Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2417 ggr
[ellasv]
0

Tuggar på tassarna

Hej, vi (jag och mamma) har en dalmatiner-tik som väldigt gärna tuggar på tassarna (ALLA) som rubriken säger, och jag vet inte varför. Jag har kollat många gånger om hon ha sår som irriterar och så men de finns inge, jag har även testat en spray som ska döda svampar och liknade som jag köpte då min lilla hund hade våtexsem. Men de bli inte bättre av den heller. Det är inte bara ibland hon tuggar uta de är hela tiden när hon få chans. De är inte bara tassarna som hon "attackera" utan hon kliar väldigt (!) mycket på öronen så de bli ganska stora sår som de blöder ut. Hon städer sig konstant mellan benen också och ibland knager. Jag är mest brydd varför hon gör så, skulle gärna gå till en veterinär men har inte råt, därför frågar jag här. Är det någon som ha någon idé på vad de kan vara och vad jag ska göra så tar jag väldigt gärna höra de :) Vet att det blev ett långt inlägg men hoppas det går bra ändå :)

Saffran0Spice
1

Kan vara allergi - så skulle kolla med en veterinär, de kanske behöver göra hudskrap eller liknande för att kunna bedöma.

LinaK
0

Tycker också ni borde kontakta veterinären för att utesluta allergi.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Lizelda
0

Vi fick hem en hund för något år sedan som tuggade på sina tassar för att han var så stressad. Men på senaste har flera av våra andra hundar börjat göra samma som din så tror inte det är på grund av stress men vet inte vad det annars skulle vara. Jag tänker inte hålla på att gnälla över att du inte ska ha hund om du inte har råd med veterinär för ibland så är det sämre ställt med ekonomin helt enkelt! Men jag skulle rekommendera att du ringer till en veterinär och frågar om de har något förslag på vad det kan vara. Som #1 säger så kan de behöva ta in hunden men de kan ge dig lite förslag i alla fall. Har ni fler hundar och visar de samma beteende?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Dumpuck
1

Jag tror du helt enkelt får ta dig råd att gå till veterinären, att ha klåda är otroligt stressande för en hund och sådan extrem klåda som din verkar ha är absolut inte okej. Du får låna av familj och vänner om du själv inte har råd, sedan skulle jag råda dig att starta ett separat konto och sätta över någon hundring/månaden just för sådant här. Ett separat sparkonto avsett enbart för veterinär är mycket värdefullt och något alla bör ha, underlättar enormt och är en bra försäkring i sig!
Behöver man heller inte vara lika orolig om man har det sämre ställt någon gång.
Min första tanke gällande tuggandet på tassarna är klolossning, de som drabbas av detta brukar tugga och klia mycket på tassarna. Men eftersom att det är fler ställen din hund reagerar på så vet jag inte, därav anser jag inte att den bör till veterinär utan hunden ska dit.

Frida&Chira
0

Har hunden alltid gjort såhär eller är det något som har börjat vid ett visst tillfälle? Har ni bytt foder eller någon annan typ av förändring ungefär i den vevan i såfall?

Du ser inga röda röda prickar på mage/ljumskar eller röda slemhinnor i ögon, mun mm?

Jag har erfarat skabb på mina hundar och då kliade de öronen blodiga. Jag skulle som övriga redan sagt, ringt och rådfrågat vet. Kan ju vara allt från någon typ av allergi, till hudinfektion mm.

Kallaterrier
1

Gå till veterinären och be dem göra en allergiutredning. Klåda på tassar och i öron är klassiska tecken på allergi och det är väldigt stressande för en hund med klåda så din hund behöver nog lite hjälp. Den vanligaste allergin hos hundar är kvalsterallergi och den visar sig ofta i klåda.

[ellasv]
0

Vi har en till hund men den gör aldrig någonsin så sålänge inte eksemen kommer tillbaka. Dalamtinern har inga områden som är irriterad eller, inga röda slemhinnor eller röda ögon och ingen matändring har gjorts på 2-3 år då maten vi ha nu är den enda hon tål som vi testat. Hon har inte alltid hållit på så här utan de blev när ja fick mer att göra i skolan och mamma blev sjukskriven (ca 1 år sen). Egentligen är de hennes hund så de är väl hon ska bry sig mest om att fixa de men hon tro nästan alltid att de löser sig själv, samma sak var det med den andra hunden och dens eksem. Hon vill skaffa en tratt så hon inte kan komma åt. Komma och tänka på om det kan vara någon slags av tvångstanekar? Eftersom att hon inte får lika mycket aktivering nu som förr, om de är något sånt?

