Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 3989 ggr
[Torpedtass]
1

Gå fint bredvid rullator?

Jag behöver lite er hjälp nu…

Jag ska få en rullator och längre fram en elrullstol, rullstolen är mindre bekymmer men rullatorn ser jag värsta skräckscenariot över.

Slädhund som vår tik är så brukar allt på hjul för henne betyda drag vilket då betyder att hon börjar dra som bara den vid nya hjulfordon om jag inte lär henne annat.

Jag har lärt henne gå fint bredvid barnvagnen men det var innan jag blev så dålig i lederna och snart 2 år sedan att jag inte ens minns hur det gick till.

Numera får jag kämpa med att hålla i om hon drar vilket hon sällan gör, då rör det sig ändå om en hund på bara 25kg, men jag är rätt säker på att hon gör det om jag går med henne och rullatorn framöver.

Tips på hur jag tränar henne gå fint vid den?

Fialialej
0

Du kanske skulle kunna lära henne att nör du har rulatornså ska hon vara bakom dig. En annan placering kanske gör det lättare för henne att skilja på när hon ska dra och inte?

"På natten är alla katter svarta"

VildaVittra
1

En annan variant är att du skaffar en rullator med plattor att stå på. http://www.annonsera.se/images/00971/0/sparkcykel-esla-3300.jpg

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
1

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Torpedtass]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 #3 Nej fy, med den hastighet hon kommer upp i draghundsporten så är det ju rena självmordet att ta sådan rullator då. Måste dessutom kunna få in rullatorn i bilen.

Fick Varsam tidningen av arbetsterapeuten och har dessa att välja mellan. Men vet inte hur jag ska lära hunden att inte dra iväg med mig.

Dumpuck
0

Du kan inte göra som så att du provar att gå med rullator och hund inomhus eller att du har någon med dig som kan ta över om hunden skulle dra för mycket?
Om du stannar direkt och ber hunden backa (förutsatt att den kan det, annars kan det vara en idé att lära in det) eller vänta in den tills den kommer tillbaka av sig själv bredvid dig - hur skulle det gå?
Varför jag skrev att det kan vara en idé att lära in det är för att till skillnad från att vänta in hunden så får hunden en betydligt mer tydlig uppgift som stärker mer att han inte kommer framåt = tjänar inget på att dra.

Nu är inte vår hund en draghund men han fick en period där han la sig i kopplet och små drog, varken min eller pojkvännens rygg klarar av det av olika anledningar. Men att stanna och vänta in hunden fungerade inte för oss, vi började istället med att stanna och sedan säga åt honom att backa tills att han var bredvid oss igen och han fick absolut inte börja gå före oss. 
Efter 1-2 veckor så sakta han in självmant direkt han känner att det börjar ta i lite i halsbandet så det blir numer inte ens ett tryck eller liknande i kopplet utan det hänger nästan alltid slakt, visst är det ibland man får påminna honom med proceduren igen men absolut inte ofta.
Vi stannade direkt som det tog emot minsta lilla i kopplet, väntade alltså inte tills att han drog eller låg mot det riktigt. I början kunde vi få stanna varannan meter, ibland även tidigare.

De lär sig ju rätt fort ändå att det är olika som gäller med olika saker.
Kanske köpa en WGW sele som du har vid användning av rullstol så det blir mer tydliga skillnader? Den hjälper ju dig också med dragandet.

[Torpedtass]
0

#5 Kommandot "backa" kan hon så det skulle kunna gå.
VGW går bort, haft det på henne förr och fick henne bara att dra mer så den sålde jag till bättre behövande.