Familjens nytillskott
Familjens nytillskott, Tyri, är otroligt söt och lättsam. Hon smälte in hos oss direkt, trots att vi bara varit hemma i lite mer än en timme.
Vi var och hämtade Tyri idag hos en jourfamilj som inte längre kunde ha kvar henne. Vi ska vara jourhem i några veckor och om vi känner att allting fungerar bra så har vi första tjing som permanenthem till henne.
Än så länge talar allt för att det kommer att gå bra. Efter koppelpromenaden hos jourhemmet åkte vi direkt till en hundrastgård och hundarna lekte fint tillsammans. Nu kom vi hem för lite mer än en timme sen och båda två ligger och sover tillsammans i hallen.
Låt er inte luras av hennes utseende, hennes storlek och kroppsform är som hos en västgötaspets!
Vilken goding!
Hoppas det fortsätter gå bra :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, hon är en riktig liten goding. Hon är en sån söt liten korv att man bara vill bära på henne och krama henne hela tiden (fast det gör vi ju såklart inte).
Jourhemmet beskrev henne som ganska nervös och lättskrämd ute men jag tror att Skades stabilitet och vårt lugn har stor inverkan på henne, för vi har bara sett en pigg och upptäckarglad hund.
Vad kul! Och roligt att det går bra hittills. Kul för Skade att få en kompis :) Vad är det för raser? Ser ut som en Västgötaspets/Schäfer blandning?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Vad skoj :). Hoppas allt fortsätter att gå bra! Gärna lite fler bilder på sötnosen! :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#3 Ja, jag tror att Skade kommer att må bra av en kompis. Hon blir lite svartsjuk runt matning men man får hålla ordning och reda, se till att de sitter och väntar och får äta sin mat ifred på olika platset.
Hon är upphittad i Malmö så man vet inte vilka raser det är, men Hundar utan hem trodde också på dessa raser.
#4 Jag ska lägga upp lite fler bilder ikväll eller imorgon :)
#5 Okej. Att hon är lite avundsjuk är ju helt normalt, blir nog de flesta hundar som är vana att få all uppmärksamhet och sen plötsligt flyttar in en till hund. Hon vänjer sig nog efter ett tag. Grattis till nytillskottet iallafall :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#6 Jo, precis. Hon har ju varit ensam vovve här hemma hos oss i ett och ett halvt år nästan, hela hennes liv nästan. Det är ju inte konstigt att hon inte riktigt vill dela med sig.
Men matningen gick bra och när de fick godis också. Det är bara att se till att de sitter fint och väntar innan man plockar fram maten, att de får maten samtidigt och att man passar så att de inte stör varandra medan de äter.
Åh vad fint att se henne här, haha! Har följt henne via HUH sen hon hittades, hoppas att ni kommer trivas ihop! :)
Håller tummarna för allt går bra med båda hundarna ser verkligen ut att passa in hos er 
#8 Vad kul att höra att du har följt henne. Hos HUH hette hos ju Tindra men jourhemmet döpte om henne till Leia eftersom de inte tyckte att hon lystrade till sitt namn. Men eftersom hon bara hetat Leia i två veckor tyckte vi att vi kunde välja ett namn som vi vill ha på henne istället. Så vi döpte henne till Tyri. Hon lyssnar rätt bra på det och bättre kommer hon ju att lyssna ju mer vi använder det. Först tänkte vi att det var dumt att döpa om henne när vi bara är jourhem, ifall hon ska flytta igen, men om inte någonting väldigt drastiskt eller konstigt händer så kommer hon inte flytta igen. Lite överdrivet mycket lek inne eller kivande om mat är ingenting som vi inte kan hantera. Samma sak gäller med skällandet på dörren och på andra hundar ute, ingenting som man inte kan arbeta med.
#9 Tack så mycket! Vi kände att Tyri borde passa både oss och Skade. Hon är pigg och alert, älskar att vara ute och träna. De är väldigt lika på många sätt och vis och leker bra tillsammans. Och så har Tyri en egenskap som jag inte har lyckats få fram hos Skade, hon gillar att bära saker. Jag ska träna apportering med henne och se om hon tycker om det.
Jag ska ta med kameran ut och fota lite idag men jag kan lägga upp några bilder som jag tagit här hemma.
Vad söt den är :D
#14 Tack! Vi tycker också att hon är riktigt fin :)
Just nu ligger båda i soffan på varsin sida om mig, i precis samma position, med alla tassarna samlade mot mig och huvudena hängandes ner över kanten. De är helt utslagna efter att ha lekt tillsammans i hundrastgården och sedan badat. Så nu ligger båda två och gör en blöt fläck på soffkuddarna.
