Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 2440 ggr
[masken123]
0

Lära hund?

Är ny här på hund iFokus, men undrar en sak. Min farmor och farfar har en hund med alldeles för mycket energi. Hon är helt besatt av pinnar och är inte alls koppelvan pga hon bara får vara ute i trädgården (de har jättestor trädgård), och bara gått på promenader ibland. Jag har börjat "träna" lite med hunden, bla fått henne att släppa pinnen, backa, sitta ner så att jag kan ta pinnen och kasta iväg. Jag vill gärna ha lite tips  på andra övningar och hur jag kan lära henne att ligga ner! Jag har inte tid att träna jättemycket med henne, då vi bor en bit från varandra!

JoannaLi
1

Jag är en klickerfantast, så jag säger frishejping :)

Du klickar in hunden, och sedan (om hunden klarar av det, så att det inte går upp för högt i varv, vilket tyvärr kan vara situationen med en hund som tränad för lite) så visar du hunden godisen, och gömmer den sedan. Nu ska hunden räkna ut vad den ska göra för att få godisen. Så fort den lägger sig (eller gör en antydan till det), så klickar du och ger en godis, och säger kommandot. 

En matmotiverad hund kommer att lära sig väldigt fort :)

fridarebecka
1

Dogparkour! Hoppa upp och balansera på saker, tex stubbar och stenar. Det finns en sida här på iFokus om dogparkour där det finns massa biltrådar där du kan få tips :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Nova1234
1

Om hunden är pinntokig är det bättre att kasta bollar och andra leksaker som hunden kan hämta istället Annars är det risk att du förstärker hundens mani på pinnar, pinnar finns ju överallt, så det är inte särskilt önskvärt om hunden blir fixerad.

J0554N
0

När hon sitter så håller du godis i handen och drar handen från hennes nos och ner på marken, för att få tag i godisen i handen kommer hon antagligen lägga sig ner automatiskt, kolla youtube annars! :)

Ang koppelträning så är det viktigt börja om från början som man gör med en valp, dvs att hunden får lukta och känna på kopplet och sen håller man i kopplet utan att dra eller rycka för att ge positivt intryck av kopplet.. finns mycket om hur man lär hundar olika saker på internet, sök :)

Och om hunden har mycket energi så är det bättre att träna så att hunden blir mentalt trött, dvs gömma godis, lära in trick och andra övningar som gör att hunden måste använda hjärnan mycket.

Strong people don't put others down, they lift them up. 

[masken123]
0

Tack för tipsen! Jag är lite dålig på det här med olika sorters träning, vad menar du med klicka?  Annars förstår jag allt! jag ska testa sakerna nästa gång!! 

Varje gång man ropar på henne utomhus, letar hon först upp en pinne och sedan kommer hon. Den enda andra leksak hon har är en äcklig, slemmig, halv boll…(det är inte min hund som sagt, så jag kan lixom inte bara köpa en ny leksak…)

JoannaLi
0

#5 Vet du vad en klicker är? (Det här låter, otrevligt, förlåt!) Det är en liten dosa, med en liten knapp på, som när man trycker på trycker ner en liten metallskiva som ger ifrån sig ett lite högre klickande ljud. Det är därifrån vi kallar det "klicka" 🙂

Det finns en sajt som heter "klickerträning.ifokus" (tror jag) de borde ha några introduktionsartiklar. Spana där! :)

[masken123]
0

Okej tack!!!

Arashi
0

introduktion till klicker träning:

https://www.youtube.com/watch?v=1GCJEek6tao

Flöffo
0

Stanna, varsågod och inkallning är alltid bra att kunna :)

//Flöffo