Var/hur sover valpen?
Överallt står det att valpen ska ha en egen plats och få sova ifred. Min valp vill varken sova på sin plats eller vara i fred ;) Ska jag låta valpen göra som den vill eller ska jag försöka få den att sova ensam på rätt plats?
På natten hade jag en öppen hundbur och valphage där Roxy sov.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tanken är väl att valpen OM den vill, ska kunna dra sig undan till sin plats där ingen ska hålla på att störa den. Vill den hellre sova mitt i vimlet, låt den göra det:) Den kanske inte tycker att den plats som du hittat på är rätt? :) Du har inte haft valpen så länge har jag för mig så behöver den sällskap så hade jag gett det.
Lansstyrelsen sager att hunden ska HA TILLGANG till egen badd, men var den sen vill sova ar ju en annan sak.
Försök få den att sova ensam. Det går så himla mycket lättare med både ensamhetsträning och annat om den lär sig att slappna av själv när den är liten. Det är otroligt viktigt att valpar får sova mycket och ostört och det kan vara svårt om valpen hela tiden vill vara nära och "där det händer".
Jag har inga egna preferenser. Vill bara att han ska ha det bra. På natten sover han i sin bur och jag ligger bredvid på madrass. Det är på dagarna jag är osäker. Han har bara varit här i två dagar. Tänker att en sån liten inte vill vara själv. Idag gick han ifrån mig i köket och lekte i vardagsrummet på egen hand så han börjar nog känna sig lite hemma åtminstone.
Jag har två bäddar till min valp, en på nedervåningen och en på ovanvåningen. Han sover inte i någon av dom, utan dom har katterna tagit över ;) På natten sover han alltid med mig i min säng och på dagarna sover han var han vill, ibland med oss i soffan, på golvet vid ens fötter, i köket osv.
Låt den sova där den vill om det funkar för dig. Jag tycker att kompostgallerhage bredvid sängen är ultimat. Då märker man om valpen måste kissa/bajsa och kan släppa ut den även nattetid = inga olyckor att torka upp på morgonen. Dagtid sover valpen där han råkar befinna sig när han blir trött. Han har ingen egen bädd nånstans.
Vi hade vår valp i hage av kompostgaller bredvid sängen de första veckorna, sen så tog vi bort benen på sängen så nu sover hon i sängen, eller på vetbed eller i hennes bur på nätterna. På dagarna sover hon antingen i soffan eller på mattan i vardagsrummet :)
Obs, tänk på att det inte är tillåtet att ha en hund i bur, inte ens på natten! Har ni i en hage av kompostgaller ska vissa mått uppfyllas. http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Får väl plocka bort dörren då.
#9 Det är jättebra med regler och de ska följas. Men det finns undantag då man kan se förbi dem. En valp som sover bredvid sängen kan utan problem ha en begränsad yta på 1-2 kvm utan att den far illa på något sätt. Det är bra att man informerar dock.
Den där lagen är ju för övrigt väldigt spännande. Det är ju extremt många som struntar i den. De flesta jag känner som haft valp har använt bur eller liten komposthage. Även flera uppfödare.
Ja precis, eller ha en större hage. Du visste kanske redan det men jag ville förtydliga för säkerhets skull, om någon inte hade full koll på det :) Min valp sov in sin säng på golvet de första nätterna. Sen första natten sambon skulle ha ansvaret att gå ut gnällde hon så mycket tyckte han, så hon kom upp i sängen och där ligger hon nu. I fotändan. I sin bädd ;) planen är att hon ska ligga i bädden på golvet när hon blivit rumsren och sover hela nätter, bra då om hon är van att sova i sin bädd. Tror vårt misstag var att låta henne sova på soffan mellan oss på dagarna, då blev hon van vid det. Nu flyttar vi runt hennes bädd, på dagarna i eller nedanför soffan, på nätterna i sängen. Nedanför soffan är när vi äter, då får hon inte sitta och tigga. Visst kan man säga att vi lär in ovanor, men tror ändå det kommer vara lättare att lära henne när hon är äldre och mer självständig. Och när hon inte vaknar och behöver gå ut mitt i nätterna, då gäller det ju bara att se til att hon somnar en gång! Nu när hon sov på golvet var vi ute med henne typ fyra gånger per natt för att hon vaknade och gnällde, när vi tog upp henne i sängen vaknade hon en gång och behövde gå ut. Så vaknar hon fler gånger på nätterna fortfarande känner hon sig uppenbarligen trygg i att vi är där och kan somna om utan att väcka oss. Det är riktigt skönt att bara behöva gå ut vid 5-6, istället för 12, 2, 4, 6 och upp vid 7-8… (Går och lägger oss vid 22-23).
