Fästingmedel (sover i sängen)
Kollade på nätet på två olika fästinghalsband och på bägge stod det att hunden inte ska sova i sängen med en. Visserligen har vi använt ett utav halsbanden tidigare säsonger ändå, men det är inte ens så bra mot fästingar.
Så till frågan, vilket fästingmedel ska man köpa om hunden sover i ens säng??
Nu har jag inte brytt mig oavsett vilket fästingmedel hundarna haft, men vill man vara 100% säker så är Bravecto eller Nexgard säkra alternativ - båda är tabletter som man ger till hunden, så inget medel hamnar utanpå. Båda är receptbelagda.
Mina får Bravecto och jag är supernöjd
Måste man till veterinären för det eller skriver de ut på telefon? Min hund har kronisk gastrit och kolit (IBD), tolererar såna hundar Bravecto, Nexgard tro?
Hur mycket betalade du för Bravecto?
Bravecto eller Nexgard
-
Jag ska ge mina hundar Bravecto. Har flera hundar och vill inte använda halsband eller annat medel. Har hört att medlet ska vara jättebra.
Hälsning från en stor djurvän
Med tanke på din hunds problem så har du troligtvis en veterinär du haft kontakt med - be att få en telefontid till denne och fråga om han/hon tror att Bravecto eller Nexgard kan vara ett alternativ för just din hund.
En av de få biverkningar som finns är just lite dålig mage och/eller illamående (men det verkar ändå rätt sällsynt) - så då är det bra om du får klartecken från veterinären först 🙂
#2 När jag ringde min vet för att se ifall vi kunde få Bravecto trots magproblem sa hon att de inte har sett någon biverkning från tabletten på "maghundarna". Vi gav för två veckor sen och förutom att han var upprörd för att han bara fick en tablett (godaste någonsin) så gick det super. Ring och hör med din vet. 🙂
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Men ja, de behöver hundens vikt och så skriver de ut över telefon. Om det inte är några konstigheter då, men det borde det inte vara .Spec inte om du redan är i kontakt med vet från å till.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
#7 låter bra det.
Mejlade idag vår magtarmveterinär.
Hon avrådde oss tyvärr från Bravecto. Nexgard kunde vi ev prova.
tänkte köpa scalibor halsband, har använt det 2 säsonger utan kända biverkningar, men efter att ha googlat fram hemskheter blir det nog inte halsband.
Jag använder ett fästingmedel jag kokat ihop själv, kosta mig 50 kr består av, citron, vitlök, timjan och vatten, sprayar de över pälsen, har du inte provat så rekommenderar jag detta, jag har inte sett en enda fästing, de är miljövänligt och kan inte skada hunden med biverkningar, min hund får normalt upp till 3-4 fästingar per dag men har inte sett en enda sen jag börja med detta.
# 10 är nog ett bra tips till någon, jag måste ha något mer praktiskt dock. Luktar inte hunden alla örterna man stoppat i?
För min del blev det till slut Frontline vet. Verkar fungera bra så länge.
#10 - det är inget fästingspray utan ett hemkok. Har provat på flera hundar tidigare i livet, men fungerade noll här.
Vi kör med bärnstenshalsband. Min hund är en riktig fästingmagnet. Men vi har inte fått en enda så länge halsbandet setat på :)