Det låter verkligen som alla gillar lilla söta Tyri så jag säger Grattis till hund nr 2, då jag tror ni kommer behålla fröken efter prövotidens slut med
Tror det är kanon att ni skaffat en kompis till lilla Skade :)
#16 Tack så mycket! Ja, jag är också nästan helt säker på att hon kommer att få stanna. Det känns så rätt och hon känns redan som vår fast hon inte är det.
Jag tror också att Skade mår bra av en "lillasyster". Än ligger de inte och gosar tillsammans, men de lägger sig brevid varandra i alla fall, och de leker mycket tillsammans.
Skade har varit lite taskig några gånger. Vid första matningen försökte hon ju jaga bort Tyri men det gick över efter en tillsägelse och att vi är tydliga med var hundarna ska sitta och vänta på sin mat. Igår när vi kastade en boll till dem kom Tyri fram till bollen först varje gång, när Skade kom fram skällde hon mot Tyri så att hon släppte bollen och sedan kom Skade glatt tillbaka med den, inte så snällt! Och igår när de badade, när Skade kunde stå i vattnet men Tyri var tvungen att simma för sina korta bens skull, så slog Skade Tyri i huvudet med tassen! :P
Men det är bara småsaker. De bråkar aldrig allvarligt.
Söt ;DD
#17 Kom ihåg när ni kastar En boll till två hundar, så kan de hamna i konflikt. Bra att Tyri släppte när Skade sa till, det kan vara ett tecken på att hon låter Skade gå före. Det kan dock ändras framöver när Tyri känner sig mer hemma och själv vill försvara sina resurser.
En hund visar inte avundsjuka mot en annan hund, vad det handlar om är att den vill försvara sina resurser, det kan vara mat, ben, leksaker, platsen i soffan mm. Det är ett helt naturligt beteende.
Hon är bedårande söt :) :) :) Hur gammal är hon?
#19 Jo, jag vet att just runt matning och lek ska vi vara lite försiktiga så att det inte blir konflikter. Vi står t.ex. inte och kastar en boll gång på gång till dem. Förutom att båda ser det som sin så blir ju också stressnivån högre och högre för varje kast. Men det var ändå lite kul att se dem när vi slängde iväg en boll för Skade har aldrig någonsin sprungit efter en boll tidigare.
Nej, visst, avundsjuka är väl ett förmänskligande ord av beteendet. Men på ett sätt kan man ju förklara det som det, människor kan ju vara avundsjuka eftersom de vill ha en resurs som en annan människa har.
Vi vet inte hur gammal hon är eftersom hon är upphittad ute. På hemsidan (HUH) stod det att hon är ett år, men representanten därifrån trodde att Tyri är yngre. Vi är lagda åt att hålla med henne. Tyri känns fortfarande ganska valpig, lite fumlig och har beteenden för sig som Skade hade för ett halvår sedan. Tyri löper ju nu som troligtvis är hon väl halvåret gammal i alla fall, kanske något äldre också, åtta-nio månader, men det är helt klart första löpet i alla fall.
vilken sötnos! har ni någon vink om vilka raser det kan vara i henne? :)
#20 huh är det hundar utan hem? isf, hur gick allt då? har hört mycket dåligt om dom..
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Troligtvis är det västgötaspets och schäfer, men sen kan du ju vara något annat också.
Ja, det var hundar utan hem. Jag har inte hört så mycket alls om dem tror jag. Men i det här fallet kommer hon ju från polisen, och har bara varit i ett jourhem hos dem i två veckor.
17 jag kastar aldrig 1 leksak till mina 2 hundar det kan bli livat, därimot har de olika "leksaker" ute som jag kan kasta men så säger jag Enjas o kasta så är det Enja som springer. Sen kastar jag den andres det är Donnas osv. Det är bra lekträning oxå
matningen har vi inte haft bekymmer med men det är väl pga kräsenheten oxå, men jag ger dom på varsin ände iaf i köket för att jag då vet om att de slipper bli "strul" sen kör jag även här sitta vänta på varsegod
Även det är bra framförallt när dom är 2 st.
