länktan efter att skaffa hund är enorm
Gärna vanlig hund men de bör va allergivänlig någon som har tipps på allergivänliga medelstora hundar.
Jag tror det varierar lite från person till person. Det finns till exempel folk som inte tål allergivänliga kattraser men som kanske tål en vanlig bondkatt. Samma tror jag gäller många häst- och hundraser också.
Bouvier Des Flandres är en bra hund! kräver dock stor pälsvård och är i grunden en vallhund med stor vaktinstinkt för skydda sin flock 😃 under samma tak som han bor i.
Allergi är individuellt och en ras som funkar för någon funkar inte alltid för andra.
Vi kan vara allergiska mot olika faktorer, proteiner, saliv, kvalster…
Däremot brukar krullhåren samt bichon funka för många allergiker, men det är aldrig någon garanti.
Frågan är vad du vill göra med din hund & vad du önskar för egenskaper.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Vill ha en familje hund . är uppvuxen med boxer o min man med schäfer . den ska gärna va barnvänlig också .
Vad vill du göra med hunden? Någon hundsport? Hur mycket aktivering erbjudes (mental & fysisk)?
Om hunden är barnvänlig eller ej har i de flesta fall med barnet att göra och hur denne beter sig bland djur.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ingen hund sport. bara en vanlig familje hund.
Så du ska inte aktivera någonting?
Vad önskar du för egenskaper hos hunden? Pälsvård?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Va menar du med det? Inte pälsvård hälst .
Egenskaper kan vara vakt, reserverad, icke-reserverad, jaktlust, självständighet, förarvekhet etc.
Vad vill du ha för hund?
Spontant skulle jag säga att du bör kolla in rasgrupp 9 samt läsa på lite.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Varför då ? Vadå ras grupp? De ska va vakthund samt snäll mot barn
Ja varför.
Du har gett intryck för att inte vara tillräckligt påläst för att skaffa hund i nuläget.
Hur vill du att hunden ska vakta och vad söker du för vakthund?
Enbart larmande eller en som agerar etc?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag tror att vad Wellcraft försöker säga är att det bästa är att läsa på allt man kan om hundar och då lära sig en massa om vad dem kan, behöver, hitta favoritraser och så vidare.
Eftersom vi är överens om att hundraserna kan variera för pälsallergi så är det nog vad du får fokusera på.
Behöver inte läsa på då jag har haft hund tidigare .
Jaså. Du har den insikten. Då lämnar jag tråden här.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#13 Då har du säkert favoritraser redan. Då är det väl bara att fara ut till olika kennlar och testa om du klarar av den rasen eller ej.
Medarbetare el va de kallas kan låsa denna trånd den börjar spåra ur
#16 Ja, förlåt för att man försökte hjälpa då.
I #10 låter det som att du inte vet vad en rasgrupp är men ändå är du tillräckligt kunnig för att inte behöva läsa på? Om du inte kan rasgrupperna så bör du börja läsa på om dom, sen listar nog ut själv vilken grupp du ska leta i.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Nej, tråden börjar inte spåra ur. Men ska man skaffa hund borde man veta vad en rasgrupp är. Och att säga att man haft hund tidigare är inget hållbart argument tyvärr. Läs på lite på skk, kolla de olika rasgrupperna (en rasgrupp är en grupp där olika hundraser med i princip samma avelssyfte är samlade. Typ rasgrupp 1 är vall och herdehundar, 2 är molosser, sennenhundar, schnauzer osv. Kolla på skk) och läs på lite. En hund behöver mycket aktivering, oavsett ras. Inte bara promenader. Sedan finns det olika raser som behöver jobba olika mycket. Till exempel bruksraserna (bland annat bovier som någon tipsade om) behöver jobba mycket, och den (om jag inte minns fel) är väldigt vaktig och skarp. Har ni kollat upp Pudel? Finns i många olika färger och storlekar, perfekt familjehund, krullig päls så fäller inte, många allergiker tål Pudel och behöver inte så jättemycket aktivering :) Om du fortfarande vill låsa tråden, skicka gärna PM om du har några frågor till mig! Svarar gladeligen :D
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har läst på olika hundraser men alla jag läst kräver nästan pälsvård. skulle vilja ha en utan pälsvård. tack ska kolla på svenska kennelklubben.
Skriv gärna en lista på vad du har att erbjuda hunden, jag (med fler trevliga människor) kan nog luska ut en ras.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Xoloitzcuintile
-noll pälsvård
-allergivänlig
-mellanstor (finns även små)
-vaktig
-barnvänlig (iaf med familjens egna barn)
Osäker på om ni kan erbjuda hunden tillräckligt med aktivering. Det är ingen promenadlimpa direkt. wrr
Har kollat olika nakenhundar kan inte namnen på alla . Kinesisk nakenhund har jag kollat o denna som e på bilden med flera har även kollat vanliga men är osäker då min man e ev allergisk mot vanlig hund därför blir det allergivänlig va kostar en sådan på bilden o kenesisk nakenhund ?? Skälvklart ska den få promenader o lekar hemma o va familgehund .
