Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3037 ggr
[Sammymyheart]
0

Hur mkt kostar en hund?

Hej!

Undrar allmänt hur mkt man kan ta för en hund som är ca 2år ej har stamtavla, ej är chip märkt och ej vaccinerad och inte avmaskad..

Har sett en annons ang detta…

Rafflan
13

Runt 2000-5000 kr skulle jag säga. Beror ju på om hunden har meriter som jakthund, tävlings hund, osv.

Dock skulle jag inte köpa en sån hund, det är lag att hundar ska vara märkta så skulle börja fundera på vart en omärkt hund kommer ifrån? import i bagageluckan på en bil (svart och plågsamt för djuret)? valpfabrik? eller någon annan hemsk bakgrund…

Murmeltuss
2

Jag tycket att omplaceringshundar inte ska kosta mer än 500-1000kr. Det är ett liv, inte något att tjäna pengar på. Om min hund skulle behöva flytta skulle jag inte vilja ha ett öre, bara ett bra hem till honom. Men alla tar ju vad dom vill för siba hundar.

Saffran0Spice
8

håller med #2
2000 - 5000 skulle jag räkna med

Men med tanke på att hunden inte är chippad, vaccinerad eller avmaskad och troligen då inte heller besiktigad så kan man räkna med några tusenlappar mer eftersom man får göra detta också isåfall.
Så jag hade nog inte ens övervägt hunden om inte säljaren gjort detta, verkar väldigt mysko =/

drika
5

0 kr

Hälsningar

Fredrika

Dumpuck
4

Eftersom att hunden inte har stamtavla så finns det med sannolikt inga meriter på hunden heller, den har heller inte chip, är inte vaccinerad eller ens besiktigad. Skulle aldrig ens tänka tanken att köpa den hunden, absolut inte ge 2.000-5.000kr som några här har föreslagit.

Ambrose
6

Otroligt oseriöst att sälja, och även köpa, en hund som inte är varken chippad eller vaccinerad. Att den ej har stamtavla är en mindre detalj i det hela för som andra har sagt så är det olagligt att inte chippa en hund.
Den kan ha kommit från vart som helst, ha sjukdomar, och dessutom kommer det kosta att få i ordning på alla papper + eventuellt vet kostnader för sjukdomar. Skulle i bästa fall ta en sådant hund gratis. Inte betala för den, såvida inte nuvarande ägare fixar chip, vaccination och besiktning. Då kanske 2000-3000 om den är fin i övrigt, förutsatt att jag är intresserad av en blandras :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Rafflan
0

#6 man kan båda jaga, valla och tävla med blandraser ifall du inte visste det :)

#7 ja jag regerade också väldigt mycket på chipet, skulle jag köpa en sån hund då ska den ha en riktigt bra egenskap jag verkligen är ute efter som bara den hunden har, och har hunden några otroligt bra och ovanliga egenskaper då är den ju helt klart värd endel :)

Saffran0Spice
1

#6 Jag skulle inte heller ge de pengarna för den nämnda hunden - men menade att man får borde räkna med 2000-5000kr för en omplacering, men då ska den ju självklart ha allt denna inte hade (chipp, vaccination osv)

Rafflan
0

#9 så om du importerar en blivande tjänstehund som är super duktig men i deras land e det inte lag på chip, vaccination, osv skulle du säga nej till den perfekta hunden för dig pga det?

I Sverige är det det lag på märkning av hundar, så en omärkt hund kan inte vara svensk. Är den svensk och omärkt är det nåt riktigt skumt och då ska man inte ens ta emot den gratis!

Saffran0Spice
7

#10 Chip kan man ordna senare, just den biten är inte super viktig för mig personligen vid ett köp

Men ovaccinerad så hade jag med 100% säkerhet sagt nej även om den var den ''perfekta hunden''. Varför riskera att kunna smitta andra hundar med sjukdomar, kanske få avliva hunden jag köpt och även riskera att faktiskt få en okänt sjuk hund bara för att jag vill ha en hund?
Att välja en hund som är ovaccinerad och kanske är sjuk eller kan bära på smittor som kan sprida sig som en löpeld är inte etiskt djurhållning eller ett tecken på ett bra hundtänk.

För vaccination har ju inte med ägaren att göra, det har med hundens hälsa att göra och om man hellre väljer en hund som man inte vet om hälsotillståndet på framför en hund som man har den informationen på så är det enligt min mening ett själviskt val.

Skulle aldrig falla mig in att skaffa en hund som riskerar att vara sjuk eller ha smittor bara för att jag själv vill ha en hund snabbt och billigt.

Men det är ju jag det, sen att andra inte tycker lika är upp till dem.

Rafflan
0

#11 det finns MASSOR med ovaccinerade hundar (och andra djur) i Sverige utan problem. Även ett vaccinerat djur kan bli sjukt i den sjukdomen den är vaccinerad emot så vaccination är ingen garanti för ett frisk djur, och finns det ens någon sjukdom i Sverige som vi vaccinerar emot som kan leda till döden om man inte vaccinerar? (tänker då på vuxen hund)

Så vaccination garanterar inte att du får en frisk hund eller en hund som inte bär på smittor :)

Saffran0Spice
7

#12 Nej vaccination garanterar definitivt inte en frisk hund - men vaccinationen har ett visst skydd och jag anser att en vaccinerad hund som söker ett hem visar att hundens tidigare ägare faktiskt brytt sig tillräckligt för att vaccinera den.

Så varför vara en av dem som stödjer personer som inte ger hunden vad den förtjänar istället för att tydligt visa att man inte accepterar den typen av misskötsel?

Menar inte att alla ovaccinerade inte är älskade, men om man bryr sig om sina djur så vaccinerar man dem så att de åtminstone har något skydd. Garanterar inte en frisk hund, men chansen är större att den är och håller sig frisk från smittor iallafall.

