Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2896 ggr
Minmilou
0

hund vaktar "sina" saker.

Har stött på ett problem..min hund har en bästa vän (hans ända vän) han har alltid haft otur med hundar, ingen har direkt gillat honom och han har blivit påhoppad för många gånger så han går inte alltid ihop med hanhundar. Men nu har han hittat sin bästa vän en tjej. Och han har börjat vakta "sina " grejer så mycket!! Om han hittar tex en pinne eller boll och hans kompis kommer för nära eller om hon vill ha den så blir han jättearg. Han skäller o visar tänder mot henne. Och idag hittade han något väldigt skumt som han tuggade på, (han brukar nästan aldrig tugga på saker) såg ut som någon sorts bomullstuss som han tog i munnen. Och jag försökte få bort den men han knep igen munnen så mycket så jag inte kunde bryta upp gapet på han. Och när kompisen kom nära blev han jättesur på henne och så skulle jag prova ta ut den igen o grävde i hans mun. Tillslut fick jag ut den men då bet han mig i handen några gånger?!! De var inte hårt men han blev arg. Har alltid kunnat ta ut saker ur munnen på honom utan att han gjort något. Varför gjorde han så? Kan de varit för att hans kompis stod för nära? Han är absolut inte aggressiv. Kan tillägga att han var med mig på jobbet några timmar idag (hunddagis) och gått 2 kortare skogspromenader och fått liite "test" massage. Så antar att han var väldigt trött med. För efter "händelsen" satt han bredvid mig o nästan sov. Vad tror ni? För efter så var han som vanligt, han tittade på mig och verkade ångra sig, tror inte han riktigt fattade vad som hände…

Kallaterrier
1

Resursförsvar är ganska vanligt bland hundar och i och med att den andra hunden är där verkar det slå igenom. Se till att de inte har leksaker att bråka om när det går att kontrollera och träna byteshandel med din hund.

Minmilou
0

Tack för svaret! Hur går man tillväga för att träna byteshandel? har aldrig hört talas om det. Han har aldrig gjort så innan, men de med att leka med andra hundar är han inte så van vid så antar att de är därför han gör lite så. Han har ju tyvärr alltid haft otur med kompisar men nu har han en. Och hon säger inte ifrån när han blir sur

Minmilou
0

Tack för svaret! Hur går man tillväga för att träna byteshandel? har aldrig hört talas om det. Han har aldrig gjort så innan, men de med att leka med andra hundar är han inte så van vid så antar att de är därför han gör lite så. Han har ju tyvärr alltid haft otur med kompisar men nu har han en. Och hon säger inte ifrån när han blir sur

Sugar Mist
0

Man erbjuder någonting hunden värderar mer än det förbjudna, ex. en riktigt god godis, så byter man ut den till hunden och tar det förbjudna ifrån hunden. Byteshandel.

-

Minmilou
0

okej tack för bra förklaring! Det försökte jag faktiskt göra, tog fram hans favorit godis men han vägrade släppa, han ville verkligen äta upp den bomullstussen. Har alltid kunnat ta grejer ur hans mun, men antar att han kände sig trängd eller "hotad" när hans kompis stod för nära..Men ska prova mer, tack för tipset =)

Em_
0

Det kan vara värt att träna in ändå. Gör man det ofta en period bygger huden upp en förväntan om att något fantastiskt händer bara den spottar. På min hund märker jag väldigt stor skillnad om jag kommer med kroppspråket "jag ska ha det där äckliga du har nu på en gång!" eller "jaha hittade du något där *gäsp* ska vi leka lite bytlek?"

Minmilou
0

Har alltid tränat lite på det men inget seriöst då jag inte behövt göra det. Men ska börja lite nu! Tack för alla bra tips :)