Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 8276 ggr
MissanTissan
1

Vilken hundras är garanterad...

Vilken hundras är garanterad att vara väldigt trogen till sin ägare och som vill sova nära på nätterna? (Om det finns någon alltså)

(Jag har redan en BC, men han hatar att sova tillsammans med mig. Och funderar på att skaffa en till hund, men då vill jag ha en vovve som vill sova hos mig!<3)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Fridaaaa
6

Finns aldrig garanterier. Men chinese crested (naken och puff) upplever jag som är en ras som brukar vara väldigt trogen sin ägare och gärna ligger nära. Märkt det på min och även svärmors 🙂 Även papillon.
Men som sagt, det är väldigt individuellt.

Men välj inte ras efter det utan vad du ska göra med hunden 🙂 Vill den sova i sängen med dig är det bara en bonus, alla hundar är olika 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

axa
5

Jag skulle inte kunna garantera en hundras. Hundar är inga gosedjur gör inte bara som man själv vill. Och det bör man respektera, personlighet som personlighet alla hundar är en individ med egna åsikter och tycken. Om din BC inte vill sova i sängen med dig finns det kanske en anledning? Se det från hundens perspektiv.

Ett tips; fokusera inte på att en ny hund ska sova med dig, fokusera på en bästa vän, lojalitet och hundens bästa🙂

Hildgrim
3

Det säkraste kortet är nog nakna urhundsraser. :) Dels så är urhundar i sin natur väldigt trogna och familjkära och dels gör nakenheten att dom inte blir för varma av kroppskontakt eller täcken. Jag har nog inte stött på vare sig en mexikansk eller peuansk nakenhund som inte älskat att gosa. :)

russin
4

Lancashire heeler😃

Jag har aldrig tidigare haft någon hundras som trängs och tar så mycket plats i sängen som mina två heeler gör. Hör av andra heelerägare att dom flesta är så❤️

Dock är rasen tuff och aktiv, och är ingen hund man skaffar "bara för att dom vill ligga nära i sängen" - men en attans kul ras.

javetinte
1

som #1 säger. Det finns nog inga garantier. Hon hade upplevt att även papillon kunde vara nära och så. Men min lilla papillon sover max i fotändan av sängen, vill inte sitta i knäet osv. 

Sen kanske de kan bero på också att vissa hundar kanske tycker att det helt enkelt blir för varmt i sängen, tänkte dom med mycket päls, på sommaren tycker ju många hundar de e skönt att sträcka ut sej på golvet (:

[MikaelaR]
2

den där frågan går inte att svara på ;)

FjantYoda
0

kan ju bara tala för min nakenhund, men han kan nog närmast liknas vid en igel ;) allra helst skulle han nog vilja sova innanför huden på en ;)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

MissanTissan
1

Jag har ju en border collie, så motion och så är inga problem. Det enda jag söker för hund är en som är trogen, framåt och mysig. Eftersom jag är väldigt kramgod av mig, och skulle vilja ha en hund som tycker om att vara i min värme och så. Min border collie tycker det blir för varmt och tycker det är jobbigt när man rör på sig.

5ara
0

Med min storpudelpojk är det stor skillnad beroende på vilken frisyr han har. När han är kortklippt är han väldigt gärna i sängen men när pälsen är lång är han där bara en kort stund och lägger sig på golvet sen. Så utifrån min erfarenhet spelar värmen stor roll för honom🙂

MsSofieG
0

Kan ju bara prata för mig själv men alla mina labbar än så länge har varit riktiga sängträngare. Och har mer än gärna smygit sig upp i sängen när man sover som tyngst. Nackdelen med det är väl att de tar en jäkla plats och gärna trängs tills du ligger på golvet 😉

5ara
0

#10 Haha! Ja, min "sängträngare" lyckades nästan få både mig och sambon ur dubbelsängen inatt😛 Klippte honom kort igår…

MsSofieG
1

#10 Haha det känner jag igen mycket väl! Dom är duktig värre på att "smidigt" ta över sängen vovvarna 😂

Oliviahack
0

Att hunden inte ligger i sängen kan ju vara att det är för varmt! Nakenhundar fryser ju lätt så då är det inte konstigt att dom vill vara nära.

Ralktad
3

Trogen vettef*n men alla staffar jag sovit med har tvingat sig in under täcket 😂

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

javetinte
0

#12 haha jag vet inte hur men även min lilla papillon är den som tar mest plats av oss alla i soffan, men de är han värd tycker jag (; Så länge de är mej han tränger iväg och inte gäster (;

Saffran0Spice
4

Italiensk vinthund är känd för sitt ''mammiga'' sätt och vill helst vara under skinnet på matte/husse 24/7

Väldigt mysigt på vintern, då de är som att ha en levande varmvattenflaska under täcket ^^

Rasen fungerar bra i familjer, men har alltid en person som den tyr sig speciellt till och i princip aldrig går ifrån om den personen finns i närheten. Därför är det bla väldigt svårt att låta denna ras vara lös om inte så att säga ''hundens människa'' finns med och kan ropa in hunden om det behövs…

[Udoon]
1

#16 har hört att en del kallar italienarna för "kardborrhundar", låter som det kanske kan stämma 😃

Wellcraft
1

Dansk-svensk gårdshund.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Saffran0Spice
2

#17 Aldrig hört det förut - men som ägare av italienare och vän med x-antal andra italienare och italienarägare så kan jag säga att det stämmer till 99% hahaha