Nakenhundar brukar ligga på 10.000-15.000 ungefär. Men i gengäld behöver de hudvård istället för pälsvård och kläder på vintern vilket kan bli knepigt med måtten så är plus om man gillar att sy med symaskin.
Kinesisk nakenhund är inte så mycket vakthund men är väldigt mycket larmhund, dvs larmar om nåt händer. Urhundar är verkligen inte som schäfer och boxer så nog tycker jag du borde läsa på om urhundsmentalitet och hudvården.
Min tanke var Pudel, kan klippas ned var tredje månad eller nåt så kräver minimal pälsvård som nedklippt. Pudlar brukar många allergiker klara av så det borde vara värt att kolla in. Nedklippta storpudlar ser lite ut som smala labradorer nästan. http://www.poodleforum.com/attachments/poodle-grooming/9124d1271695163-poodle-top-knot-shaved-20close.jpg
Och sjukt söta med småfluff. :) http://poodlecare.net/wp-content/uploads/2012/02/wpid-Brown_toy_poodle.jpg
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
En sådan nakenhund kräver allt mer än bara promenader och lekar, den behöver aktivering (som alla hundar behöver och MÅSTE ha) i någon form.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tycker om och sy saker gå promenader med mera är dom lättlärda ?
#26 nej alltså vad har du att erbjuda hunden för aktivering? Du kan inte bara gå promenader, då är det bättre att skaffa katt faktiskt. Hundar behöver aktivering, oavsett ras. Tips, gör en lista om hur mycket du kan promenera hunden, hur mycket du kan aktivera och vilken aktivering osv :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Motion och TRÄNING för huvudet är det hundar behöver. Folk undrar ju vad du kan erbjuda för träning. Man köper ju inte t.ex en boxer och låter den bara gå en promenad om dagen. Då blir det problem. Dom älskar sök, spår och lydnad. Kan du erbjuda det till exempel?
Jag har ju sakt va jag vill göra med hunden .. Kan ni va snälla o sluta fråga så mycket och de va inte det jag va ute efter utan vad för slags allergi ras
#29 nej, för att kunna ge förslag måste man ju veta vad du ska ha hunden till. Du har ju bara skrivit promenader.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nej de har jag inte alls . Vi har inget intresse för agility , spårning. bara en familje hund. säger ännu en gång att den ska va vaktig o snäll mot barn o lättlärd och älska att gå promenader ligga brevid en i soffan .
#31 Alla hundar försöker ju skydda de dem älskar, och många raser som inte är direkta vaktraser går att träna. Men annars, menar du att hunden ska kräva lite och föredra att slappa framför att hitta på bus?
lätt att lära vänja sig vid kaniner . hamstrar o gerbiler . vill inte ha en hund man måste klippa o borsta pälsen på.
#13 m.fl. Oavsett hur länge o hur många hundar man haft förut så behöver man alltid läsa på o försöka lära sig mera, man blir aldrig fullärd i ämnet hund.
Vad kan du erbjuda en hund förutom promenader o lite trix?
Du kan börja med att kolla in grupp 9, sällskapshundar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tibetansk spaniel kanske vore något. Vad jag förstått så har de kvar lite av sina vaktinstinkter från förr. Sällskapshund som hänger med på det mesta.
Vet dock inte hur det är med allergivänlig, och den är ju av mindre slaget förstås.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Varför ska jag de ?
Sen måste jag bara skriva att anledningen till att folk frågar så många frågor är för att det är extremt svårt att ge förslag på en ras om man inte har mycket bakgrunds fakta. Det är väldigt lätt att bara föreslå raser, man jag personligen skulle inte vilja föreslå en ras som någon sedan köper och sen inte klarar av.
Så jag tror inte du behöver ta allt så personlig och som pikar för att folk frågor många frågor. Det är väldigt svårt att ge förslag på raser när man bara får beskrivning av att dom ska vara allergivänliga och medelstora. Allergivänliga hundar är ju väldigt individuellt vad man är allergisk emot.
Tack lina.k de är såna förslag jag vill ha .
De är osäkert om min man e allergisk mot hund där av allergivänlig hund . vill ju inte skaffa hund som man måste omplacera . jag har svårt att förstå många gånger vad ni menar . Men det är inte meningen att bli irriterad .
#39 som flera innan sagt så finns det inte någon hund som är allergivänlig, då man kan vara allergisk mot olika saker. är man till exempel allergisk mot saliven så spelar det ingen roll om man skaffar en pälslös hund, man lär reagera ändå. är det enda du kan/vill erbjuda promenader och soffligg så kanske ett gosedjur skulle passa bättre😎eller möjligtvis en hund som redan är gammal och nöjer sig med pensionärsliv, men alla raser behöver hjärngympa och motion i någon form.