Ang ålder så kan jag säga dig att det är jätte olika beroende på hur dom oxå är hanterade/lärda osv innan. Donna märke man stor skilland på hon hade inte vart med på samma sätt som Enja utan är mer "flaxig", o mer busig när man gämnför mina är de totalt olika men passar kanon bra ihop kanske pga de är så olika? Det låter iaf kanon bra detta jag vet ju att ni kommer vara kanon bra ägare till denna lilla bus med :)
#23 Igår när vi var i hagarna tog vi med flera stycken leksaker och reglerade vem som fick springa. Tyri kan inte riktigt sitt namn ännu, eller vi har tränat på det inne med godis men hon lyssnar inte riktigt ute ännu. Vi vill heller inte ha stenhård träning på henne ännu utan det är viktigare att bygga upp kontakt och förtroende. Men vi kastade en leksak längre bort till Skade och sedan en åt andra hållet till Tyri när Skade sprungit iväg. Det gick bra. Men jag tänkte prova träna apport med Tyri under lite mer ordnade former också, då jag tar med henne ensam ut.
Hundarna har lärt sig det här med matning nu. Vi har tränat att de ska sitta eller ligga hos oss och så säger vi deras namn och då får de ta godisen. Tyri börjar lära sig lyssna på sitt namn så. När jag har tränat med Tyri ensam har jag hållit en godis i luften och låter henne inte få den förrän hon tittar mig i ögonen. Det blir två olika sorters träning, det ena är ju att vara lugna runt mat, vänta på sin tur och lyssna efter sitt namn och det andra blir en kontaktövning.
Jo, jag kan tänka mig att det där med mognad varierar väldigt mycket hos olika individer beroende på personlighet och erfarenheter. Det kan ju vara så att Tyri beter sig lite yngre för att hon har haft ett rörigt liv. För oss spelar det egentligen inte så stor roll hur gammal hon är, vi hanterar henne så som vi bedömer att hon behöver hanteras, inte efter vilken ålder hon är i och vad hon borde kunna.
Kul att höra att du tror att vi kommer att vara bra ägare till våra hundar. Vi försöker göra vårt bästa i alla fall, och lära av misstag :)
Hej! Vad kul att du har hittat min tråd :)
Vilka sötnosar! Ja, visst är de lika vår Tyri! Var bor ni någonstans, eller rättare sagt var är hundarna uppfödda?
Tyri hittades i Malmö 2012 med koppel och scarf på. Hon lämnades in till polisen och man satte upp lappar. Ingen hörde av sig och hon var heller inte id-märkt. Hon fick flytta till ett jourhem i Stockholm där hon stannade två veckor och sedan flyttade hon hem till oss i Södertälje. Vi har nu flyttat till Taxinge (Nykvarns kommun, 3 mil från Södertälje).
Veterinären trodde att Tyri skulle fylla ett i slutet av hösten 2012, så vi räknar på att hon blir tre år i november, men vi vet ju inte egentligen.
våra hundar är födda i uppsala, men med dessa uppgifter tror jag tyvärr inte det är syskon till våra, då de chippades vid vet-bestiktningen, och det finns 3 kullar av dessa hundar alla är chippade men köparna fick regga dem själva i jordbruksverket. och kull 1 är nu ca 5 år gamla kull 2 är födda 110413 och kull 3 är födda nu i oktober.
vi bor i upplands väsby norr om sthlm,
våra hundar är 50% västgötaspets, 25% schäfer, och 25% Tax / staffe.
min familj och min mamma har totalt tagit 5 valpar från dessa föräldrar mycket trevliga och fina hundar.
va synd att detta inte verkar vara ett syskon, det hade kunnat vara kul för både oss och er. men jättefin är hon, men jag gissar att ni har henne kvar idag?
Vad synd att det inte är några syskon. Det verkar ju otroligt att vår hund skulle våra chippad och att veterinären inte kunde hitta chippet. Visst att de kan vandra iväg men jag antar att de sökte runt efter chippet. Nu är hon ju chippad och registrerad på oss i alla fall.
Vad kul att höra vilka raser det är i era hundar. Med tanke på Tyris utseende och temperament har vi gissat på exakt samma raser i henne. Hade vi hittat syskon hade vi ju fått bekräftat vilka raser det var men som det är nu kan vi ju bara gissa.
Ja, vi har kvar henne fortfarande. Hon är en mycket snäll, fin och tålig tjej på många sätt och vis. Hon är förälskad i vår 9-månaders son och otroligt tålig med honom. Dock har hon vissa nervösa tendenser också. Hon går lätt upp i stress vid stimulering - bus, lek men även vid motion och promenader. Och hon har lite svårt för främlingar, speciellt män. Men vi ser henne inte som en problemhund utan bara en hund som man måste visa hänsyn för i vissa situationer, och uppmuntra och belöna på ett lugnande sätt vid träning.
