Åsikter tik och hane ihop.
Hej! Jag vill fråga om era åsikter om att ha en okasterad tik med en okasterad hane.
Jag har en tik på 4 år och ska snart få hem en hanvalp. Jag har bestämt mig och kommer lösa det när tiken löper, dela på dem helt. Dem får bo i olika hus.
Jag vill bara höra om andras åsikter och erfarenheter av att bo med en tik och hane ihop. Jag kan tyvärr inte kastrera tiken pga pälsen och hanen pga utställning.
Mvh Maria
Är väl inget konstigt att ha hundar av olika kön ?
Dock ett pyssel vid löp beroende på hur man bor, men är man bara medveten om det och kan stå ut med en gnyende hanar några dagar så är det väl helt okej🙂
Äsch, det är inga problem. Har mina jyckar ihop under löp, dock mer kontrollerat under löp och han sover alltid med mig med stängd dörr och galler för att göra det så säkert som möjligt. Att vi har en tik som blir flyförbannad bara han går nära henne under löp hjälper väldigt mycket.
-
Jo men jag får ju höra en massa nu att om jag "verkligen tänkt efter" och "en olyckla händer så fort" osv. Det gör mig förvirrad.
Jo det bro helt på hur hanen reagerar men det kan ju va så att han kommer ju leva med tiken från dag 1 när han är leverans klar och då kanske han vänjer sig vid hennes lukt med. Men vi får väl ta det som det kommer. Blir han helt galen är det ju inte rätt mot honom.
Mitt ex hade 2 hanar och 1 tik. Under löp så fick tiken vara i köket med kompostgaller emellan på dagen, och på natten sov hanarna i föräldrarnas rum.
Det brukar gå rätt hyffsat, speciellt om hanen växt upp med tiken. Då är det lite onaturligt för hanen att vilja sätta på en familjemedlem.
T.ex. min kompis hane… han och min tik har lekt tillsammans sedan vi fick dem. När min tik löpte var han lite sniffig, men de kunde gå promenader tillsammans, och när hon inte var i höglöp så lekte det lite, fast med koppel på. Han försökte aldrig sätta på henne, men om han träffar andra löptikar så har han svårt att kontrollera sig :P
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Jag har två hanar och en tik. Nu är min tik kastrerad sedan en vecka tillbaka. Men jag har haft intakt tik och hane tillsammans under löp. Var inga större problem egentligen, min hane (hade bara en när tiken löpte senast) är inte särskilt dryg med löptikar utan fungerar normalt.
Givetvis får man tänka sig för så att man inte glömmer bort sig speciellt vid höglöp men jag upplevde det inte som jobbigt och då bor jag i en etta.
Jag skulle heller inte tveka på att ha en okastrerad tik igen.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
tror också det bli annorlunda om hanen växer upp med tiken. Då vänjer ju han sig vid lukterna redan från början. Men så klart man ska hålla koll på löpet. Jag bor ju så bra att jag kan ha min tik hos mina föräldrar under löpet och hanen hos mig så dem är ifrån varandra den mesta delen av löpet. Men det får man ju se hur han reagerar också. Hoppas iallafall inte det blir några problem.

Jag har både tik & hane, båda okastrerade och bor i lägenhet med 2rok, går alldeles utmärkt att ha dem tillsammans, dock delar jag av lägenheten med grindar vid löpperioderna.
Jag har så pass tur att min hane är ganska lugn och inte allt för brydd vid löp mer än att han nosar och slickar mer på kissfläckar, men inne är han helt obrydd. Men vet flera som har stort hus att dela av med eller rent av räcker att det finns löptik i grannområdet för att hanen ska bli superstressad, vägra äta, okontaktbar på promenader (givetvis en träningsfråga), så hur det funkar med hane och tik tillsammans varierar mellan olika individer.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jo exakt tror också det varierar från plika individer. Det kommer jag ju inte veta försen första löpet kommer. Har hört överlag att de flesta hanarna av den hundrasen jag ska är ganska lugna av sig men det kan ju variera med. Återstå och se.
