Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2818 ggr
VildaVittra
8

Har det gått för långt för dig också?

Kommer ibland på mig själv med att göra små lustigheter med hundarna som jag nog skulle kunna bli inlagd på psyket för om någon såg mig göra det. 😊 Så nu undrar jag hur ni har det där hemma.

Lägger du täcke på din hund när den sover?

Tackar du hunden när den flyttar på sig?

Ber du om förlåtelse om du råkar trampa den på tassen?

Lockar du till dig hunden till sängen när den lagt sig på golvet för att du inte kan somna när du inte har någon att trängas med?

Föredrar du hundar framför människor?

Bakar du/lagar du mat så att det räcker till hunden med?

Anpassar du inredningen till hunden?

Har du något annat att bekänna?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Em_
0

Aldrig täcke på mina pälsbollar ^^ Valde däremot klinker i hallen vid renovering för att få en riktigt kall liggyta. Sen har de ju alltid soffan att sova i. Inofficiellt köpte jag både bil och hund till min första hund :P Förlåt och tack säger jag.

Flöffo
0

Lägger du täcke på din hund när den sover? Nä

Tackar du hunden när den flyttar på sig? Om jag säger att han ska flytta på sig brukar jag tacka när han väl gjort det. 

Ber du om förlåtelse om du råkar trampa den på tassen? Ja, självklart.

Lockar du till dig hunden till sängen när den lagt sig på golvet för att du inte kan somna när du inte har någon att trängas med? Ja, jag sover helst med min hund, men när vi är hemma brukar han föredra att sova på golvet i ett annat (tomt) rum :P

Föredrar du hundar framför människor? Ja

Bakar du/lagar du mat så att det räcker till hunden med? Nej. Men han kan få smaka lite medans jag håller på.

Anpassar du inredningen till hunden? Ja, lite.

Har du något annat att bekänna? Kommer inte på något för tillfället, men jag pratar väldigt mycket med min hund :)

//Flöffo

FridaR
1

Jag tackar när min hund flyttar på sig och jag föredrar defentivt hundar före människor! När jag råkar trampa på honom säger jag alltid förlåt jätte glatt och börjar kela med honom, så nu har det blivit att han börjar vifta svansen och bli jätte glad när jag råkar trampa honom på tassen haha. Är jag ute med honom själv går jag alltid och pratar med honom om allt möjligt, men de tror jag många hundmänniskor gör :)

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

-Aida-
2

- Nej de går inte, han blir alldeles för varm men om han var en ras som hade väldans tunn päls som uppskattar de då skulle jag göra det faktiskt, händer att jag gör de på min systers hund som älskar att ligga under filtar.

- Tackar alltid min hund när han gjort något bra för mig.

- Alltid! måste säga förlåt annars känner jag mig elak.

Lockar du till dig hunden till sängen när den lagt sig på golvet för att du inte kan somna när du inte har någon att trängas med?
- Oh ja! vill alltid trängas med min stora fluff.

- Det gör jag, tycker de mesta kontakten med andra människor är dryg men med min hund är de mer simpelt och inte en massa hemska krav.

- Ibland händer de att jag tar med en extra morot eller extra potatis bara för att ge den till min hund.

- Japp! Det ska vara så praktiskt som möjligt för honom också att ta sig fram och bre ut sig över golven, hoppa upp och ner för möbler.

- Jag brukar prata långa konversationer med honom ute.
- Han får egna påslakan att ha på sin bädd.
- Han har en egen garderob hemma hos mig stor nog för honom att stå inuti och lägga sig på golvet. (han är 76 i manken) för alla hans tillbehör och leksaker, tyvärr har inte den garderoben nåt lås så han öppnar den själv och går in när han känner för det.
- Jag säger alltid god natt innan vi sover.
- Ibland ser vi på film tillsammans, han tycker en del filmer är jätte intressanta att se på, speciellt dom med hundar och hästar.

Sugar Mist
0

HAha ja, även om han hatar det. Päls är oerhört mysigt, så mycket bättre än täcke!

Hahahhaah ja, gud ja. 

Ja…. 

Ja…….

Hundar backtalkar inte, så bra mycket bätrre ;D

Nä, men hunder får köttputs, och alltid smakprover ;D

Jaaa 

Oändligt många samtal med hunden, jag brukar vara rätt opratsam men med hunden går munnen i ett ^^

-

typjessica
0

Jag säger ja till alla punkter! Hade inte vart för min sambos skull skulle jag aldrig åka på semester utan min vovve heller.

[tk1971]
0

Lägger du täcke på din hund när den sover?: nej, det gör jag inte. Att hon ibland ligger under samma filt som jag när vi tar en liten lur på soffan är en annan sak 😉

Tackar du hunden när den flyttar på sig? nej, det gör jag inte.

