Rå kyckling till hunden?
En sak som jag aldrig vågat ge min hund är rå kyckling, och det är för att jag själv blivit skrämd för att äta rå kyckling, och det blev inte bättre när en kompis blev jättesjuk av att äta kyckling utomlands. Jag har aldrig hört någonting om att man skulle få tex salmonella av svensk kyckling, ändå är jag så himla rädd för det att jag inte ens vågar ge min hund det.
Jag har ju sett både bilder och trådar här att folk ger hundarna rå kyckling och era hundar verkar ju må bra av det, så jag kan ju tänka mig vad jag kommer få för svar, men känner ändå att jag måste fråga.
Hur stor är risken att hunden blir sjuk av svensk kyckling? Tex klubbor, lår eller vingar från kronfågeln eller guldfågeln?
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Risken existerar knappt, du behöver inte oroa dig.
Har hängt i barfkretsar länge och ingen av deras hundar har någonsin blivit sjuka av kyckling, förutom en nybörjare som gav mörat till sin hund. 😎 Det blev lite knas i magen för hunden, men inget mer.
Hundens magsyra & spjälkningsapparat är väldigt hardcore - till skillnad mot ex. vår, som köttätare har de även ett väldigt kort tarmsystem som gör att bakterier och parasiter inte tas upp särskilt lätt.
Det finns smittorisker med allting & det är än värre att experimentera med asiatiska råhudsben eller torrfoder med råvaror från andra sidan världen.. Där det inte sker några kontroller.
I Sverige sker noggranna kontroller och salmonella ska öht inte finnas vårt svenska kött.
Hundar är väldigt tåliga mot salmonella och drabbas sällan även om de äter smittad kött, om de ändå drabbas blir de inte lika sjuka som vi människor.
edit: pratar då om svenskt kött, alltid svenskt till hundar (norskt funkar också om vi snackar hygien, kontroller & djurhållning - men i första hand bör vi sponsra vårt eget lands bönder.)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hunden är mycket mer resistant mot salmonella i jämförelse med vad människor är. Människor har alltid tillagat sin mat = inte byggt upp något motstånd mot salmonella = vi blir sjuka av det väldigt mycket lättare.
Chansen att hunden blir sjuk av kyckling är alltså liten.
Mina hundar får ofta råa kycklingbitar och de har aldrig blivit sjuka av dem. Dock är jag själv alltid mkt noga med att tvätta händerna direkt sedan jag har tagit i kyckling.
Förutom att hundar är mer resistenta så har de kortare tarmar vilket, vad jag har förstått, gör det mycket svårare för bakterierna att få fäste.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Både jag o min syster ger ibland frysta kycklingvingar till hundarna o aldrig har de blivit sjuka. Slaktkycklingar är så unga att deras ben är mjuka och broskiga, därför finns inte risk att benen ska få vassa flisor som kan perforera tarmkanalen. Kokt kyckling eller rå/kokt gammelhöns ska man inte ge.