Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 3633 ggr
CayKantos
0

18 Skaffa hund, men bor hemma?

Hej! 

Jag är då en av dom yngre här på sidan som inte har haft eller har hund än 😭

Jag undrade därför vad era synpunkter på att skaffa hund när man bliver 18 men ändå bor hemma? 

Mina föräldrar är lite on and off och är mest inne på att jag inte skulle kunna hitta lägenhet med hund då det bliver svårare då, vilket just nu är det endaste dom ser som problem. 

Jag går just nu i gymnasiet, 2 år, 17 år gammal, och kommer efter 3 år flytta tillbaka till Danmark (vart mina föräldrar bor, flyttade till Sverige i 3 år för att gå på detta gymnasie) vart jag då redan är 18 och fyller 19 till den kommande oktober. Jag ska då ta ett sabbatsår (bo hemma ett år i Danmark och jobba), vart jag tänkt att skaffa hund, och skrapa ihop pengarna för att antingen stanna hemma i Danmark, gå på kbh universitet, eller (vad som är mest sannolikt just nu) flytta till Sverige och börja jobba där istället. Om jag då tar till Sverige kommer jag börja utbilda mig inom brukshund-ämnet och säkert skaffa en till hund jag tänkt mig att använda inom försvarsmakten.

Är ganska säker på att tiden finns, har suttit mycket och räknat på det här och pengarna är jag dock inte så säker på men om det är så har jag så tur att ha den bästa familjen som vill hjälpa mig i nöd! Så länge det bliver betalad tillbaks självklart 😉

Borde jag skaffa hund innan lägenhet om jag skall bo i Sverige? 

Är det svårt att skaffa lägenhet när man har djur?
Vad är era synpunkter? 

Tack på förskott! 😃

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Karmatarerskanise
1

Hur ska du göra med hunden när du jobbar? Och jag tycker du borde spara en buffert själv. Man kan inte förlita sig på att familjen betalar.

Rafflan
1

Har du sparpengar? har man otur kan veterinär räkningen hamna på 15.000-25.000, och går man över försäkringsbeloppet kan det gå upp till 50.000+ kr. Men tycker man iaf bör ha minst 15.000 sparat.

Hur ser det ut med planer med jobb i framtiden? kommer du jobba med nåt yrke man inte får ha hundar? är du beredd att bo väldigt litet och köpa billig mat för att ha råd med dyrt hunddagis då?

Hur blir det ekonomiskt när du går ut gymnasiet om du inte får jobb?

Att hitta lgh med djur har aldrig vart några problem för mig, förstör djuren får man dock betala skadorna! Och hundarna måste kunna vara tysta och inte skälla i tid och otid (lite skäll accepteras dock, tex när folk knackar på eller posten kommer)

wonderland
0

Ska man ha hund/djur i lägenhet så får man alltid räkna med att folk eventuellt kommer klaga, så man får se till att hunden är ensamtränad och inte skäller/ylar när du lämnar den ensam, sedan om hunden/djuret skulle orsaka skador så får man givetvis stå för det. 

Kommer du vara borta mycket om dagarna? kommer du ha tid att rasta hunden? 

En hund klarar (oftast) att vara hemma 6 timmar själv, men jag skulle se till att hunden blir rastad någon gång när man har rast.  Eller om du vet någon som kan ställa upp att gå ut med din hund på dagarna eller ha hunden över dagen?

Hunddagis är också något att fundera över, men det kan kosta lite.

Wenniz
0

Jag är 18 år och väntar valp nu i vår. Det jag har gjort är att spara pengar för att kunna köpa hunden men även lägga undan pengar redan nu för veterinärkostnader i så fall något skulle hända. Jag betalar foder samt försäkring för hunden.

Jag bor fortfarande hemma men jag är medveten om att jag inte kan tro att mina päron kan hjälpa mig hela tiden så jag har fått planerat noga om det funkar med hund under den tiden jag pluggar eller är iväg på annat där jag inte kan ta med hunden, t.ex. hur kommer hunden ut för att göra ifrån sig?

Jag har nu även äldre hund också som mina föräldrar dock betalar för, men denna nya lilla familjemedlem tycker jag personligen jag ska betala helt själv på alla kostnads fronter. Så nu är planen att jag ska försöka hitta helg/kvällsjobb för att kunna sno ihop extra pengar än att bara ha studiebidraget. 

Boende kan vara svårt ibland, många människor tycker hundar ned, skäller (även om hunden inte gör det) osv. Jag bor i lägenhet idag med min familj och där är djur välkomna dock så får man vara noga men att hunden inte kissar inne (markerar), skäller (några skall är ok) och om något förstörs får man själv stå för de kostnader.