Många italienare sitter gärna i knät på andra, men väldigt många vill bara vara i sin människas knä och är nöjd med en kort hälsning på andra =)
Dvs en något reserverad ras och ganska tydlig enmans hund, även om den funkar i familjer ^^

Cahira
0

Instämmer med nakenraser, jag har nackspärr väldigt ofta för att hunden ska sova på kudden för att han ogillar att vara långt ifrån mig. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Levijo
0

Italiensk vinthund och Whippet :D

neasfotografier
0

Vet en amstaff-blandning som gärna gosar och älskar att ligga nära, gärna uppepå. Och det även i sängen 🙂

Vet även en finsk lapphund som gillar att sova i sängen. Dock inte lika mycket för gos.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

imsuchadiva
0

Känner en nakenhund som absolut inte sover under täcket, hon sover i sin korg på golvet och är inte intresserad av stt ligga i knä.

Hildgrim
0

#23 En CCD då antar jag? :P

MissanTissan
1

Tack för alla tipsen, ska ta och kika lite extra på Papillon, Staffar och italienska vinthundar.

Wenniz
0

Whippet, eller vinthundar i huvudtaget. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
Melonclementin
0

Dansk-svensk gårdshund!

Fialialej
2

Om du inte har nåt emot muskelhundar finns det ju miljoner (typ) såna som du kan få "gratis" om du vill rädda livet på nån. De amstaffar jag träffat ska också helst ligga sked/på/under en när man sitter i soffan eller sover.

"På natten är alla katter svarta"

thea_thea
2

Amstaff, staffe och diverse nakenhundar brukar vilja gosa och ligga nära. Men det är individuellt och finns inga garantier.

MissanTissan
3

Jag har länge velat ha amstaff, men tror inte jag är gammal nog för en sådan ras som behöver en stark hand. Vill inte misslyckas som ägare.

[Forest]
2

Här har vi tre små pudlar ena har lång päls ändå trivs hon fint att ligga o trängas. Alla tre är knähundar inte alltid jag själv anser att man vill ha dom i knät så dom får anpassa sig, lite envishet är det hos Enja dok (den äldsta av dom)

IngridSvensson
3

Min norska lundehund ska alltid ligga under täcket och ligga nära, nära. Flyttar jag på mig så trycker han sig emot mig. Många av lundehundarna vill gärna gosas mycket. Tycker dock att det är lite jobbigt i mellan åt. Men han är allt myssjuk i sängen min grabb. Fast jag köpte inte han för det.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Wellcraft
1

#32 Det kan även jag intyga, en av dem keligaste raserna lätt… :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Miner00
0

whippet! de fryser ju så lätt!

Djurmänniskan
0

Stabyhoun tycker väldigt mycket om att gosa och vill gärna vara i närheten var man själv är. Det är inte bara jag som tycker så utan min uppfödare tycker också det😃

[MikaelaR]
0

Min jack russell terrier sover på mig eller tryckt mot mig vill typ aldrig va ifrån.. amstaffs brukar också va keliga.

Vizzla
0

Taxar. Jag känner ingen Tax som inte vill ligga i knä eller under täcket…

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

lovechivas
0

Whippets :) Men som sagt finns aldrig garantier

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Mischa
1

Mer eller mindre alla "fryslortar" brukar gilla att ligga nära.

≧◔◡◔≦

Emel
1

Cavalier king charles spaniel vill inte ligga nära dig i sängen, den vill helst ligga på/i/under dig i sängen :P
Utanför sängen är den trogen men skulle inte kalla den en trogen hundras. Om man ska vara lite krass.

Cocker spaniel vettefan hur de är i sängen men i soffan om man bjuder upp vill den inget hellre än ha huvudet i knät, annars finns det ingen trognare kamrat.

Dessa är mina raser men min cocker är den trognaste vovven jag sett/vet. :)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Kitten86
1

Nu har jag inte läst alla inlägg, men håller med #1. Hundar är individer så jag skulle aldrig kunna garantera att en viss hundras kommer vilja sova i sängen. Precis som det finns goldens som faktiskt inte gillar barn eller hundraser som ska älska vatten men som hatar att bada 😃

Men visst kan jag hålla med om att mindre raser (större raser också för den delen) som har mindre päls och därmed kan frysa lättare ofta är mer benägna att vilja söka värme och närhet. Nuffen jag växte upp med ville inte ligga i sängen, även om bad honom hoppa upp så fick man ett nej. Stor mysbjörn hade ju annars varit urmysigt att ha sängen! Min dvärgpudel jag hade däremot låg ALLTID i min säng på nätterna, på vintern under täcket. Nu har jag två shelties varav den ena (den mest pälsade konstigt nog) trängs med mig i min säng varje natt medans min andra kan ligga i sängen tills jag somnar för att sen glida ner på golvet bredvid. Han sover så när mig han kan fast på golvet. På min förra säng hittade jag honom t.o.m ett par gånger under sängen. Det var som att han låg bredvid mig fast på ett annat plan 😉Inget han kan nu dock. Oavsett hundras jag har haft, och oavsett om de har gillat att ligga i sängen eller inte, så har mina hundar alltid varit mig 110% lojala, trogna och närgångna…

Sen skulle kanske inte just jag välja hundras utifrån det enda kriteriet att jag ville ha en som myser med mig i sängen, även om det är mysigt (kanske inte sommartid) 🙂