Resa med hund?
Hej! Till sommaren ska vi till Norge och vi vill ha med våran ena hund, behöver hunden få sprutor mm för att vara i ett annat land? Jag har ingen koll så snälla berätta! :)
I'm out 
För att ta med hund till Norge så måste hunden ha pass och den måste avmaskas hos veterinär (24-78 timmar innan, kommer inte riktigt ihåg men det var viktigt med timmarna!). Ut ur norge behövs ingenting :)
"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"
Hundar och katter måste vara över tre månader gamla vid införsel.
Alla djur ska vara ID-märkta och som huvudregel ha veterinärcertifikat eller EU-pass. För katter och illrar som importeras från Sverige behöver man inget veterinärcertifikat eller EU-pass, men det krävs dokumentation på att djuret är norskt eller svenskt.
Alla hundar som ska resa in i Norge ska vara behandlade mot rävens dvärgbandmask. Kravet på behandling mot dvärgbandmask gäller inte katter och illrar och inte heller hundar som kommer direkt från Finland.Behandlingen ska ha genomförts av veterinär minst 24 och högst 120 timmar före ankomst. Ett alternativ är att hunden har behandlats minst två gånger med maximalt 28 dagars intervall innan första inresan i Norge. Därefter behandlas den minst var 28:e dag. Det alternativet kan vara lämpligt för dem som reser ofta
Djur som ska in i Norge ska vara vaccinerade mot rabies. Undantaget är katter, hundar och illrar från Sverige, som inte behöver rabiesvaccin. Vaccineringen måste göras av veterinär och i enlighet med vaccintillverkarens rekommendation – vanligtvis när djuret är tre månader gammalt. När djuret blir vaccinerat mot rabies första gången räknas vaccinationen först som giltig 21 dagar efter att vaccinationen gjordes. Om djuret vaccineras på nytt räknas vaccinationen som giltig från det datum då vaccinationen gavs, under förutsättning att den föregående vaccinationens giltighet inte har löpt ut när det nya vaccinet gavs. Kravet på vaccination mot rabies gäller också vid inresa från rabiesfria länder (undantaget Sverige).
Katter, hundar och illrar från Sverige kan gå på grönt i tullen. Övriga djur som kommer från EU ska undersökas av Tollvesenet. När man passerar gränsen ska djuret och alla nödvändiga handlingar som rör djuret visas upp för kontroll under Tollvesenets öppettider
Observera att det finns särskilda regler för införsel av så kallade "farliga hundar". Se Mattilsynets webbplats för närmare information om detta.
Så man måste avmaska hunden 28/78 timmar innan så det får inte vara några månader innan då eller?
I'm out 
Nej, det är väldigt viktigt med timmarna. Det får vara högst 78 timmar sedan de avmaskade, och minst 24 timmar.
Okej, men måste man ringa innan man ska avmaska hunden? Och vad kostar det?
I'm out 
#5 ring och fråga din veterinär så får du det säkraste svaret 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#6 Men kommer inte göra det nära där jag bor.. Vi ska liksom åka bil dit och det kan ta 1 vecka..
I'm out 
Man tar med sig eget avmaskningsmedel, det måste döda all sorters mask, tar med det till vet. antingen på drop-in tider eller så bokar man tid. Olika veterinärer kostar olika, men det bör inte kosta mer än 500 kr, om ens det. Blir samma kostnad som en vanlig hälsoundersökning hos de flesta :)
#8 Jaha, inget man kan ge själv? Eller är det spruta som gäller, tack.
I'm out 
#9 Man kan ge det själv, men man behöver en veterinärs underskrift. Det är piller som man får dem att svälja :)
Priserna hos veterinärerna varierar mycket så kolla gärna runt på olika kliniker! En del vill att man beställer tid innan - och glöm inte passet! Tänk på att om du skall passera gränsen flera gånger så måste du antingen avmaska hos veterinär inför VARJE inresa till Norge - eller avmaska två gånger innan ni passerar gränsen till Norge första gången.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#10 Så man kan få underskriften innan man åker sen ger man piller till hunden en dag innan ungefär, har hört att man inte behöver något när man lämnar landet, så man kan bara åka ut utan att kolla något? Och sen, får man piller av veterinären eller kan man köpa det på apoteket?
#11 Hur fixar man pass till hunden? Nä vi ska bara åka in en gång :)
I'm out 
#12 För att få föra in hunden i Norge måste en veterinär intyga att hunden blivit avmaskad, alltså måste en veterinär närvara när ni ger hunden tabletten. Det går alltså inte att få intyg av veterinär och sedan ge tabletten själv i efterhand.
Pass ordnas hos veterinär. Är hunden inte rabiesvaccinerad så kan ni fixa detta och pass vid samma tillfälle.
Jag ska själv åka till Norge i helgen och ha med min hund. Jag ska strax iväg till veterinär för att avmaska. :P
#13 Okej då får vi fixa det :) Vad kul ;)
I'm out 
Jag ska själv åka till Norge nu i sommar med hunden och har en fråga. I texten #2 skickade står det "Undantaget är katter, hundar och illrar från Sverige, som inte behöver rabiesvaccin". Betyder detta att jag, med hund som är från och bor i Sverige, inte behöver rabiesvaccination?
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka