Vart utbilda polishund?
Om vi säger att jag har en schäfer som jag vill utbilda till polishund, vart ska jag då vända mig?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Men detta är väl inget man kan göra själv? Det är väl bara de hundar som klarar av vissa prover som går vidare för den utbildningen på hundskolan i Sollefteå?
Jag har också för mig att det fungerar så och jag tror hunden måste klara polisens egen mentaltest för att kunna utbildas och jag vet inte om det finns fler utbindningar en Sollefteå.
Det är polisen som utbildar sina hundar. Många av sina hundar tar de från Försvarsmaktens "kennel". Utbildar du din hund så kommer ju den bo med hundföraren och inte med dig, när den sedan pensioneras så behåller hundföraren den i sin ägo (för det mesta).
/Christine
Man får väl inte ens låta sin egen privata hund gå den utbildningen ens om man betalar själv, om man inte ska ha den i tjänsten, dvs att man arbetar som polis eller inom försvarsmakten.
Däremot, så kan man ju vara fodervärd åt dessa hundar det första året innan de ska tas in för utbildningen. Klarar de inte testerna får man behålla hunden. Eller så kan man skriva upp sig på intresselistan för pensionerade tjänstehundar, förutsatt att man uppfyller de krav de har på hundarnas nya hem.
Jag syftar på att jag har en lovande hund från en lovande kennel och har som planer att utbilda/testa och sedan sälja till polisen.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag tror inte de köper från privatpersoner så. Och hur ska du kunna utbilda hunden om du inte har tillgång till utbildningen i Sollefteå?
Men säkrast svar får du väl om du kontaktar polisen eller hundskolan.
Men om man hittar en lovande hund, varför inte utbilda den själv och frivilligarbeta med den? En duktig hund kan ju vara till stor nytta vid andra tillfällen utan att man måste vara polis.
Du kan ju alltid först testa att ta in hunden och dig själv på marma för att se om hunden verkligen klarar det.
http://www.brukshundklubben.se/tjanstehund/patrullhund/hundtjanstskolan/
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Ok. Hittade annan information på diverse. informationssidor dock, så detta blev förvirrande.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
(Detta scenario är inte på riktigt, haha)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Kontakta hundenheten hos Polisen.
Nu har det löst sig! :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Så här går det till. Om man har en hund som man vill sälja till Polisen så ringer man dom, de tar in hunden för ett L-test och är de intresserade tar de då hunden på prov i några månader. Funkar hunden så köper polisen den av ägaren och tränas sedan upp av hundförare.
#4 De föder upp sina egna hundar som reggas i en icke FCI ansluten tysk rasklubb. Vem tusan vill ha en brukshund som man inte kan tävla bruks med o som inte dög att bli tjänstehund?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#12 Tack för utförligt svar. Det var ungefär det jag läste mig till på andra sajter.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag vet inte om jag missförstår, men jag vet inte vad ditt inlägg har med mitt att göra? Eller skrev du till fel person?
#15 Det var en upplysning till de som ev är intresserad av att behålla/köpa hundar som ratas som tjänstehundar.
Ah ok. Ja för jag har stött på de som vill ha en riktigt utbildad polishund som privatperson för att "det är coolt".
Att leta reda på en egen brukshund och träna den själv inom utvalt område och göra något vettigt med den verkar inte vara av intresse på samma sätt.
#17 i en del andra länder kan man köpa färdigtränade "personal protection dogs" priserna som jag sett ligger på uppemot 100 000 kr.
Fast å andra sidan, en sådan hund kanske man bara skaffar om man har någon form av hotbild emot sig? Jag är inte så insatt i dessa regler, men får vem som helst köpa en sådan hund, där, utomlands, eller måste man ha någon form av legitimt skäl?
Kan ju tänka mig att i fel händer skulle en sådan hunds kunskaper kunna missbrukas.
inte bara missbrukas, man ska väl själv kunna hantera den också… kan bli lite knäpigt om hunden är långt skolad och man själv kan typ noll om sånt, liten tanke bara
Fast om man köper en sådan hund, får man inte som någon form av "introduktion" då också? Annars känns det ju en aning läskigt…