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Tillåtet om dörren är öppen/borttagen att ha bur
Det skulle aldrig falla mig in att låsa in honom som straff eller för att slippa honom. Men han skulle inte få ro att sova om han inte hade en begränsad yta att hålla sig till.
#13 Låter för övrigt som en bra ide att använda bädden på det sättet och sedan flytta den!
Mina hundar sover under trappan i varsin bädd
I'm out 
Min valp sover i princip alltid bredvid (eller på) mig eller på mina fötter. Hon har egen bädd dit hon kan gå, men gör det i princip aldrig. Krävs att man själv sätter sig och tar det lugnt gör att hon ska göra det.
// Nadja
Navi ligger i vår säng, men hoppar ner under natten om hon vill :) Vi har ju extrem tur också med att hon sover nätterna igenom. Kissar vid 22-23 sen sover hon utan problem till 9 morgonen efter. Helst med en tass eller två i mitt ansikte ;)
#19 Vilken lyx! 😃 Jag går ut tre gånger per natt med min lilla, har gjort det i ett par veckor nu och börjar bli lite sliten😛
// Nadja
Våran lilla valp delar säng med våran stora hund i sovrummet för hon använder den inte. Sedan har hon en egen säng i vardagsrummet, men sover även i soffan å sängen. I stort sätt får hon sova vart hon vill. Förutom under sängen för det är vår stora hunds sovplats.
#14 Läs länken ovanför, det är inte tillåtet ens med öppen bur. Min valp sover i min säng, men hon går ibland och lägger sig i sin bädd i köket istället. På dagen sover hon lite där hon hamnar.
#22 Jo det är tillåtet med öppen bur om den inte går att stänga. JBV egna ord. Mailat och frågat nämligen. Och vet fler som fått samma svar. Däremt OM LS kommer på besök måste man kunna bevisa att den aldrig stängs. Men inte lag på att dörren måste tas bort helt. Och är OK att ha en bur ståendes framme så att hunden/valpen kan gå ut och in som den själv vill.
#23 Ja om det är omöjligt att stänga ja :-) men inte "bara öppen"
#24 Fast det är fortfarande OK att ha den öppen, dvs inte ta bort dörren. Många pstår att det är lag att dörren måste bort vilket inte stämmer.
Öppen för mig är den lika mycket om dörren sitter fast eller inte gör det.
#25 Var har du källa på den informationen?
#26 Detta ärmail från jbv:
Hej Frida,
> Det är tillåtet att låta hunden använda buren som en sovplats/viloplats, men man får då inte stänga dörren till buren utan hunden måste kunna få gå in och ut ur buren som den vill. Om man låter grinden/dörren vara öppen på buren, så att din hund fritt kan gå in och ut som den själv vill, så är det alltså inte olagligt. Det finns egentligen inget krav på att burdörren måste tas bort eller bindas upp. Kravet är att burdörren måste vara öppen, men då är det också väldigt viktigt att dörren inte av någon anledning åker igen eller stängs på något sätt eller förhindrar hunden från att gå in och ut ur buren som den vill. Därför kan det vara en bra lösning att sätta fast dörren eller ta bort den helt för att förebygga så att det inte kan ske. Om länsstyrelsen av någon anledning skulle göra ett kontrollbesök hos er, så är det dessutom mindre risk för att de skulle misstänka att ni brukar stänga in er hund om burdörren är borttagen eller sitter fastbunden.