Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 2399 ggr
Verticalvein
3

Klarar han att vara ensam hemma?

Jag brukar lämna min 4:a månaders valp ensam hemma när jag lämnar sonen på dagis, det tar ca 25-30 minuter för mig att ta mig dörr till dörr. Idag filmade jag honom när han var ensam hemma och jag funderar nu lite över om han klarar det bra eller inte att vara ensam hemma.

Jag ger honom en fryst kycklingvinge när jag går och det tog ca 15 minuter för honom att tugga i sig den och då brydde han sig inte om när jag gick. När den däremot var slut så gnällde han lite och gick fram och tillbaka från bädden till dörren ett par gånger. Sedan låg han i bädden och gnällde en stund och bytte liggställning ett par gånger innan han lade sig till ro och sov resten av tiden tills jag kom tillbaka.

Hans orolighet varade ca 5 minuter.

tycker ni att han verkar klara det bra? Jag vill att han ska känna sig lugn och trygg när han blir lämnad så tips på idéer som jag kan testa mottages gärna :)

Oliviahack
5

Han är ju så ung än så inte konstigt att han gnyr lite och 5 minuter är ju inget. Han lär sig 🙂

Saffran0Spice
4

Tycker det låter väldigt bra, min hund gör likadant - gnäller ett par gånger och går och lägger sig eller busar med någon leksak =)
Du kan ju testa att lämna längre och filma för att se hur det går efter 30min.

russin
6

Jag skulle inte ge en kycklingvinge och lämna valpen själv (ingen hund alls för den delen) - händer det något och den sätter i halsen så hinner du inte hem.

ge hellre ett stort ben den inte kan gnaga sönder helt -rått nötrevben t ex (beroende på storlek på valp). Jag använder mycket köttben när jag ensamhetstränar valpar - men säkerhet framförallt🙂

Verticalvein
0

#2 Jag är rädd för att det ska bli fel och att han inte kommer att kunna vara ensam hemma precis som min förra hund =/ Men jag ska nog testa hur han reagerar med lite längre tid.  Ska jag testa med 40 minuter eller till och med 60 minuter? :O

GotTreats?
5

En fryst kong med något gott i funkar också 🙂

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar

Verticalvein
0

#3 Oj det har jag inte tänkt på! Var köper man sådana ben? Han är en American hairless terrier så han är ganska liten :)

Saffran0Spice
1

#6 Naaw AHT!
Bild önskas tack 😍

Om du ringer ett slakteri i närheten kan man oftas hämta stora fina ben och annat smaskens för en riktigt billig peng ^^

russin
2

Djuraffärer som säljer färskfoder brukar ha rejäla frysta ben. Annars är det som 5 föreslog väldigt bra - och säkert. En kong med fruset gottis eller liknande 🙂

Verticalvein
1

#5 Vad kan jag fylla den med då? färskfoder?

Verticalvein
0

#7 #8 Jag ska se vad jag kan hitta. Kan man ge kycklingvingarna när vi är hemma då eller är de inte bra alls? bättre med kycklingklubbor?

Saffran0Spice
4

#10 Både klubbor och vingar är jättebra - under uppsikt =)

GotTreats?
1

#9 Färskfoder funkar jättebra, en del brukar fylla med jordnötssmör och liknande saker 😃 Om du googlar t.ex kong recipes for dogs så får du upp många bra förslag

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar

Verticalvein
8

Idag är jag extra stolt och glad. Jag glömde ta fram färskfodret igår till kongen och jag ville inte ge honom någon kycklingvinge efter vad jag fick veta igår så jag lämnade honom ensam utan någonting. 

Direkt när han såg att vi började göra oss i ordning för att gå till dagis så gick han in i sovrummet och lade sig i sin bädd. Sedan låg han i bädden hela tiden jag var borta och var helt knäpptyst enda tills jag kom hem igen <3 så himla stolt över honom! :D

russin
1

Jag brukar ha lite blandat hemma av smått och gott. Finns inga ben till liten valp, så kanske det finns en bit torkat kött eller annat som tar lite mer än tugg och svälj att äta upp. Jag har gjort så för att få ensamhetsträningen till en trevlig stund till mina valpar.

Men härligt att det gick bra idag🙂

Saffran0Spice
1

#13 underbart 👍
Ett annat tips att göra är också att gömma godisar lite var stans och skicka hunden på sök precis när man ska gå.
Gör detta med min hund om jag ska vara borta länge, så han roar sig med detta i upp till 2h om jag gömt mycket ^^

Verticalvein
0

#15 Tack för tipset det ska jag absolut testa nästa gång jag glömmer ta fram något gott ur frysen till honom :)