Flatcoated Retriever, frågor
Förlåt för ett till inlägg ikväll men har haft mycket tankar, haha. Jag har väldigt länge funderat på rasen Flatcoated Retriever och har några frågor som jag skulle bli så glad om någon ville svara på! 🙂
Måste man jaga med en Flatcoated retriever, är lite fundersam för det kommer upp på många sidor att det är en hund som måste få hämta in vilt och vara med under jakt. Så är det ett måste att jaga bara för att ha hunden ?
Hur är de förövrigt, har läst rätt så mycket om rasen och vet att de är glada, rätt så krävande, livliga, hänger med på allt m.m. men skulle gärna läsa mer om hur ni har uppfattat den, både negativa saker & positiva. 🙂
Har också läst mycket om att många individer får cancer, så är det något som man ska akta sig speciellt mycket för inom rasen eller har jag bara fått in fel information ?
Finns det några andra speciella rassjukdomar som man ska akta sig för ?
Och sedan har ni något annat att tillägga så får ni mer än gärna skriva på! 🙂
#0 Nu har jag ingen flat, men tränar och promenerar två och umgås med massor av flattar så jag hoppas att mitt inlägg hjälper dig. Nej, jag tycker inte att dom måste jaga men grejen är att hundarna älskar det. Att apportera med dummys är också kul för en flattehjärna. Dom är ju hundar som ÄLSKAR att vara till lags och ÄLSKAR att apportera så det är väldigt kul för dom. Men för att svara på din fråga så nej, man behöver inte jaga för att ha en flatcoated retriever men man bör aktivera dom genom att t ex apportera dummys. En flat är så oseriös att det är inte sant. De jag tränar har lite svårt att koncentrera sig vid för mycket störningar. Pälsvården är rätt så jobbig, det sägs ju att "det är bara och borsta en gång i veckan så är dom perfekta!" men det är inte riktigt sant. Skitmycket tovor får dom bakom öron och på bakbenen. Pälsen drar åt sig skräp så det är inte sant. :P Sjukdomar finns det mycket, synd på en sån fin ras. Mest cancer och ledproblem men annat skit också. Har för mig att dom har ögonproblem ibland. Det är väldigt bra att titta på sånt innan man köper en valp, det är så tråkigt att få hem en sjuk hund. Dom blir inte heller så gamla men jag känner en 13-åring som är pigg som en 9-åring och en 11 1/2 som beter sig som 1. Den äldre av dom lever nog inte året ut, senaste månaderna har han blivit sämre och sämre, han har dåliga höfter så han kan inte gå i och ur bilen själv. Nu skrev jag en halv uppsats, haha! Hoppas du är hjälpt av texten!
Jag får hem min flatte i augusti och jag kommer inte jaga med min, däremot så kommer vi regelbundet spåra och han kommer få hämta dummies i vattnet så det blir ju lite lek-jakt på det sättet. Flattens uppgift under jakt är att hämta in vilt men det går lika bra att låta hunden hämta föremål i vattnet eller spåra om man inte jagar själv.
Jag uppfattar den som väldigt glad, clown, arbetsinriktad och positiv till alla utmaningar den får. Negativt kan väl vara att de vill hälsa på allt och alla men det får man väl träna på helt enkelt.
De har inga ras-sjukdomar förutom cancern som de kan få i hög ålder, men det är väl lite som vilken annan hund som helst känner jag. Det är liksom inget som är speciellt för just flatten att få cancer.
Medarbetare på bildredigering! :)
#2 Jo, det är väl just det att det är väldigt många flattar som får cancer. Så pass många att rasklubben jobbar tillsammans med SLU i ett tumörprojekt för att man ska få mer kunskap om det hela. http://www.frk.nu/h%C3%A4lsa/information-om-h%C3%A4lsa/tum%C3%B6r-cancer-15845095
#3 jag känner mig inte särskild orolig för det i alla fall, men det är väl individuellt vad man känner för risken! :)
Medarbetare på bildredigering! :)
#1 Om jag någon gång skulle köpa en flat så är det en självklarhet att den skulle få apportera både i vatten och på land! :) Det är himla synd att det är en ras med många sjukdomar då den annars har allt, enligt mig, men om man söker efter friska föräldrar, där även deras har varit utan större problem, så är det väl även mindre chans att hunden får ? 🙂
Det står också på flera sidor & jag har fått höra att man ska trimma/klippa en flat, är det något man ska göra för pälsen, eller är det bara vissa som gör det ? 🙂
#2 Jo, det är så jag uppfattat den också, en hund med massa livsglädje och vilja att jobba. 🙂 Hur ofta och vad har du tänkt träna med din flat då den blir lite äldre ? 🙂
Har en 9,5 årig gubbe här hemma och har träffat en del andra flattar så kanske kan ge lite hjälp :) Vi har aldrig jagat med vår flat, dock har vi spårat och apporterat mycket och han har även fått vara med som eftersökshund på skadat vilt med bravur. Så dem behöver mycket hjärngympa men det låter som att du verkar vara beredd på det i din text :P En ras som hänger med på allt man kan tänkas hitta på och är glada hundar med mycket energi. Behåringen är så otroligt olika om det finns utställning i hunden eller enbart jakt. Våran är ett pälsmonster och måste trimmas minst fyra gånger per år men gärna fler :) Dock krävs det väldigt lite pälsvård däremellan, borstar en gång i veckan och han har knappt någon tova. Cancer är väldigt vanligt, det är många som inte hinner bli 10 år än gång utan får cancer och behövs tas bort :( Så kolla föräldradjur noga med cancer, leder och sen har jag för mig att det finns någon ögonsjukdom med :) Annars en underbar ras med energi för 10 ^^,
#6 Åh det låter ju toppen, om man tänker bort sjukdomarna då, har din flat haft något problem eller har du lyckats få en frisk individ ? 🙂
Haha alltså.. Extremt sjuk ras? Ja, allt är ju relativt..
