Cykla med "bråkig" hund - Hur?
Jag har en hund med mycket energi, och jag tror att ut och cykla med honom skulle vara ett bra sätt att få göra av med lite energi.
Men vi har inga ideer på hur vi ska göra. För det är nämligen så att han har problem vid möten, drar och skäller, måste visa sig lite stöddig.
Enda iden jag hade var att skaffa en sådan där mojängfjäder man sätter vid bakhjulet, men om han skulle börja dra där så skulle han orka dra omkull hela cykeln.
Min sambo gjorde i somras misstaget att hålla honom i kopplet. Han hade knappt lämnat gatan innan han hade blivit dragen över styret i en fin volt, och sedan dess är hans cykelintresse med hund borta.
Finns det andra saker man kan prova?
Enkelt, du cyklar förbi störningen så fort att han är fullt upptagen med att galoppera, dvs ökar hastigheten.
Moajängfjädern (en springer) håller mer för än vad du tror, men känner du dig orolig, så finns det trehjuliga cyklar för vuxna.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Min hund är jobbig att cykla med han också för han ska skälla på allt och alla den lilla idioten, men som #1 har sagt så ökar vi farten, och då är han koncentrerad på det istället, Likaå när vi kör Drag ökar man frten Skiter dom fullständigt i hundrar och människor i allafall är det så jag har märkt det
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Hahaha, skulle jag skaffa mig en trehjulig cykel skulle folk tro jag var galen 😃
Jag har också tänkt att man kan lägga på ett kol att det går så fort att han struntar i den mötande hunden, men kan det inte bli så att bakdäcket dras åt sidan, åt det hållet hunden drar åt? Att cykeln välter?
En av mina förra hundar älskade verkligen att cykla, men då hade jag en annan anordning och han var betydligt mindre än min nuvarande, så jag har aldrig testat att använda en springer. Den andra hunden jag hade däremellan sprang bara till matskålen och gjorde aldrig några ansträngningar såvida hon inte vann något på det.
Nuvarande hunden har ett hjärta av guld, men för att vara schäfer/rottis är han fruktansvärt korkad, och ibland så känns det som att han aldrig kommer kunna lära sig mer än "sitt" 🤐🤪🤫😉
Ni som kör med springer, vilken sele tycker ni har fungerat bäst?
#3 Varför skulle någon tro att du var galen? De kommer ju inte med handtag bak eller stödhjul, utan är helt vanliga cyklar, finns även med flak fram. http://s3.pji.nu/product/standard/800/1079144.jpg
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jaha, det var en SÅN du menade. Jag tänkte direkt på en vuxencykel med stödhjul 😃
Min storpudel på 25kg kan bli lite stöddig vid hundmöten. När vi cyklar och det kommer hundar brukar alla tackochlov byta sida så att cykeln är mellan min hund och deras. Annars stannar jag och byter sida själv. Sedan ökar jag farten lite samtidigt som jag pratar med Luna. Det brukar hjälpa för att hålla henne lite distraherad. Jag cyklar även med kopplet i handen och tycker det fungerar bäst. Hon har sele och ett koppel med resår längst ner så om hon drar blir det inga kraftiga ryck. Jag skulle inte våga ha springer just för att hon är lite knepig och jag gillar att själv hålla i kopplet och ha lite mer kontroll.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Har oxå en jäkel som både är rätt dragig och skäller på mötande men cykla går faktiskt rätt bra, helst vill han ha slakt koppel oxå då kan han snällt trava på sidan, ibland kollar han in folk man passerar och kan då komma lite för nära cykeln men ropar jag akta så kommer han på sitt misstag i tid, skäller han på nånting så cyklar vi bara vidare
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Sen cyklar man på höger sida med koppellängd som gör att hunden inte kan springa feamför/bakom cykeln så är cykeln alltid emellan hunden och det andra också.
"På natten är alla katter svarta"
Min hund jagar också upp sig men det brukar funka bättre när vi cyklar eftersom han är så fokuserad på det då 🙂 Märker jag att han börjar reagera på hunden så ökar jag farten och det brukar alltid gå bra då 🙂 Fast då väger min bara 13-14 kg och kan omöjligt dra mig över styret. Vi använder en springer när vi cyklar, tycker att han hamnar för nära framhjulet annars.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Ja min hund är ju ganska lång över ryggen, och skulle jag ha han i sele så skulle nog han komma ganska så långt fram endå, typ jämsides med mig, och inte mer bakåt.
Men vilken sele bör man satsa på? En Y-sele eller en riktig dragsele?
Jag började med att leda hunden intill cykeln i ett baggenbälte (så när hunden drog så tappade jag inte cykeln, som ett extra säkerhetsbälte helt enkelt) och lärde honom vett och etikett hur man beter sig intill cykeln i gående. Jag hade alltså bältet, sedan kopplet i handen på styret, och om jag behövde släppa kopplet eller nåt så satt han fast i midjan på mig.
Om du har en springer kan du göra samma sak. Hålla honom kopplad och gå med cykel och träna hunden hur man beter sig intill cykeln.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.