• Nederlandse Kooikerhondje -
Em_
0

Jag skaffade hund när jag var 22. Jag gjorde massa roliga saker mellan 18 och 22 som aldrig hade gått om jag hade haft hund. Jag väntade tills jag hade en lägenhet där jag fick ha djur som låg så nära skolan att jag hann hem på lunchen. Att ha passning varje dag blir väldigt dyrt när man pluggar. Eftersom du har så många olika alternativ tycker jag du ska vänta tills allt är klart med boende och skola :) 

Dessutom är du inne på försvaret. Vet inte hur just hundförarna har det, skulle inte bli förvånad om man har långa arbetsdagar och övningar som håller på flera dagar. Känns lite taskigt att tvingas lämna bort ena hunden varje dag och/eller i veckor i sträck, medans den andra hunden får vara med matte dygnet runt och göra det den älskar…

[Neoverona]
0

Jag har haft hund sedan 12 års ålder. Började betala allting när jag skaffade min andra hund några månader innan 16 års dagen. Man får jobba hårt för att spara pengar till akuta veterinärbesök. Man får planera mycket och ens fritid (utöver hund), försvinner så gott som helt ibland. Vill man ha ledig tid utan hund måste någon passa hunden, inga impulsiva besök till vänner osv. Jag har offrat mycket för mina hundar, men helt värt! Planerar hela livet (tro det eller ej) kring hundarna. Jag rekommenderar att gå klart skolan och skaffa boende samt jobb, spara pengar och sedan skaffa hund när det passar som bäst.

[Forest]
0

Det är nog rätt vanligt att man har något djur, det du inte kan skaffa är väl allergilägenhet då dessa hyrs ut som rökfria och djurfria personer. Jag har alltid haft katter 2-3 st redan när jag skaffa min första lägenhet en insats 17 år gammal fick jag ta in en katt som inte hade något hem. Planera lite jobbar du sen så bör du ha plan på vad gör hunden denna tid, har du möjlighet att gå hem för ta promenad eller daghem/dagmatte/husse som kan ha hunden räkna ut den kostnaden. Det går att lösa oftast jag ser inte fara med skaffa hund nu för din del då du redan vet om att hund kräver sitt och den biten.

Em_
0

Antaningsystemet (i alla fall i Sverige) funkar ju så att flera hundra studenter (eller till och med tusen på större orter) får veta vart de kommit in samtidigt. Alla behöver någon stan satt bo och det kan vara jättesvårt att få tag i förstahandskontrakt. Jag var t.ex. inneboende och hade andrahandskontrakt innan jag fick ett förstahandskontrakt. Alternativet var att bo på camping… De som hyr ut i andra hand brukar inte vara så pigga på att hyra ut till folk med djur tyvärr.

CayKantos
0

Det med försvaret är MED hunden, alltså hundförare inom försvaret :)

Jag har redang lagt undan ca 40.000 för lägenhet och hund vart minst 10.000 av dom är enbart till hund, det beloppet kommer växa då ca 1.000 kommer inn på den sparkonton varje månad :)

Jag ville först skaffa hund som 18'årig även då jag snart var 19'årig då jag inte vill skaffa före jag slutat på mitt gymnasie. Mit jobb kommer nog 99% vara djurrelaterad. Förhoppningsvis på ett djurpensionat eller dagis, evt kennel. Om inte bliver det en djuraffär :)

Jag kommer inte vara borta mera en 6 timmar på dagen och kommer även ha möjlighet till att komma hem och rasta hunden på lunchen (Detta vet jag då jag redan pratat med evt framtidig jobbplats) ;)

Om jag då väljer att ta gå på universtitet istället kommer jag bo 15 från universitet och har bra möjlighet att hämta min hund och ta med på en cafe (vart hundar är tillåtna, redan kollat up) och då sitta med en studiegrupp eller ensam där :)

Är mest nyfiken på hur det funkar med lägenhet då det är det som är mitt största hindar atm.

(Om det var frågor eller något jag glömde skriva, skriv gärna igen så att jag vet jag inte skaffar hund oförberedd!)

BTW. det med familj var ingen källa för pengar eller något, men mera om jag nu skulle råka illa ut en gång ville dom stöda mig i detta, och igen SJÄLVKLART VILL JAG BETALA PENGARNA TILLBAKS! ;) 

Tack!

Instagram

Em_
0

Om jag då tar till Sverige kommer jag börja utbilda mig inom brukshund-ämnet och säkert skaffa en till hund jag tänkt mig att använda inom försvarsmakten.

Jag uppfattade det som att ett alternativ var att köpa en hund snart, och sedan ha en till åt försvaret, och det tyckte jag lät som en krånglig livsstil :)

CayKantos
0

#10 Nej menade samma hund, skrrev visst lite kronglit ^^''

Instagram