Detta var nog den charmigaste jag sett ! Ser ut som en "dvärg" schäfer 😍 Bedårande !
Tror också det skulle vara västgötaspets och schäfer blandning.
Hur är hon i sättet ? :)
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#32 Tack! Ja, det gör hon verkligen, med lite oproportionerligt korta ben, lång rygg och stoora öron.
Hon är otroligt kärvänlig, älskar uppmärksamhet från människor hon känner eller människor som hon träffat någon timme. Hon är lite orolig och vaktig runt främlingar men tinar snabbt upp. Om någon kastar en pinne, boll eller leksak till henne är hon bästa kompis med dem sen.
Just apportering kan hon aldrig få nog av och vi måste begränsa det för att hon inte ska bli för stressad. Om någon kastar en grej till henne kan hon sedan lägga saken vid personens fötter gång på gång på gång för att man ska kasta igen. Hon kan hålla på en timme eller mer och lägga saken där även om man ignorerar henne. Tar man bort saken letar hon i trädgården och kommer med någon kotte eller barkbit.
Om hon ska få göra något roligt (eller tror att hon ska få göra det) kan hon börja gnälla så hysteriskt att hon nästan ylar till slut. Ibland när vi ska gå på promenad går hon så upp i varv att det låter som om vi misshandlar henne. Igår skulle jag iväg med barnvagn och båda hundarna med klövjeväskor. Tyri ylade så illa att husse fick komma och hämta henne (han hörde henne uppe från huset fast vi var 50-100 m bort på vägen) och gå hem med henne igen. Det går inte att vänta bort beteendet när man står där med barnvagn och allt. Annars är det ju det Tyri behöver.
På många sätt känns hon väldigt valpig och yrig fortfarande. Hon är bra på att inte riktigt ta kommandon på allvar (sitter en kort stund och reser sig igen t.ex.). Men samtidigt vill hon vara till lags och lyssna och försöka.
Hon är en liten polis också. Om Skade skäller till eller bara tittar intensivt efter något ska Tyri upp i hennes ansikte. Hon måste också säga ifrån om någon busar för mycket, eller om någon har roligt med Skade utan henne.
Hon känns lite som den knäppa lillasystern, som gör lite som hon vill men som alla älskar för att hon är så go och levnadsglad.
31, inte helt omöjligt att chip även vandrar ur kroppen det har hänt med två katter som jag fått chipat om tydligen förre kommer det även på hundar :) Hon är söt det är skönt att hon passa er så fint. Som du beskriver henne låter det som Donna som älskar sin gula boll och hämtar den o lägger den så om man ignorerar henne så petar men till bollen eftersom hon lagt den på foten eller på knät. Hon är även hon väldigt ivrig och lätt för på som vi tränar på med avbryta o börja om. Vill med vara till lags och väldigt duktig på mycket, spåra är hon även vass på och där försöker vi köra någon gång i veckan. Trots att hon är 3 år så är hon livlig som en unghund många tror hon är en unghund. Inte så glad i andra människor nepp inte dom vi känner väl duger inte heller till fröken. Nu har vi börjat träningen hälsa gör vi när du är lugn inte innan det är något som tar tid, lite sena med den träningen är vi har inte sett det som någon måste innan men visst tror jag att även det kan ge resultat i få henne lugnare. Mycket off träning krävs duktig på gå o lägga sig annars o kopplar av fint.
Det är mycket man tränar på här har vi hart tufft år med annat som inträffat, samt jobbat mycket men nu verkar det finnas lite mer tid även dagarna blir längre då det inte blir mörkt så snabbt :)
Jag hoppas att det går bra med träna Lilla Tyri här går det bättre om man tränar Donna själv utan storasyster. Så det kan vara ett tips annars
#34 Ja, det är ju möjligt att hon har ett gammalt chip i kroppen någonstans och jag har tänkt flera gånger att tänk om vi har "tagit" henne ifrån någon. Men eftersom hon fanns hos polisen i tre veckor och man satte upp lappar, och sedan hos jourhem två veckor till, så har jag inte dåligt samvete över att det kanske skulle finnas någon därute som saknar henne. Att hon dessutom började yla och for iväg om man höjde händerna över huvudet (t.ex. sträckte på sig) när hon var ny hos oss gör ju också att vi misstänker att hon kanske inte alltid behandlades så bra. Det beteendet slutade hon med ganska snabbt hos oss.
Tyri är också riktigt duktig på att koppla av hemma och därför känner vi att det inte är hela världen om hon ibland har lätt för att gå upp i stress. Hon har ju lika lätt för att varva ner igen så hon är ju absolut inte stressad en stor del av dagen. Hon älskar att mysa i soffan och sover med oss i sängen hela nätterna.
För oss har det också hänt mycket senaste året, med flytt till hus och ett litet barn. Vi måste väl erkänna att Tyri inte har fått i närheten av lika mycket lydnadsträning som Skade har fått, så vi kan nog inte kräva lika mycket av henne heller. Men huvudsaken är att hon mår bra. Vi hittar på många aktiviteter som hon gillar, mycket lek, mycket motion. Hon är en go och fin tjej som vi gillar som hon är! :)
35 Att ni tagit henne från någon annan tror jag inte då var det en väldigt osmart ägare som inte ringer polisen om man saknar hunden.
Vi får hoppas att ni sen får lite mer tid för träning söt är hon och det är roligt o läsa hur det går för henne 😃
#36 Nej, jag tror inte heller det. Någons måste hon ju ha varit men det var nog ingen som ville ha tillbaka henne i alla fall.
Ska jag vara ärlig så är jag inte så road av lydnadsträning, så även om jag får mer tid (och vi har ju redan rätt mycket tid ändå) så lägger jag nog den på mer tid i skog och mark istället. Så länge våra hundar har bra vardagslydnad så är jag nöjd. Visst finns det saker som Tyri skulle kunna bli bättre på, men den träningen lägger vi in som små moment i vardagen :)
javisst hade det varit trevligt om ni kunde fått lite bekräftelse, även om man gillar hunden för dess personlighet och inte dess raser så är det ju ändå kul att veta vad det är, ett litet plus liksom.
jag tycker hon verkar helt underbar, och de flesta hundar har ju sina negativa sidor precis som vi människor, och speciellt om man har mycket strul med sig i bagaget, så jag tror ni gör hellt rätt i att inte se henne som någon problemhund 🙂
våran 3-åriga hane va väldigt osäker med barn tidigare men nu går det hur bra som helst, han låter de göra de mesta o när han lessnar går han iväg och lägger sig på ett lugnt ställe.
om ni skulle ha vägarna förbi upplands väsby med omnejd så vore det kul att träffa henne och se henne i verkligheten.
#38 Ja, det skulle ju bara vara för nöjes skull att få veta raserna, egentligen spelar det ju ingen roll.
Det allra bästa med Tyri är att hon är så otroligt snäll. Vi tio månaders son har älskar henne ända sedan han var så liten att han var medveten om hundarna, och hon älskar nog honom precis lika mycket. Om han gråter går hon dit och tittar. När han leker på golvet vill hon alltid sitta intill honom. Som den tiomånaders han är älskar han att haffa tag i hennes päls och dra loss hårstrån, slita i hennes öron, dra henne i läpparna eller pilla henne i nosen. Vi tar ju såklart bort hans händer om han är hårdhänt men eftersom Tyri jämt lägger sig bredvid honom får han ganska ofta ett bra tag. Hon behandlar honom som en hundvalp som gnager på sin mamma, slickar honom i ansiktet. Ju hårdare han drar desto intensivare slickar hon, och det funkar, han värjer sig för hennes slickningar och börjar skratta och släpper då taget om henne :P De två kommer nog att ha mycket kul tillsammans när han bli äldre.
Vi åker tyvärr inte så ofta åt det hållet, men jag ska ha det i åtanke om vi ska ut och resa :)
hej Tess! Va länge sedan jag va inne och skrev ett inlägg, jag kom o täbka på detta häromdagen och gick in och läste här då, jag har varit i kontakt med vår "uppfödare" en av hennes valpar såldes till Skåne efter att första ägaren ej kunde ha henne kvar. En mörkare Tik, jag visade henne bildbilderna på Tyri och hon tyckte dem va väldigt lika iaf. Hon ska kontakta kvinnan som ägdebhunden först och se cad hon har för information. :) så får vi se vad min lilla utredning ger. hoppas allt är fibt med er och Tyri annars.
Tess86 är inte längre medlem… :/
Vilken liten goding, hon verkar stortrivas! Synd bara att du inte är medlem längre, vore jätte skoj med fler bilder på lilla Tyri! ❤️
I'm out 
Va tråkigt, Isbilxt känner du henne? Kan du vidarebefodra till henne? :) det
Man ser att ts inte är medlem längre eftersomdet är "klamrar" före och efter nicket.
#43 Nej jag känner inte henne utan det är som #44 säger, jag såg att hon inte är medlem längre eftersom det är dessa klamrar runt hennes användarnamn. :)