Ber du om förlåtelse om du råkar trampa den på tassen? nej, det gör jag inte. Däremot kan jag känna mig lite skyldig.

Lockar du till dig hunden till sängen när den lagt sig på golvet för att du inte kan somna när du inte har någon att trängas med? Nej, för jag trängs med husse. Och i sängen får hunden inte vara.

Föredrar du hundar framför människor? Det ligger nåt i det. Ganska mycket, faktiskt.

Bakar du/lagar du mat så att det räcker till hunden med? Nej. Det sitter i ryggmärgen att hunden ska ha sin egen mat efter att ha levt med en tarmsjuk hund i många år. Om det blir nåt över kan det däremot hända att nuvarande hunden får en liten smakbit.

Anpassar du inredningen till hunden? Ja. Gör inte alla hundmänniskor det? Vi har t.ex. köpt en gråmelerad soffa för att hundhåren inte ska synas för bra, och mattorna har åkt ut en efter en för att det är lättare att hålla rent då.

Har du något annat att bekänna? vi brukar äta frukost tillsammans. Dvs hon får lite av det jag äter till frukost. En trevlig morgonrutin. Och ja, jag pratar med min hund. Men jag förväntar mig  inga svar tillbaka.

Fransu
0

Lägger du täcke på din hund när den sover? Ja, det har hänt om någon av dom sett frusna ut.

Tackar du hunden när den flyttar på sig? Ja, det händer.

Ber du om förlåtelse om du råkar trampa den på tassen? Ja, alltid.

Lockar du till dig hunden till sängen när den lagt sig på golvet för att du inte kan somna när du inte har någon att trängas med? Vår shih-tzu på 10 år sover i sängen med oss, men vi har beslutat att inga fler hundar i sängen. Så vår stackars 1-åriga storpudel sover i en bädd på golvet eller i soffan.

Föredrar du hundar framför människor? Ofta, ja.

Bakar du/lagar du mat så att det räcker till hunden med? Japp. 😞

Anpassar du inredningen till hunden? Ja.

Har du något annat att bekänna? Det har jag med all säkerhet, men kommer inte på det nu. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Forest]
1

Först vill jag tacka dig TS till bra inlägg och att du fick mig att känna att jag är inte helt själv om detta längre 🤪😎

Lägger du täcke på din hund när den sover? Donna får täcka på sig dom andra skulle inte stå ut med ha ett täcke på sig o risken är då att dom hoppar ner från sängen=mina små täckhållare skulle försvinna. 

Tackar du hunden när den flyttar på sig? Jag kör med tutt-tutt och tackar när dom flyttar på sig 😎

Ber du om förlåtelse om du råkar trampa den på tassen? Självklart gör man det.

Lockar du till dig hunden till sängen när den lagt sig på golvet för att du inte kan somna när du inte har någon att trängas med? Planen var att det skulle bli hundfritt i sängen, men den planen höll 2 timmar tills husse sov som en gris matte tog upp samtliga hundar. Jag har vant mig med ha dom i sängen det ger mig viss trygghet att ha dom i sängen. 

Föredrar du hundar framför människor? Jag är social av mig men jag föredrar hemmakvällar framför tv med familjen (dotter,man och tre små hundar)

Bakar du/lagar du mat så att det räcker till hunden med? Nej men jag tar alltid fram mer kött än vad som går åt det är för dom ska få lite gottis med.

Anpassar du inredningen till hunden? Ja, mattor läggs ut så dom kan hoppa upp o ner från soffa/sängar utan att halka. Vi har hög säng och planen på skaffa någon typ av trappa finns då det går 4-6 Milli på höjden (inte mätt). Hon hoppar galant idag men jag vill inte att en hund ska behöva hoppa så högt som hon verkligen behöver göra. 

Bekänner att vi skaffa större bil efter hundtillökningen ;)

Fialialej
1

hahaha känner igen mig för väl…

"På natten är alla katter svarta"

luckysheltie
0

Lägger du täcke på din hund när den sover? Nej, det blir för varmt för honom.

Tackar du hunden när den flyttar på sig? Ibland.

Ber du om förlåtelse om du råkar trampa den på tassen? Absolut! Jag säger det massor av gånger och sätter mig och klappar honom.

Lockar du till dig hunden till sängen när den lagt sig på golvet för att du inte kan somna när du inte har någon att trängas med? Jag har ju försökt, men min sheltie tycker att det är för varmt/gillar det inte.

Föredrar du hundar framför människor? Gillar för det mesta att vara hemma med familjen och Lucky, men kan ibland tycka att det är kul att koma ut och hitta på något…

Bakar du/lagar du mat så att det räcker till hunden med? Nej.