Hallå där de va inte snällt sakt sen finns de visst allergivänliga hundar
Hallå där de va inte snällt sakt sen finns de visst allergivänliga hundar
Aktivering är förutom vanlig motion också "hjärngympa". De flesta hundar behöver mer eller mindre hjärngympa för att inte bli besvärliga och stressade. Hundar som inte får hjärngympa av sina ägare börjar ofta hitta på saker på egen hand, t.ex jaga bilar, katter eller sticka iväg på egna äventyr om de är lösa.
Många raser i grupp 9 nöjer sig med enklare hjärngympa/aktivering, tips på det kan vara:
-Vardagsaktiviteter som att promenera eller sitta still i olika miljöer för att få nya synintryck och öva på att ta det lugnt bland folk
-Lära sig nya trick, som t.ex rulla och sitt fint
-Dogparkour (hoppa upp och balansera på stenar och bänkar tex)
-Leta godis inne, du kan antingen dra godisen längs golvet(spåra) eller bara lägga den någonstans och låta hunden söka reda på godisen
-Leta godis ute genom att bara kasta ut ett gäng godisar på gräsmattan och låta den nosa reda på dom, dra t.ex en korvbit längs marken eller trycka fast små godisar på ett träd.
För att hitta vad olika raser kostar i inköpspris så kan du söka på din ras på blocket och se vad de flesta kostar, eller söka på din ras här och leta dig fram till olika kennlar och se vad de säljer sina valpar för.
Försäkring kan du kolla på agria.se för att få ett hum om vad olika raser kostar att försäkra varje månad.
Matkostnaden skiljer sig otroligt mycket beroende på hur stor hunden är och vad den äter för foder, jag är allmänt dåligt påläst på fodersorter så där vill jag inte lägga mig i.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#41 med tanke på dina tidigare svar i tråden så låter det som att du tycker att du redan kan allt, så varför gör du ens en tråd när du inte ens lyssnar på svaren du får? alla som skrivit här har försökt att ge råd och hjälpa🤔 tycker du fått så bra svar som någon kan ge med så bristfällig information om du vad tänker göra med hunden🙂
Nej, det finns inga allergivänliga hundar eller hundraser. Däremot kan det vara så att just din man kanske tål en hund, men en annan hund av samma ras kanske han inte tål. Detta är fakta, det kan du inte ta illa upp av. Och du kan inte bara ha hunden till sällskap, du måste aktivera den på något sätt. Kan vara godissök, shejping, bara hunden får jobba med hjärnan.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
jo de finns visst allergivänliga hundar o raser. jo de kan jag visst .
#46 Det var ju onödigt att göra en tråd då du ändå inte lyssnar på vad personerna skriver.
Du är ju helt omöjlig. Varför ber du om råd när du redan kan allt själv?
Xoloitzcuintile brukar ligga runt 14 000 - 15 000 kr. Likaså med American hairless terrarier och Perro sin pelo del perú. Chinese crested dog verkar variera mycket mer i pris 6000 - 15 000 kr.
Kan du inte berätta lite mer hur vardagen för hunden kommer se ut? Tror det folk stör sig på är att du inte beskriver vad ni kan erbjuda hunden. Att ni inte ska träna seriöst utan ha en familjehund med bus och promenader säger inte så mycket. Det är stor skillnad på att vare ute i skog och mark i många timmar per dag och att bara hålla sig till 10-15 min kissrundor runt kvarteret. Så hur ser era promenadplaner ut?
#45 Klart det finns allergivänliga raser. Det heter ju allergiVÄNLIGA inte allergiFRIA. Det betyder alltså inte att dessa raserna är garanterade att fungera för allergiker, men dom fungerar för många.
Nej, det finns inga allergivänliga raser. Den finns människor som tål schäfer men som inte tål Pudel, till exempel. Jag har själv varit allergisk.
Och TS, jag börjar bli trött på att hjälpa dig för du viftar ändå bara bort våra åsikter.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Självklart finns det raser som generellt fungerar bättre för allergiker än andra andra raser? Inget är såklart hugget i sten men om man ska se det generellt finns det helt klart sådana tendenser.
Ska nog ta kinesisk naken hund. den verkar va billigast
#53 jag antar att du inte är seriös. För ska man skoja på riktigt så kan man iaf göra det rätt. Kinesk nakenhund är svindyr 🏆
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#53 är det bara priset du tänker på så låter det inte som att en hund är en jättebra ide alls😮
#55 TS kan inte vara seriös, så ingen fara :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Måste vara troll.
stäng tråden den börjar spåra ur den
#57 otacksammaste trollet jag stött på den här veckan i såna fall😃 "buhu, jag fick inte svaren jag ville höra, stäng tråden"😃
Kan nog hålla med om att tråden börjar spåra ut, ser ingen som helst mening med den så därför kommer jag att låsa den.
_
När man skapar en tråd här på sajten får man vara beredd på att följdfrågor på sitt inlägg (så länge som det håller sig inom samma ämne såklart)_