Ja menar, man struntar ju inte i att vaccinera sina barn, så varför strunta i hunden?

Rafflan
0

#13 många som bor så hundarna ej har kontackt med andra hundar vaccinerar inte för att deras hundar är inte utsatta för en smittorisk, och det låter ju helt logiskt, eller hur? :)

Ja barn, det är ju absolut ingen smittorisk på dagis osv :S

Saffran0Spice
3

#14 Smittor är smittor - smittar det så kan man smittas oavsett om man har kontakt med andra 24/7 eller sällan. Chansen att smittas är liten om hundarna aldrig träffar andra, men den chansen krymper ännu mer om hunden är vaccinerad också.

Det har ju även med försäkringar att göra. Har du en hund som blir sjuk och inte vaccinerad så finns det de försäkringsbolag som inte hjälper till vid sjukdom då man medvetet inte har minskat risken för sjukdomen genom vaccination.

Rafflan
0

#15 aldrig hört detta om försäkringar men okej, ja det e ju ägarens egna val, men jag anser att bor du så din hund aldrig träffar andra hundar är man inte oseriös om man inte vaccinerar :)

Maja2
5

Rent allmänt kan man ta vilken summa som helst som säljare. Hoppas dock att det inte finns en enda köpare på en sådan hund.

vallhund
1

#6 Intressant, vilka vallhundsprov/tävlingar kan man starta med en oreggad hund o erhålla officiella meriter?

Blandisar får tävla i många grenar, dock inte bruks o inte heller rasspecifika prov så som vallning, vattenapportering o en hel drös med andra aktiviteter.

Själv har jag en renrasig, SKK registrerad hund, jag känner mig inte diskriminerad för att vi inte får tävla i LC.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Rafflan
0

#18 när jag snackar om jakthund, vallhund och tjänstehund menar jag arbetshundar, inte tävlingshundar/show hundar ;)

Och det är väl en merit att ha en extremt bra jakt/vall/tjänstehund även om den inte är tävlad? för ett tränat öga kan ju se om hunden är bra genom att se hur den jobbar ;)

När jag snackar om tävlingshunds snackar jag om dem grenar som blandraser får tävla i, i mitt inlägg i #8 kan du hur jag gör skillnad på arbetshundar och tävlingshundar :)

vallhund
2

#19 i #8 påstår du att "man kan båda jaga, valla och tävla med blandraser ifall du inte visste det :)"

Rafflan
0

#20 precis, det står ju där, man kan jaga ELLER valla ELLER tävla, det står inte att man kan göra jaktprov eller vallprov med en blandras, sluta läsa emellan raderna och läs det jag skriver ;)

eller jag egentligen står det "jaga, valla och tävla". Men det står fortfarande inte jaktprov eller vallprov. Eller påstår du att jag inte kan valla fåren hemma på gården och tävla agility med samma hund?

vallhund
1

#21 Jag läser inte mellan raderna. Jag citerade det du skrivit, inget annat. Inlägget jag citerade innehöll inga ELLER mellan de olika aktiviteterna.

Vill du inte bli missförstådd så skriver du lämpligtvis det du menar o inget annat. Man skall inte behöva vara tankeläsare när man svarar i en tråd.

Rafflan
1

#22 men det står ju EXAKT det jag menar, med en blandras kan man jaga, valla och tävla! Det står INTE tävla i VAD!

Läs det som står för det står exakt vad jag menar. Förstår inte hur då kan läsa och se någonstans att det står tävla i jakt och vall…

poodlelicious
3

En sån hund borde man få betalt för att ta över…

Åsa S
0

Det finns svenskfödda hundar som inte är chipmärkta med. Mina föräldrar tog hand om en omplaceringshund som inte var märkt. Detta var visserligen runt 10år sedan men lagen fanns då med. Det var en blandrashund (troligtvis golden/schäfer). Det fanns vissa papper ex. vaccinerinspapper, köpehandling  men chipmärka eller tatuera hade inte ägaren gjort av nån anledning, hon var ca 2år när mina föräldrar tog hand om henne. Han som ägde henne först var en äldre man som fick en stroke som han blev svårt invalidiserad av så han kunde inte ge någon info mer än det som httades i lägenheten. Polisen hittade henne när hon satt vid sidan av sin husse i lägenheten, troligtvis hade hon suttit där ett par dagar. Det var en av de finaste hundarna vi haft.

Men finns det ingen bra och säker info om varifrån hunden kommer etc. ska man inte betala nått för en sån hund, för man ska inte köpa den. Det kan ju som sagt vara en smuggelhund, en stulen hund e dyl

Dumpuck
0

#6 Visst kan du jaga med blandras, men att hunden är duktig anser jag absolut inte vara en merit. Det ska vara bevisat, den ska ha gått prov m.m för att det ska anses vara en merit. Ägarens egna tycke är, och kommer aldrig vara, en merit.

Katthemsmatten
4

Enkel fråga från en kattälskare: Om det är lag på att man ska chipmärka hundar och det annonseras om icke-chipade diton bör man då inte som första fråga till annonsören ställa frågan om varför hunden inte är chipmärkt? Och hur klokt är det att, oavsett vad svaret blir, köpa hunden? Det är ju ett handlande som gör det möjligt för oseriösa människor att tjäna pengar på dessa stackars hundar. Jag ser det som en form av häleri (även om hunden kanske inte är stöldgods) eftersom man hjälper någon att utföra en brottslig handling.

I slutänden är det sådant som gör det lönsamt med puppy mills där stackars tikar hålls dräktiga konstant och när de efter ett par år är totalt förstörda slängs de ut eller dödas. Inte alltid på ett humant sätt heller.

Medarbetare Hittekatter iFokus