Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1439 ggr
Klarar_Hogberg
0

Första hund: olika raser

Hejsan, jag och min familj ska skaffa en hund men är lite osäkra på rasen då vissa är svårare att få tag på en seriös uppfödare för. Men också så vill vi att hunden ska perfekt passa oss så att det inte blir jobbigt för den. Vi är alla i familjen ganska hundvana och hunden kommer att för det mesta ha någon under hela dagen som är med hen. (Pappa jobbar som fotograf och hunden kommer då att få vara på hans studio) Men här är några raser jag har funderat på, skriv gärna varför och varför inte; Pumi Westie Griffon Belge Lagotto Romanalgo Borderterrier Affenpinscher Hunden kommer överlåtande få användas som sällskapshund men kommer att tränas tricks och nybörjar agility.

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

VildaVittra
2

Det är väl bara affenpinchern och griffon belgen som är rena sällskapshundar egentligen på din lista. 
Hur mycket motion kommer hunden få och vad kommer motionen bestå av?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fia1116
2

Vi skaffade en dvärgpudel och är helnöjda med honom. En otroligt glad och aktiv ras som mer än gärna tränar agility och myser i soffan.  Många av pudlarna jag har träffat är också väldigt lika till sättet vilket är roligt att se. Det enda man ska tänka på är att pudeln behöver klippas och badas regelbundet. :)

fridarebecka
4

Utifrån vad ni vill göra med hunden så skulle jag plocka bort lagotto, pumi och border terrier från listan. De behöver mer mental stimulans än de andra tre och det är inte kul att skaffa en ras som är för aktiv för en, då blir hundägandet jobbigt istället för roligt.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Klarar_Hogberg
0

Hunden kommer att rastas på morgonen, sen vara med pappa på studion och kommer då att gås ut med under lunchen. Sedan på kvällen gås ut med en i början och en i slutet. Vi tänker ta med oss hunden på utflykter, ut till landet till vårt sommarhus och ofta till parken då den ligger precis utanför. Vi vill ha en hund som är aktiv men lydig och väl hemma relativt lugn.

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Monstertassar
0

Jag tycker Westie :D

padfoot
2

Westie kräver väl ändå en del aktivering, eller mår bra av det i alla fall. Så om ni främst letar sällskapshund skulle jag kolla i rasgrupp 9. Beror på hur mycket motion och aktivering ni tänker er.

MsSofieG
3

Westie skulle jag nog inte rekomendera. De är hundar som inte gärna tar order utan följer hellre sin egen pipa. 
Och de kräver en del mer än vad folk tror, de må vara små och söt men det är mycket hund i liten förpackning ^^

Klarar_Hogberg
3

Vi har haft Westie innan och vi har koll på hur man aktiverar en hund och uppfostrar en, vore bra om ni läste min kommentar jag gjorde där jag berättar att hunden kommer inte bara att vara en sällskapshund. Vore lättare om ni skrev cons och pros om hundraserna istället för att specificera er in på allt som är enligt er för "svårt" för mig.

Monstertassar
0

Någon gav i alla fall att de  kan vara lite självständiga då. De är ju en ras från terriegruppen. Tror dock att om ni har erfarenhet av den så tycker jag fortfarande den kan passa utav de alla :) Jag gillar den rasen om man tar bort border terrier, pumi och lagotto för att de kan vara för krävande beroende på vad ni verkligen vill och är redo att lägga tid på. 

Kontakta olika uppfödare för mera info om raserna tycker jag!

Klarar_Hogberg
0

Okej, men det låter rimligt, monstertassar. :)

fridarebecka
0

Jag håller med #10, när man väljer mellan ett fåtal raser så ger det (enligt min erfarenhet) mycket att prata med kunniga inom rasen och träffa olika hundar inom rasen 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
VildaVittra
2

#9 "Vore lättare om ni skrev cons och pros om hundraserna istället för att specificera er in på allt som är enligt er för "svårt" för mig."

Det finns inga "pros och cons" hos de olika hundraserna, för det du uppfattar som något negativt är något positivt för någon annan. Jag gillar exempelvis inte fjäskande lättlärda hundar, så dom sakerna skulle ju hamna på min minuslista medan väldigt många listar det som något positivt. 🙂 Så att skriva en sådan lista åt någon annan är jättesvårt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

padfoot
0

#9 "Hunden kommer överlåtande få användas som sällskapshund" skriver TS , var därför jag spontant föreslog sällskapshund istället för Westie. Men om ni haft den rasen förr vet ni ju vad en sån ras kräver - toppen. :)

Paxxa
1

#14 Westie är väl så mycket sällskapshund det går att vara

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Arrowhead
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en griffon belge, helt underbar liten gubbstrutt! 
Bara fråga om det är nåt speciellt du undrar så svarar jag så gott jag kan! :)

ipopuma
0

Dvärgschnauzer. Är en perfekt familjehund . Älskar att ligga i soffan och inte gör mkt på några dagar men kan gå flera km i skogen och träna nästa dag. Anpassar sig väldigt bra och väldigt scocial och gillar barn 😊

Kaninernasbästa
0

Golden retriever! Men se till att oavsett hund att den får ut sin motion och sin aktivering, annars kan det gå lite snett, men stort lycka till med er hund!