Min hund äter marsvinsavföring?
Kanske en lite lustig fråga denna morgon,men min hund får alltid tag i mina marsvins avföring på något sätt,hur mycket jag än städar och håller rent och snyggt,då jag har marsvinen i en stor inomhusinhägnad,så kommer det alltid en liten plutt utanför den🙂 och då vill han absolut vara där och "städa upp"🙂
Jag har varit mycket noga med att uppfostra honom att han får absolut inte visa minsta intresse för marsvinen,(han är en jakthund)och det har gått jättefint,men deras avföring har jag ju inte tränat honom att han inte får röra….så han går glatt och städar upp efter dom så matte slipper städa utanför inhägnaden😛
Vet inte vad jag ville med detta inlägg,kanske bara försäkra mig om att det inte är farligt för honom att få i sig marsvins avföring?
Mina hundar hälsar till honom att kattbajs är ännu godare, så han borde skaffa sig en sådan godisautomat. 😎
Och nej, det är inte farligt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 hehe,kommer det till katter,skulle han nog hellre äta dom,än deras avföring.😃 Han tål inte katter,har blivit överfallen av två stycken samtidigt en gång.
Min hund äter katt- hund- och harbajs samt allt möjligt som inte vi människor skulle föredra. Har en bok om homeopati för hundar och där står att man kan ge en bit vanlig jäst i maten. Ungefär stor som ett körsbär. Det har jag gjort nu en tid och nu börjar hon bli "kräsen" d.v.s. hon går förbi många högar som hon definitivt skulle ha kastat sig över förut. Litet trevligare nu tycker jag.
#3 Låter intressant. Vill dom framhålla i boken då att hundarna har någon sorts brist på jäst? Att det är därför dom kastar i sig allt i naturen? Min hund är verkligen så. Han ska äta allt han kan komma över även när vi är ute i naturen.
Haha, jag försöker lära min valp att inte äta marsvinsbajs xD bara för att jag tycker det är ofräscht, men det är inte farligt! Och för att hon äter lite dåligt av sin mat så tycker inte bajs ska ersätta hundfoder haha! Men har haft en labmix som ääälskade gnagarbajs, hon var ofta lös och det var mycket vildkaniner i området… Vet inte hur mycket hon fick i sig i sin livstid, men hon blev nästan femton! ;)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#5 Ja,det var på sätt och vis synd att jag enbart fokuserade på att lära honom att han skulle låta bli marsvinen. Jag tänkte inte på att han kommer då att intressera sig desto mer för deras avföring😃 men men.
Nu känns det" för sent" att börja förbjuda honom att äta avföringen,för det har han ju fått göra nu ett tag. Skönt att höra att det inte är farligt,allafall🙂
Min hund älskar kaninbajs! Förut kunde han äta allt möjligt bajs men sedan vi bytte foder och uppfostrade honom att inte äta saker vi inte vet vad det är så har han hållit sig till kaninbajs (från mina kaniner). Tycker inte det gör något… det är ju ganska normalt ändå och kaninbajs lär nog mest vara nyttigt. 😛 Men för sent lär det aldrig vara att lära det bara man har tålamod. Vår kille är ju 10 år och har förmodligen haft den vanan hela livet i princip👍
Här hemma har vi också en 12årig hunddam som äter all sorts bajs hon kommer över. Hon vet att hon inte får, för hon blir så skamsen efteråt, men gör det ändå.
Hur blir man av med detta beteende? Har prövat ananas mot bajsätning men det fungerade inte.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#4 Han, H.G. Wollf, skriver att det förmodligen är Syra - Bas balansen som är störd. Kan också vara mask. Det ska man kolla upp och i så fall avmaska hunden.
Alla mina hundar har haft den ovanan. Men jag har bara haft labbar som är kända för god aprit. Har prövat flera av hans råd på mina hundar men detta är första gången som jag märkt åtminstone ett avtagande av den perversa aptiten.
Så jäst alltså. Börjar inte hunden fisa mycket av det?
#10 Ingen av mina hundar har gjort det. Däremot när konsumtionen av olika slags bajs har varit hög har jag känt och hört fisar.
Vår hund fiser hemskt mycket och de är inte nådiga ena.
#12 Jag vet hur det är. Pinsamt ibland. Min hund får rått kött och råa purerade grönsaker, BARF med andra ord. Sedan får hon en bit jäst i maten samt en hutt kolloidalt silver över alltihop. Vet inte vad som funkar men fiser gör hon inte trots att jag ser att hon äter bajs då och då. Men hon äter inte på långa vägar så mycket bajs som innan jag började med jästen.
Både kaninbajs och marsvinsbajs är egentligen ganska nyttigt. Mina hundar gör samma sak så är inget jag försöker få dem att sluta med så länge dem inte är för galna i det.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Kanske värt att pröva på jästen då.
Harpluttar är en delikatess enligt mina hundar. Så även kattbajs. Dom vet att dom inte får vara i kattlådan men ibland bryter dom sig in på toan och "hjälper" mig att rensa kattlådan. Speciellt när man inte är hemma, men dom avslöjar sig själva då hela munnen och nosen är full i kattsand. Uäk! Inte farligt för din hund att få i sig lite marsvinsbajs.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#16 Jisses, hundar äter alltså kattbajs också…..fy vad äckligt.😮
Efter det ätandet vill man garanterat inte ha en puss i ansiktet av dom. 😃
#17 Dom äter människobajs om de får chansen också. Så kattbajs är långt ifrån värst. 😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#18 Jo jag vet ju att dom även äter människobajs,men nu var det så länge sedan min hund hade den dåliga ovanan,så jag hade nästan glömt bort det.🙂
Och eftersom jag inte har någon katt,så har inte min hund fått chansen att äta från kattlådan. Och tur är väl det. Tror inte jag hade stått ut med att han gick och åt från kattlådan. Marsvinsavföringen räcker gott och väl😃
Min inneboende hund brukar städa i kaninlådan vilket jag tycker går utmärkt förutom när han står där när kaninen vill gå på toa (har som tur varit bara hänt en gång men han stod i vägen och kaninen som är blind lyckades inte ta sig in i lådan utan hoppa och kissa på golvet istället). Men är skönt att slippa städa pluttar som far med ut ur lådan i pälsen och sprids i huset.
Vår labbe äter annars, som labbar ofta gör, det mesta hon kan få tag på ute. Dock inte hundbajs men gärna människobajs och kattbajs något som min mosters hund snarare rullar sig i (föredrar nog att dem äter det om man får välja).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Min hund äter allt från hamsterbajs till människobajs ( gärna bajsblöjor) & det har hon gjort ända från valpålder tills nu, hon är 12 år. Den värsta tiden var när hon var kring 2-3 år gammal & hon rev ner soptunnor & sorterade ut bajsblöjor, samt rymde över till grannen som hade bondgård, där brukade hon kalasa i allt från hönsspillning till koblaja. Inte nog med att hon bara är ett litet lurv på 4,5 kilo :-) Man brukar säga att " med tiden blir det bättre",men tror ärligt nog inte det stämmer ;-)
Hehe,denna tråd blev längre än jag trodde från början🙂
Jag hade en gång en hund som fick tag på nåt skumt ute i skogen,vad är okänt,sen när hon kom hem hade hon ätit av det så hon riktigt rullade fram och hon mådde riktigt dåligt i flera dagar efter. men hon klarade livhanken allafall. Ett tag trodde vi inte hon skulle klara sig.
Efter det lärde jag mig att hålla koll på hunden när hen är lös utomhus…😛