Vart utbilda polishund?
Om vi säger att jag har en schäfer som jag vill utbilda till polishund, vart ska jag då vända mig?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Men detta är väl inget man kan göra själv? Det är väl bara de hundar som klarar av vissa prover som går vidare för den utbildningen på hundskolan i Sollefteå?
Jag har också för mig att det fungerar så och jag tror hunden måste klara polisens egen mentaltest för att kunna utbildas och jag vet inte om det finns fler utbindningar en Sollefteå.
Det är polisen som utbildar sina hundar. Många av sina hundar tar de från Försvarsmaktens "kennel". Utbildar du din hund så kommer ju den bo med hundföraren och inte med dig, när den sedan pensioneras så behåller hundföraren den i sin ägo (för det mesta).
/Christine
Man får väl inte ens låta sin egen privata hund gå den utbildningen ens om man betalar själv, om man inte ska ha den i tjänsten, dvs att man arbetar som polis eller inom försvarsmakten.
Däremot, så kan man ju vara fodervärd åt dessa hundar det första året innan de ska tas in för utbildningen. Klarar de inte testerna får man behålla hunden. Eller så kan man skriva upp sig på intresselistan för pensionerade tjänstehundar, förutsatt att man uppfyller de krav de har på hundarnas nya hem.
Jag syftar på att jag har en lovande hund från en lovande kennel och har som planer att utbilda/testa och sedan sälja till polisen.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag tror inte de köper från privatpersoner så. Och hur ska du kunna utbilda hunden om du inte har tillgång till utbildningen i Sollefteå?
Men säkrast svar får du väl om du kontaktar polisen eller hundskolan.
Men om man hittar en lovande hund, varför inte utbilda den själv och frivilligarbeta med den? En duktig hund kan ju vara till stor nytta vid andra tillfällen utan att man måste vara polis.
Du kan ju alltid först testa att ta in hunden och dig själv på marma för att se om hunden verkligen klarar det.