Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 3174 ggr
Aninisen
0

Kastrera en dogo canario?

Hej! Jag har en dogo canario en hane på 11 månader. Vi har nu börjat fundera på kastrering. Är det någon som har erfarenhet av kastrering av en dogo canario eller av en liknade ras? Mastiff ? Dogo argentino? Cane corso kanske? Eller någon som vet något om de. Undrar lite hur era hundar blev efter. Lata? Förändrad i beteendet på något sätt? Osv osv. Så hjälp mig , nackdelar och fördelar? Kommer inte avla på honom. :)

felzena
1

Varför vill du kastrera din hund? Har erfarenhet av en kompis åt mig då det gäller kastrering. Hon hade två rottweilers. Hon kastrerade på grund av att hon hade en tik sedan innan och skaffade en hanhund och ville inte råka ut för några tjuvparningar. Observera att det var hanhunden som vart kastrerad. Han vart kastrerade innan könsmognaden och det resulterade till att han skvätter ingenting, inget intresse för löptikar, valpigt beteende, låg i rang. Men andra hundar har svårt att se om han är en tik eller hane.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Aninisen
0

Okej. Vi är inte 100% på att vi vill kastrera honom. Därför vi kör en research nu :) vi vill ju hans bästa! Men vad det är, är väldigt svårt att veta angående kastrering. Vi tänker väl mest på att det kan vara jobbigt för honom att inte bli kastrerad för han vill liksom "leka" med tikarna men de får han ju inte. Att han blir liksom frustrerad och kanske skönare för honom att slippa behöva lukta överallt och "hålla" på. att slippa bli tokig när det är någon tik i närhet som löper. jag vet inte det är därför jag gärna vill veta om jag tänker rätt eller fel :) OM man ska kastrera när ska man göra de? Valpbeteende vill man ju gärna inte att han ska ha hela livet :) Förstår att det är från hund till hund!

[Emma J]
0

Kanske är lite sent ute nu, förstår att ni redan har tagit ert beslut, men tänkte flika in lite ändå. Jag har en Dogo canario hane som jag har haft sen han var tio månader. Förra ägarna kastrerade honom väldigt tidigt och det har verkligen märkts av. Hanar är konstant på honom och juckar, detta har lugnat ner sig men sker fortfarande. De blir helt besatta av att rida på honom och han säger aldrig ifrån, så snäll och diplomatisk som han är. Tänkte bara att det kunde vara att tänka på för all andra som är i valet och kvalet om kastrering 😉 Men annars så är han varken lat eller tjock eller typisk "kastrerad hane" överhuvudtaget.

russin
1

Först och främst vänta tills hunden är 2-3 år innan ni bestämmer er. En så pass stor hund växer länge och könshormoner behövs för skelett mm och äöven för hjärnans utveckling och mognad. När hunden är vuxen i kropp och knopp kan ni ta ett beslut om det verkligen behövs.

russin
0

Oj, det var visst ett gammal inlägg🤐