Saffran0Spice
2

Skulle kunna vara stress eller att hunden är uttråkad - men då du skriver att hunden kliar upp blödande sår så är det troligare att det handlar om allergi eller hudbesvär som behöver kollas upp.

[ellasv]
0

Om man får såren och läka helt utan att hon kliar så slutar och kli nästan helt, sen går de ett tag utan att hon får springa lös så då börja hon om med kliandet. Men ja, jag får försöka spara pengar för att kunna ta henne till veterinären

Saffran0Spice
0

Om hunden är försäkrad så betalar du självrisken och kostnader utöver det tar försäkringen. Är det kostnader som inte försäkringen tar så kommer de i efterhand. (beroende på bolag)

[ellasv]
0

Okej :)

Em_
0

Oavsett varför hon började klia så är fuktiga tassar och såriga öron en bra grogrund för diverse hudinfektioner.

[Estelle13]
0

Låter som allergi eller rättare sagt att kroppen får för lite näring och hamnat i obalans. Vad äter hon för foder? och hur gammal var hon när hon började klia?

Stress tror jag inte att det är.

Lexie82
0

Jag fick höra nånstans att ibland kliar sig hundar på "fel" ställe. Alltså att det egentligen kliar någon helt annanstans, men att de inte kan lokalisera klådan,  så de kliar där de kommer åt. Så kolla igenom HELA hunden, inte bara där hon kliar.

[ellasv]
0

Hon äter ICAS egna mat eftersom att hon får väldigt lätt diarré och blir fisig annars. Har testat många olika foder som ska va bra för magen osv som inte funkat

[Estelle13]
2

#15 Då är det inte så konstigt att hon har problem då fodret är ett av de sämsta som finns på marknaden med detta innehåll:

Sammansättning: Spannmål/korn, kött och animaliska biprodukter (oxkött min. 10%), vegetabiliska biprodukter, oljor och fetter, mineraler, jäst.

Analytiska beståndsdelar: Råprotein 20%, råolja och råfett 10%, växttråd/fiber 2,5%, råaska 6,5%, vatten 8,0%, kalcium 1,2%, fosfor 1,0%.

En hunds kost är grunden till dess välmående. En dålig kost ger näringsbrist och ett dåligt immunförsvar och hunden drar slutligen på sig allergier.

Mitt råd är att byta foder till antingen färskfoder eller standardt mild.

[Forest]
0

Jag är inte så inne på vad Dalmatiner ska äta vet bara att det är lite man ska tänka på för slippa att den blir sjuk. Hitta en blogg om detta och kanske det är bra o läsa lite om vad man även bör undvika ge den att äta. http://dalmatiner.blogg.se/category/diet.html

[ellasv]
0

Hon ha haft samma mat i flera år utan att vara några problem, de gick säkert 2, nästan 3 år innan hon börja klia. Vi ha testat färskfoder, gluten osv tills vi hitta Icas som faktiskt funkade, billigast och bäst. Så jag förstår inte varför hon inte fått problem innan? Som sagt blev de så här när mamma blev sjukskriven och jag hamnade efter i mitten av nian, går första på gymnasiet nu och är 17, där av min ekonomi.

[Forest]
0

Sen nyfiken fråga går detta kliandet i perioder? Hur aktiveras hon? 

Det låter som ni ger mindre bra foder så annat foder kan vara en bra ide men läs på lite innan och hoppas ni hittar ett bra foder, sen är det alltid bra att kolla upp orsaken till hundens klåda hos en veterinär.

[Estelle13]
2

Allergi problem behöver inte komma direkt utan kan utvecklas och uppkomma efter ett tag pga näringsbrister. När en hund får näringsfattig mat blir immunförsvaret  sämre och sämre desto mer tiden går och gör tillslut att hunden drar på sig olika sjukdomar.

Du säger att icas foder är det enda som fungerar? men uppenbarligen gör det inte det eftersom hon har klåda. Bara för att det fungerar bra för magen betyder det inte att det är ett bra näringsrikt foder som tillgodoser din hunds behov.

Att byta foder kors och tvärs i korta perioder är heller inte bra. För att kunna veta om ett foder fungerar måste det gå en tid innan man kan se något resultat.

Din mamma borde ta större ansvar och visa engagemang  för sin hund och det är självklart att hon ska betala veterinärkostnaden för sin hund och inte lämna över ansvaret på dig.

