "fightas" om att hon ska ha trosan för annars har det varit blod överallt, nu är det iaf okej :)