Anpassar du inredningen till hunden? Nae.

Har du något annat att bekänna? Jag kallar honom för bebis och massa andra saker, jag längtar alltid hem till Lucky och hela mitt rum är fullt av hundbilder och hundsaker.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

fridarebecka
1

**Lägger du täcke på din hund när den sover?
**Nej men "nattar" honom varje kväll, sitter och pratar med honom någon minut och pussar på honom, och avslutar alltid med att berätta att han får sova i "mamma och pappas"(husse och matte alltså) säng om han blir mörkrädd 😂

**Ber du om förlåtelse om du råkar trampa den på tassen?
**Självklart, då kommer bebisrösten fram och jag ber om ursäkt 1000 gånger.

**Lockar du till dig hunden till sängen när den lagt sig på golvet för att du inte kan somna när du inte har någon att trängas med?
**Nä, brukar få min dos av hundgos så jag klarar natten när jag nattar honom :)

**Föredrar du hundar framför människor?
**I många situationer men inte alla :)

**Bakar du/lagar du mat så att det räcker till hunden med?
**Näe men har alltid skålen bredvid köksbänken så jag kan slänga överblivna rester i hans skål, typ hårda ostkanter, senor på köttbiten, morotsskalet osv.

**Anpassar du inredningen till hunden?
**Självklart, är hemma får alla vara med och bestämma hur det ska se ut! Har bla möblerat så att det ska vara öppet mellan matrummet och vardagsrummet så han ska få en öppen lekyta :)

**Har du något annat att bekänna?
**Att jag längtar så otroligt tills den dagen vi utökar vår "barnaskara" med fler fyrbeningar 😍 Planerar min framtid med hus och bil efter Trassel och hans kommande syskon.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
JoannaLi
0

Ja till många av de där, men dessutom så finner jag mig ofta i situationen där jag försöker resonera mig till förstående hos vovven. 

"Men du, vännen… Du vet ju att du inte tycker om fjärilar. Dem försvinner ju alltid, och så blir du ledsen - eller så fångar du den och så smakar den äckligt! Du vet ju, det blir ju så varenda gång, så jag tycker inte att vi behöver jaga den. Nej, jag tycker verkligen inte det. För då måste jag ju trösta sen! Och det vill du ju inte egentligen, för du tycker ju inte om kramar egentligen. Nej, just det! Bra! Så då kan vi gå nu då? …Nähä."

När jag lätt skulle bara kunna gå iväg och ta vovven med mig ^^ (Och jag går ju aldrig iväg heller, utan har jag resonerat i fem minuter och han fortfarande vill jaga fjärilen, så då har jag inte hjärta att vägra honom, så då kliver vi över diket och in i snårskogen efter den, trots att jag i slutändan alltid har rätt ändå.)

nadilda
0

Lägger du täcke på din hund när den sover? Kan göra, om hon ser att ut att vilja ha det!

Tackar du hunden när den flyttar på sig? Det gör jag alltid, oftast får hon en puss också.

Ber du om förlåtelse om du råkar trampa den på tassen? Absolut, eftersom vår lilla Fjolla flyger halvvägs till taket och tjuter som en stucken gris om man råkar göra det.

Lockar du till dig hunden till sängen när den lagt sig på golvet för att du inte kan somna när du inte har någon att trängas med? Om övriga familjemedlemar inte är hemma så gör jag alltid det…😇

Föredrar du hundar framför människor? Det kan man nog göra

Bakar du/lagar du mat så att det räcker till hunden med? Dolly får alltid extra av vår mat på hennes mas, ofta uppskuret kött och sås. Så lite mer mat gör vi till henne.

Anpassar du inredningen till hunden? Inte direkt, finns inget behov av det.

Har du något annat att bekänna? En gång jag kände att jag gick lite för långt var när vi skulle på födelsedagskalas och Dolly fick följa med eftersom mormor blir ledsen annars. Väl där hade en oväntad släkting kommit som på grund av allergi gjorde att Dolly bara fick va i hallen. Då hade hon åkt 3 timmars tåg enkelväg. Då vägrade jag att gå in utan satt kvar med Dolly i hallen i flera timmar, tills jag fick ett migränanfall.

CissiD
0

Lägger du täcke på din hund när den sover? Ja om jag fryser så tycker jag han borde ha täcka han med. Annars mest när han ligger i soffan och gosar då lägger jag gärna över en filt så han kan gosa ordentligt.

Tackar du hunden när den flyttar på sig? Självklart gör jag det både om han gör det frivilligt eller om jag sagt till honom. 