Så länge inte hanen stressar upp sig för mycket tror jag det kommer gå galant :) Vi hade hane och tik hemma innan och delade på dem under löpet, tikarna löper ju inte så himla ofta så går nog bra :P
Jag har en hane och två tikar, dock är ena tiken kastrerad.
Det har hittills inte varit några större problem (hanen flyttade hit i höstas, som 6-åring och den fertila tiken är 4).
Under höglöpet funderade jag på att lämna bort hanen till hans förra husse men han blev faktiskt mer orolig där än hemma. Höll dem åtskilda, hanen fick sova i köket.
Dock blir det nog lite mer krångel vid nästa löp - vi har flyttat och bor nu med ett rum och kokvrå i en stuga på under 18 kvadrat så hanen får nog bo hos husse trots allt.
Men man skall ändå se upp, jag har en kompis som böjde sig ner för att ta av sig skorna efter en promenad med sina hundar och därmed tappade uppsikten för några sekunder - och vips så var tjuvparningen ett faktum.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
varit med om en fullvuxen hane som vi försökte para vår tik med men han brydde sig inte alls, om du har tur får du ju en sådan hane och då lär det inte vara några problem :)
Ja vi får se helt enkelt hur han reagerar , som sagt jag har det så bra att jag kan dela dem under löpet, det tänker jag nog göra i vilket fall på den säkra sidan :)
#12 ja det kan gå fort från att tiken fräser ifrån, till den faktiskt ställer upp sig och en parning kan då gå på en millisekund (vet av erfarenhet, fast med planerad parning). Aldrig lämna löptik med hane ens en sekund själva.
Första löpet kan en hane vara extra jobbig, men dom hanar som får leva med löptikar brukar lugna ner sig och bara bry sig när det verkligen är dags.
Min morbror har 3 tikar och en okastrerad hane och det funkar bra för dom. Hanen har alltid bott med tikar och vet vad som gäller och hanterar det bra. De vågar inte lämna dom ensamma vid löp och då löser dom det genom att ha olika hundgårdar när de behöver lämnas. Är man konsekvent med hanen från början och lär den att löptikar är ett "big no no" så är det nog inga större problem 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#14 jo exakt tror också man måste sätta vissa gränser på hanen vad han få göra och inte göra när det gäller den delen.
Jag tycker att hanar ska lära sig att uppföra sig tillsammans med löptikar. Vi har alltid haft hanar och löptikar tillsammans under uppsikt, särat på dom när vi inte har haft uppsikt. Vi har aldrig haft en enda hane som har vägrat sova, vägrat äta, ylat sig hes pga löptikar. Vi har heller aldrig haft en enda oplanerad valpkull.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Låter klokt! :)
Att mi förväg tro att man ska kunna förbjuda hanen att para är väl kaxigt tycker jag. Som andra redan sagt skljer sig driften mycket mellan olika raser och även mellan olika individer. men att vilja para sig är en överlevnadsinstinkt, så det är starka krafter vi har att göra med! Viktigt att komma ihåg är att det är inte bara hanen som har driften. Många tikar är oerhört sluga för att kunna para sig! Det som händer med en hanesom lever med löptikar är att han lär sig när det är höglöp. Han blir helt enkelt mindre, eller inget, intresserad när det inte är parningsdags. Men under höglöpet är han som vilken hane som helst!
Som uppfödare har jag hane och flera tikar, men jag skulle inte kunna tänka mig att ha dem i samma hus under höglöp. Dels är det stressande för hanen, och därmed föromgivningen, och så bor jaginte ensam här. Ett barn skulle så lätt kunna öppna en dörr eller grind och så är olyckan ett faktum. Och det är något som bara inte får hända… Så här får antingen hanen eller tiken bo hos min mamma under höglöpet och ett tag före och efter. Det är lugnast för alla inblandade!
Kompostgaller för att skilja hane och löptik låter urkorkat i mina öron. I stort sett vilken ras som helst kan ta sig över ett kompostgaller om motivationen är tillräckligt hög!
Vi har två hanar och en tik och inga problem alls. Nu bor vi lite trångt så ägaren ska ha tiken under höglöpen. Hon avbryter löpen om vi lämnar tillbaka henne för fort.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast