Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 1355 ggr
Hanna.B
1

Aktivering hos mina hundar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kan jag göra med mina finska spetsar för att de ska bli aktiverade inför hösten? (Fågel jakt säsongen) Finns det saker som kan hålla deras fågelsinnen igång och isåfall vad? Agility sysslar jag med då och då men finns det nått annat man kan göra? Relaterat till jakt. Eftersom det är förbjudet snart/nu att ha hunden i skogen lös så vill jag ha tips på vad man kan göra för annat skoj. Mvh Hanna.

LuLeLo
0

Träna jakt? Vet inte riktigt vad  dina hundar gör under jakten, men apporterar de så kan man ju träna jaktapportering. 

Annars:
Lydnad
Bruks (t.ex rapport, spår och sök)
Viltspår

Tass Josephine

[erika.tornlycke]
0

Håller med #1. Olika sökövningar brukar uppskattas av de flesta hundar:). Annars finns ju rallylydnad, treibball (eller hur det nu stavas), och en hel del annat du kan testa med dem Lycka till!

Hanna.B
0

#1 de är stående jakt hundar. (Ståndskall) Sökövningar verkar kul ^^ Ska nog prova på det ;D

Cahira
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hundar är så duktiga på att skilja mellan vardagsaktiviteter och jakten att du kan aktivera hur du vill. Att använda nosen är uttröttande och uppskattat. Hunden kan söka godis (godisspår eller godis i gräs, trädbark, inomhus, högt och lågt), personer (spår eller luftvittring men ha på lina i sele), blodspår, och så vidare. 

Eller så kan du träna en sport.. du kan träna dog parkour (finns en ifokussajt om detta), du kan klickerträna med luring eller shaping (finns en sida om klickerträning också) och med det lära hunden olika partytricks eller bara bygga på relationen och ge hunden en tankenöt att knäcka. När jag tränar tricks så ser jag det som att jag i princip säger åt hunden "Jag ska lära dig en ny lek idag! Den funkar såhär.." och man lär hunden hur "leken" fungerar med mycket uppmuntran och ju mer hunden lär sig desto snabbare kommer hunden lära sig nya utmaningar sedan, även om de är svårare. Eftersom de är trädskällare (om jag ser rätt? Finsk spets va?) så finns många skalltricks man kan roa sig med. 

Träna kroppskontroll (länkar in en youtubelänk som ger mig underbar inspiration!) och balans, fixa hinderbanor, träna att vara lugn bland folk, apportering, passivitet, cykling, köpa eller bygga aktiveringsleksaker… 

Fantasin sätter gränser. :) Om hundarna gillar att riva isär saker så kan man gömma godis i äggkartonger, mjölkkartonger, ihopvikta toarullar m.m. 

Du kan rent av börja dragweight eller weightpull om hundarna har friska leder och du vill bygga styrka. Kom ihåg att kolla med veterinär, börja lugnt och ha en sele specialgjord för ändamålet. 

Lycka till!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
0

Jaktapportering, viltspår, barmarksdrag(för att hålla igång fysiskt) som exempel

-

Hanna.B
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

4# Tack för många bra tips :D Jag ska prova det där med att söka godis och så ;D Riktigt bra tips. Eftersom vi äger en rätt så stor bit skog så kan jag kanske gå där med spårning och prova på blodspår eller liknande. Tack alla för de bra idéerna! :) Ska genast sätta igång när jag kommer hem från semestern! Agility har jag gått på kurser på med min tik så jag vet att jag ska ta de lugnt med min unga hund! Mvh Hanna. :))

Cahira
0

Så vacker! ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.