Ber du om förlåtelse om du råkar trampa den på tassen? Ja absolut!

Lockar du till dig hunden till sängen när den lagt sig på golvet för att du inte kan somna när du inte har någon att trängas med? Ja jag försöker säga till honom att det är mysigare i sängen. Men han kommer självmant några minuter efter att jag slutat prata med honom och släkt lampan.

Föredrar du hundar framför människor? Jag föredrar hundar framför främlingar men annars tycker jag att bara ja får ha med min hund och gärna att kompisen/bekanta har hund så man har något att prata om. 

Bakar du/lagar du mat så att det räcker till hunden med? Nej vi gör alltid för mycket mat matte och husse borde inte äta så mycket så han får från våra ordinarie tallrikar. Sen kan jag laga mat enbart till hunden till och från.

Anpassar du inredningen till hunden? Ja det får man nog säga. Han måste ju ha sina leksaker och ben i något och flera ställen att ligga på . 

Har du något annat att bekänna? Jag pratar med hunden mest hela tiden både runt folk och själv och så svarar jag tillbaka vad jag tror han skulle ha sagt om han kunde prata. Den enda anledningen till att vi har bil är för att vi har hund annars hade vi inte haft något behov av bil och så är ju mina ekonomiska prioriteringar hunden först vilket från vissa människors syn ses som en enkelbiljett med express till psyket ;) Har säkert fler galenskaper för mig som ja inte märker av också hihi

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Trollbjörken]
0

Lägger du täcke på din hund när den sover? Nej hon kryper under själv ;) (chinese crested hairless)

Tackar du hunden när den flyttar på sig? Ja 😂

Ber du om förlåtelse om du råkar trampa den på tassen? Absolut

Lockar du till dig hunden till sängen när den lagt sig på golvet för att du inte kan somna när du inte har någon att trängas med? Ja, om hon inte har hunnit upp själv

Föredrar du hundar framför människor? Alla gånger..

Bakar du/lagar du mat så att det räcker till hunden med? Nej, de får väldigt sällan smaka min mat, dom har sin egen

Anpassar du inredningen till hunden? Japp

Candy123
0

Lägger du täcke på din hund när den sover? Nej dom skulle få för varmt Tackar du hunden när den flyttar på sig? Ja Ber du om förlåtelse om du råkar trampa den på tassen? Ja alltid Lockar du till dig hunden till sängen när den lagt sig på golvet för att du inte kan somna när du inte har någon att trängas med? Ibland men inte alltid Föredrar du hundar framför människor? Oftast Bakar du/lagar du mat så att det räcker till hunden med? Ja lite :) Anpassar du inredningen till hunden? Ja Har du något annat att bekänna? Inte vad jag kommer på just nu

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

IngaTrnqvist
0

**Lägger du täcke på din hund när den sover?  
**Nä, han är bra nog på att göra det själv när han vill.

**Tackar du hunden när den flyttar på sig? 
**Nja, gör jag det är risken stor att han krålar sig ännu närmre för att "åh, matte älskar mig, hon pratar till mig. Jag älskar dig med matte klia mig på maaagen".

**Ber du om förlåtelse om du råkar trampa den på tassen? 
**Absolut. Han blir alltid överlycklig om jag råkar stiga på hans tass eftersom det innebär att han får godis och lek. 

**Lockar du till dig hunden till sängen när den lagt sig på golvet för att du inte kan somna när du inte har någon att trängas med? 
**Nä, han har sitt bestämda lilla hörn av sängen han ligger i på natten, han lägger sig aldrig självmant på golvet. Trängas är han inte så bra på heller, så liten som han är.

**Föredrar du hundar framför människor? 
**Oftast ja. 

Nej, eftersom <95% av hans kost består av animalier medan 100% av min består av vegetabilier. Även om han själv tycker att råa potatisar och kikärtor är perfekt mat för hans mage. Men han brukar få hjälpa till att äta upp grönsakerna ibland.

Nej, inte vad jag tänkt på.

Jag pratar väldigt mycket med min hund, oftast blandat svenska/engelska/tyska. Nästan varje dag får jag blickar från folk. Samt tycker jag att det är helt naturligt att ha en Brun  hund i fönsterbrädet eller på skrivbordet.

Vizzla
0

Ja på allt :D

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

wonderland
0

Nej det brukar jag inte göra.

Ja det kan hända :) 

Självklart :) 

Kan hända ibland :) 

För det mesta…Men inte alltid. 

Nej brukar inte tänka så, men matresterna får hunden.

Nja, det är nog främst sovrummet där jag ordnat en liggplats och en grind så hon stannar på rummet under natten (har ingen dörr till sovrummet) 

Jadu, haha :)