Vilken mat ska jag välja..
Är så trött på att aldrig hitta ett foder jag och hunden gillar.. Just nu äter min hund TOTW. Och visst det funkar bra, men! Jag vill helst ha ett svenskt foder! Men det finns inga bra svenska foder tycker jag.. Jag vill ha spannmålsfritt foder. Och de svenska spannmålsfria foderna som finns här är ju fullproppade med potatis. Och anledningen till att jag inte vill ha foder från något annat land är att jag inte vet vart köttet kommer ifrån. Jag vill inte ge mina hundar foder från djur som varit fullproppade med antibiotika.. Jag gör EM-genrepet mat till mina katter och då köper jag ändats svenskt kött! Och jag vill så klart göra detsamma för mina hundar. Men så vill inte min minsta hund äta kött.. Han avskyr det.. Jag har kollat på Magnussons foder, men det är inte spannmålsfritt, men det är svenska råvaror.. Någon som har tips på ett bra foder antingen från Sverige eller ett land som inte proppar sina djur fulla med antibiotika?
Standardt är väl det bästa svenska torrfodret i min mening men det innehåller en hel del kolhydrater.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
#1 Håller med, standardt är ett bra foder om man vill ge torrfoder, angående kolhydraterna så innehåller fodret bra kolhydrater (ris) som än skonsamt mot magen. Det är värre med kolhydrater från ärtor, baljväxter och potatis tex.
Testat färskfoder? Typ halla färskfoder? Eller voh?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Ris innehåller för mycket arsenik för att vara bra kolhydrater. Ris ska inte ätas för ofta och 14 gånger i veckan som hundar äter sitt foder ÄR för ofta. Ris står i vatten medan det växer och tar upp arsenik ur jorden mycket mer än andra spannmål. Läs på livsmedelsverkets hemsida om riskerna för barn med att äta ris för ofta. Eller googla på "arsenik i ris" eller "arsenic in rice". Arsenik ger olika slags cancrar, diabetes typ 2, DNA-förändringar mm Ris är så effektivt att ta upp arsenik och andra tungmetaller ur jorden att det t o m används av forskare för att sanera gifter i jorden.
Bra spannmålsfria torrfoder är torrfoder av livsmedelskvalitet., tex Acana och Simpsons. Acana finns i många nätbutiker, tex hos animail och hemfoder. Det billigare Simpsons finns hos zooplus.se
Barf? Då vet du exakt vad du stoppar i hunden och vartifrån det kommer, visst krävs det en del kunskap men det är inte raketforskning precis. Dessutom finns mycket stöd och information att hitta på diverse facebook grupper.
Annars kan du köra på VoH, det produceras i Norge och deras djurhållning är snarlik vår.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#5 har testat barf. Men han total vägrar. Han äter inget rått kött. När vi står och lagar mat eller när jag gör mat till katterna så sitter alla våra djur och vill ha men han går där ifrån när han fattat att det är kött. Och han äter nästan allt annat bara för att katterna eller vår andra hund inte ska få det.. Annars hade jag själv klart gett honom det, eftersom jag barfar min katter..
#4 Jag vet att det har varit prat om att det skulle finnas arsenik i ris, och jag var nästan säker på att det skulle tas upp här, men allt testas innan det blir till livsmedel. Om det skulle vara arsenik i riset så skulle de aldrig säljas som vare sig mat eller i foder.
Det måste finnas någon form av stärkelse för att kunna göra en kula torrfoder - antingen spannmål eller potatis eller liknande.
Jag ser inga som helst problem i att ha ris i ett hundfoder och kan inte se något bättre med potatis eller baljväxter (det sistnämnda är inte ens bra för hundar).
Som många redan sagt; Standart det är det är ett svenskt foder utan spannmål.
och som #8 skrev så behövs det någon stärkelse för att få ihop en foderkula.
Jag ger four friends dermacoat, också spannmålsfritt och bra men inte svenskt.
Orijen och Acana har egen uppfödning av djuren de har i sina foder, det är gjort i Kanada.
Four Friends är väl ett svenskt koncept, men tillverkas inom EU. Det är ju Lupusfoder som gjort fodret.
#11 det stämmer! Råvarorna dom använder har bra kvalitet.
Ja självklart behövs det för att binda ihop till kulor, men som jag kollade carriers innehållsförteckning så var det mest potatis i det fodret.. Och så mycket behöver det inte vara. Just nu har jag ju TOTW och ska börja med att blöta upp det lite och lära honom att äta det så kanske man kan försöka lära honom att börja äta färskfoder..
#7 EU håller på att ta fram gränsvärden för arsenik i ris. Problemet är välkänt sen många år, men det har dröjt med gränsvärden. Sannolikt ligger kommersiella intressen bakom att det har dröjt så länge. Vad ska risproducenterna göra med det ris som har för höga halter arsenik? Till hund- och kattfoder förstås, men då får de sälja det till lägra pris.
En brittisk artikel (nov 2014) om de oroande höga halterna arsenik i ris. 58 % av risprodukterna i Storbrittannien innehåller höga halter av arsenik.
Google översatt:
"Rice har typiskt tio gånger mer oorganisk arsenik än andra livsmedel , och som Europeiska Food Standards Authority har rapporterat , människor som äter mycket ris utsätts för oroande halter. Kronisk exponering kan orsaka en rad hälsoproblem , inklusive utvecklingsproblem , hjärtsjukdomar , diabetes och nervsystemet . Men mest oroande är lung- och urinblåsecancer. "