Hallonblad mot skendräktighet
Min tik har precis gått in i ett löp. Från tidigare löp har hon alltid blivit skendräktig och blir väldigt påverkad av det. Har fått tipset att ge henne hallonblad under löpet och har nu köpt hallonbladte. Men hur tusan ska man ge det till henne? Någon som har använt det?
Då hallonblad stimulerar mjölkproduktionen (p.g.a. oxytocin) så skulle jag inte våga ge det till en tik som alltid blir skendräktig, risken är att hon då får massor med mjölk i tuttarna.
Ett tips kan vara att prova att "svälta" hunden i en vecka ett tag efter löpet. Ge hennes ca. 1/2 av mängen mat som hon vanligtvis får. Då tror kroppen att det finns ont om resurser, och "valparna" kastas.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#3 En risk med det är att hundens mage kajkar ur, om man har en jycke som inte klarar av att magen blir tom längre stunder. Vår jycke åt otroligt lite under skendräktigheterna och hade gott om symptom och mjölk ändå och hon åt mindre än hälften av sin vanliga ranson. Funkar säkert på de flesta, men inte på alla.
Jag skulle hellre ge hallonblad i tabettform - mycket lättare att dosera mot just skendräktighet, då det är dubbelt så hög dos jämfört med det som kan ges til dräktig tik.
Det har varit lite si och så med återförsäljare i Sverige, men jag har beställt från tillverkaren och det har gått snabbt och är enkelt - och billigare😉
Jag har dock aldrig provat mot skendräktighet, utan köpte med tanke på dräktig tik.
http://www.dorwest.com/Products/RL/raspberry-leaf-tablets-for-dogs-and-cats