Varför gör hon sina behov inne?
Vi har en tik som är ett halvår gammal, hon är helt rumsren och har varit i princip sedan hon kom till oss - men bara hemma hos oss.. Så fort vi kommer till någon annan så kissar eller bajsar hon inne trots att vi varit ute för att låta hon göra sin behov innan vi går in. De ställen vi varit på har eller haft hund/katt - kan det ha något med doften av de andra djuren att göra när hon beter sig så här eller är hon osäker på nya ställen?

Aldrig varit med om det på tikar, men ofta på hanar som jag varit hundvakt till. Min lösning på det är att första rasta dem ordentligt innan de kommer in, sedan ha 100% koll på dem och ut för rastning igen inom 10-15 minuter och upprepa ett par gånger. Ser även till att hunden får lugn och ro då den är inne, ingen som klappar, busar, utan bara slappa gärna platsad nära mig så jag har koll. Tillslut blir hunden då dels så välrastad att det inte finns något kvar att klämma ur sig och dels inser hunden att inne slappar man och tar det lugnt = inget markerande pga stress.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
För att hon inte är rumsren, inte helt i alla fall.
En vän till mig har en tik som alltid bajsar och kissar så fort hon kommer innanför min dörr, har en hane på 1.5 år och tiken är 2 år. Hon är också annars jätteduktig på att göra sina behov, men antagligen ser hon min miljö med dessa dofter från andra djur som provokation till att markera. Och man kanske inte har implementerat att rumsrenheten ska gälla inomhus - hela tiden. Så bara att träna i olika miljöer som med allt annat så ska det försvinna ska du se! :D
Jag har vart med om detta hos tik inte någon av våra men grannen hade problem med ena tiken dom hade. Jag skulle tipsa om att först rasta henne sen ta ut henne efter någon minut/er igen (ha på dig jackan för snabbt ta ut henne) låt henne sniffa inne ha stenkoll och sen ut när du ser intresse att markera inne går du nabbt ut, därmed har du på dig jackan :)
Man får rasta sina valpar/unghundar ofta, gärna varje timme.
Så fort du/ni ser att hunden ska till att göra sina behov inomhus, skynda er ut med den direkt, vi har fått göra så med våra valpar/unghundar.
Varje gång hunden börjar lukta och gå omkring på golvet för att eventuellt uträtta något behov, spring ut med den direkt och upprepa onekliga gånger ;)
Jo givetvis förstår jag ju att hon uppenbarligen inte är helt rumsren trots allt. Men tycker det är sånt konstigt beteende just då det aldrig händer olyckor varken hemma eller på min arbete. Ja, jag antar väl man får köra på det man gjorde när hon var liten valp, ut hela tiden i princip och hålla koll exakt hela tiden.