Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 976 ggr
[III]
0

Hane 16 månader - hur förbereda oss vid hemkomsten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Nu har vi äntligen blivit hundägare och får hem våran Rottis kille den 24 april.

Frågan är hur ska vi förbereda oss när han kommer, hörde att man ska sätta gränser direkt och inte gulla för mycket, men vill gärna ha tips!

Han är 16 månader och har bott hos uppfödaren hela sitt liv :)

fridarebecka
1

Precis som du säger så är det viktigt att vara konsekvent från första början, speciellt när ni får hem en unghund. Tänk igenom hur ni vill ha det om ett år och börja arbeta för det på en gång, vill ni tex inte att hunden ska dra i kopplet så låt den inte göra det ens första dagen :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
VildaVittra
4

Varför skulle man inte så gulla med hunden?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kallaterrier
3

Klart att ni kan gulla med hunden! Vad var det för trams? Däremot ska ni genast börja lära honom era regler som gäller hemma hos er och inte förutsätta att han vet allt från början. Man ska vara glad, rättvis och konsekvent.

Tillägg: Tänk på att det är mycket roligare att lära en hund VAD och hur den ska göra än att korrigera när den gör saker som den inte vet är fel.

Ha så kul med er jycke, arbeta mycket tillsammans och gosa minst lika mtcket!

CissiD
2

Man ska Gulla massor men samtidigt sätta gränser. Bestäm vilka regler som ska gälla resten av hundens liv hos er. Ska hunden få sova i sängen, va i soffan och liknande och de reglerna ska vara från början. Det är ju inte snällt om hunden vänjer sig att goda med er i soffan och sen några veckor in inte får va i soffan alls. Va konsekventa med det som är viktigt för er men gosa och gulla tycker jag definitivt ni ska göra speciellt när hunden gör något ni gillar.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Ambrose
1

Snygg kille! Ni kan gulla och kela hur mycket som helst med honom! Se bara till att han vet vilka gränser och regler som gäller redan från början. Inte dra i koppel.. inte sno mat från bordet etc. Om ni dessutom ser till att aktivera honom och hitta på roliga grejer ihop så ni skapar en bra kontakt och relation så kommer det att gå finfint. Ni har skaffat världens bästa ras… jag är inte alls partisk ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[III]
0

Åh tack för era svar, gulla menade jag med att * ¨Åh han får sova i sängen men bara för den här natten osv* att man är konsekvens från första dag :)

"5 Tack ;)

[Forest]
0

Sen är ju frågan lite vad kan han nu? Ska ni träna från noll eller är han van att gå bra i kopplet. Att sätta gränser är rätt vill man inte ha en hund sova i sängen så får man lära den att han ska sova i sin bädd. Lycka till o skriv gärna mer när han är hemma.

[Forest]
0

Glömde säga grattis till fin hund

russin
0

Kör på med dom regler och en vardag ni vill ha från början - men självklart får man gosa och gulla med sin hund, även om den behöver tydliga regler 🙂