[ellasv]
0

Mamma tror bara att de är tvångstankar pga rastlöshet. Hon har ju haft blodöra på båda öronen, och utifall vi ha olika ord för de så är det när de har slagit örat i en bordskant eller liknade så örat blir som en ballong kan man säga. Så bägge öronen är ihop "skrumpnad" eller va man ska säga, kan de ha något med att hon kliar så mycket på öronen? För dom luktar skrutt och är väldigt smutsig inuti.

Kallaterrier
1

#21 Öron som luktar skrutt och är smutsiga är ofta inflammerade och det behöver veterinären titta på. Hon kliar sig nog i örat för att det gör ont och hon försöker komma bort från det onda. Kan du inte visa din mamma den här tråden? Jag tror inte att hon med flit låter hunden må illa, men faktum är att det är brottsligt att inte ta en hund som behöver det till veterinären och det låter verkligen som att er hund behöver vård, för på din beskrivning är det en sjuk hund.

[Juel70]
1

Det kan också vara värk och smärta i tålederna som kan orsakas av skador eller reumatiska besvär. Mina föräldrars gamla Yorkie slickar och tuggar på ovansidan av framtassarna. Han är gammal och har problem med tålederna.

[Estelle13]
6

Ledsamt att läsa att din mamma inte kan se problemet utan försöker hitta på andra saker till hundens problem. Blodröda uppstår när en hund kliar/skakar mkt på huvudet. Att låta en hund få gå med inflammerade öron kan ge men för livet då det tillslut kan göra så stor skada att hunden blir döv. Förmodligen krävs även operation för er hund då man ofta gör det vid blodröda. Det verkar redan gått långt för eran hund, för långt tycker jag, öron som luktar illa är ett tecken på att de inte är bra och ännu värre om det gått så långt att öronen börjat skrumpna. Och jag kan säga med 100% säkerhet att detta inte beror på tvångstankar! Att vänta ut problemen gör bara saker värre och hunden får lida helt i onödan. Att låta tiden gå och inte göra något åt hundens lidande kommer bara drabba din mamma ännu mer i längden då hunden till slut blir ännu sjukare och kräver mer och dyrare vård för att kunna bli återställd igen. Man har ett ansvar över att ge sin hund den bästa vård man kan. Hunden har knappast valt vem som ska bli dess ägare utan det är ägaren som valt hunden och då ska man även ta ansvar för hundens välmående till punkt och pricka! Ring veterinären idag och beställ tid.

[ellasv]
0

Ena örat försökte dom tömma när hon va hos förra ägaren, vilket ledde till att örat drog ihop sig, så de är inte skrumpet på de sättet utan bara ihopdragit, andra örat fick läka själv utan att de blev bättre. Om jag visar mamma så kommer inte hon vara glad, hon vet inte att jag har skrivit de här. Skulle gärna vilja säga till henne men komger få så mycket skit på mig, därför jag försöker göra saker själv. Hunden blev inte så bra omhändertagande hos förra ägaren, man kunde inte ens klappa henne utan att hon skrek.

Saffran0Spice
3

#25 Vilket är viktigast - att hunden blir frisk eller att din mamma skäller på dig utan vettig anledning?

Jag tycker du skall ignorera att din mamma kastar skit osv om detta mot dig, hon har ingen som helst vettig anledning till att göra detta - så ta inte åt dig av det.
Hunden behöver uppenbart hjälp och lider, så ta den till en veterinär.

Gör ni inte detta så kommer folk tillslut att reagera på hunden när ni går ut och kan då anmäla er - då kommer ni få andra mycket jobbigare problem att hantera. Vem vet, dom kanske till och med omhändertar hundarna?

Så låt inte hunden lida mer och ta den till veterinären för att få hjälp.

[Forest]
0

25 Hon hundägare och har man antagit det ansvaret så är det ett krav man har att hunden mår bra och får den vård den behöver. Det låter mer än "bara" uttråkad hund så att den tas till veterinären är det minsta man kan göra för att se vad felet är, låter som det är även öroninfektion eller öronskabb. 

Lycka till och din mamma behöver inte veta att du skrivit här inne om det skapar besvär men du ska säga att hunden behöver vård så den slipper lida mer.

[ellasv]
4

Ja, jag ska ta den till veterinären, de har ja redan beslutat, därför försöker jag hitta ett sätt att ta bort tråden innan 10 till skriver samma sak

Saffran0Spice
2

#28 Jag låser tråden så kommer ingen mer kunna skriva.

Inlägget är låst för nya kommentarer