Jag har haft flattar i 21 år samt att jag bor stundvis på en av världens mest framgångsrika flatkennlar. Ingen av våra hundar har haft varken cancer, PRA (eller annan ögonsjukdom) eller HD/ED-(eller andra led-) problem.
JA, cancer finns inom rasen. Om en flat blir sjuk så är det oftast cancer. Flattarna drabbas tyvärr av cancer oftare än många andra raser. Men ledproblem är inte så vanligt. Så länge man ser till att man köper en hund som har bra leder bakom sig så har man gjort vad man kunnat och då är risken att få ledproblem lika stor om du köper en annan ras. Samma med ögonsjukdomar.
Du behöver inte jaga med den. Men vill du inte jaga så undvik linjer som är avlade för jakt. "Lycklig är den flat som jobbar" finns ett ordspråk som säger, och det stämmer. Sen vad den jobbar med, det spelar ingen roll. Så länge sen får jobba för att göra dig glad så är den glad. Min senaste tik körde jag lydnad, agility, jakt, viltpår och utställning med. Hon var otroligt duktig på allt, lättlärd, arbetsvillig osv. Hon blev 11 år och fick somna med hedern i behåll. Helt frisk, men gammal och sliten.
Trimma måste man inte göra, men pälsen blir smidigare att hantera. Om man inte trimmar den tovar den sig lätt och släpar in smuts. Är pälsen vältrimmad så är den lättskött. Trimning är varken svårt eller tar lång tid om man inte vill ha en top notch utställningstrimmning. Även utställningstrimmning lär man sig fixa snabbt om man vill ;) Men att underhållstrimma räcker med ca 15 min i månaden. Klippa tassar, hasor, öron. Tunna ur lite på halsen, under magen och kalsongerna. En tik har oftast mindre päls än en hane.
Ja det här blev en bibel. Jag svarar gärna på frågor, kan tipsa om kennlar och linjer om du vill. Jag älskar rasen, jag har inget negativt att säga om den. Iallafall inget som inte vägs upp av något positivt ;)
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
#8 Låter ju toppenbra!
Vilka kennlar är dina favoriter om man säger så, eller vilka anser du är bäst ? 🙂
Det beror ju på vad man är ute efter. Vill du prata kennlar så får du gärna skicka PM :)
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
#10 Kommer antagligen göra det snart, för just nu känns Flatcoated retriever verkligen som en toppenbra hundras med allt jag söker! :)
Min syster har en flatte, underbar familjehund. Hon är 6-7 år och fick sin första tumör vid 5 års åldern, blev bortopererad och tror den var godartad också. När det gäller hälsan på rasen så är den skelettmässigt sett relativt frisk hund, men man bör dock vara uppmärksam på föräldradjurens höft- och armbågsstatus (HD och ED). Det förekommer en del cancer och tumörer inom rasen som i vissa fall är elakartade. Ögonsjukdomar som leder till blindhet har på nytt dykt upp och dessa djur ska därför inte användas i avel. Detta gäller inte diagnosen Y-sömskatarakt. Pälsen är lättskött päls som kräver en del borstning och trimning, min syster klipper bort tovorna som har bildats men det är sällan dom behöver göra det. Det du ska tänka på är att det är viktigt att vara medveten om att rasen kräver mental stimulans, inte endast motion, för att bli en lugn och harmonisk familjehund. Då den är en intelligent hund hittar den fort på egna aktiviteter och hyss.
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
Åh det är en sån underbar ras! Vi har 2st flattar då hanen är 12 och tiken 9! Vi har inte haft några problem med sjukdomar förutom att nu sista året har våran hane fått lite problem med höfterna då han ibland har lite problem att komma upp och gå i vissa trappor! Han har ganska många fettkulor då vi tagit bort några men som tur har det inte varit cancer! Dom han har nu är ofarliga då vi har varit och kollat upp dom. I deras tidigare år var båda två väldigt aktiva våran hane älskade att söka då vi gömde dummies, våran hane är fortfarande väldigt aktiv (för en 12 åring han beter sig som en valp och vet knappt vart gränsen går för vad han orkar eller inte) Han bryr sig inte om att det är varmt är vi ute är han ute och vill leka, man får prata strängt med honom så att han går och lägger sig i skuggan för hans eget bästa haha.
Våran tik har dock blivit lite latare när hon blev äldre, vill helst ligga och vila hon är inte så mycket för att leka längre. Dom älskar att bada speciellt våran hane! Han simmar otroligt bra, han kan dyka ner vid bryggan och komma upp långt långt borta. Men våran tik är lite klumpigare av sig och inte lika duktig på att simma så hon håller sig på det grunda. Jag var ungefär 6 år när vi köpte hanen (är 19 i år) och han har varit med mig genom vått och torrt min bästa vän! Han har alltid varit väldigt skyddande över mig och min bror (mest mig ändå hehe) han är en jätte bra vakthund och är ledaren bland våra hundar men han låter dom små göra lite som dom vill haha ;) Våran tik är inte att leka med om hon blir arg heller! Jag rekommenderar denna ras varmt så länge du har tid med en otroligt glad aktiv hund kommer det nog att bli perfekt :) Svarade väl inte riktigt på dina frågor men ville bara skriva hur otroligt underbar den rasen är!
#12 Jo, jag är väl insatt i hur mycket aktivering de behöver både mentalt & fysiskt! :)
#13 Åh låter ju helt toppenbra! 😃
#7 Vår flatte har epilepsi och lite fettknölar men det är ju inget som är rastypiskt för fem öre, haha :P Annars är han en pigg och alert filur ^^,