Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 853 ggr
sagat
0

Hur tränar jag om henne?

Hur tränar jag om min tjej på inkallningen? när jag säger att hon ska komma smyger hon, eller hon tar ner huvudet och går i slowmotion.. irriterande när man har bråttom eller försöker träna om.. hur gör man så hon kommer kutandes ist?

Sen tänkte jag höra om ni vet några bra böcker om tävlingslydnad till en som vill veta exakt i steg hur man tränar? en lätt bok som tar steg för steg ?

Allt2
0

Följer och tänker spontant om det inte kan ha med tidigare upplevelser eller hennes personlighet att göra? (Inte så insatt på lydnad)

Ambrose
0

Du kan prova att träna med en medhjälpare som håller hunden medans du kutar iväg. När du har kommit en bit så ropar du på hunden varefter du vänder dig om och hjälper hunden till den ingång du vill ha. Det är helt ok att tagga/hejja på hunden när den är på väg mot dig. Belöna med godis/kel och sedan lek :) När det är fart så kan du GÅ från personen som håller din hund. Sedan plocka bort medhjälparen och köra som vanligt.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

russin
5

Allt det din hund gör är lugnande signaler. Har du varit irriterad vid inkallning ? Det är typiska beteenden för att hunden vill lugna dig innan den kommer fram.

Träna med lek/jättekul när den kommer. Det ska vara superkul att komma till matte/husse på inkallning.

tigre
0

Vad har du för ras? Det låter lite som något tex en border collie gör när de vallar, och risken finns att de utvecklar ett sådant arbetssätt även i andra sammanhang än vallning. Läste det här inlägget för ett tag sedan, det kanske kan hjälpa dig isf:  http://www.klickerklok.se/hur-undviker-man-vallningsbeteende-i-lydnaden/

Hiro
0

Gör som Russin tipsar dig om och backa bakåt, huka dej inte över hunden och sitt gärna med ryggen emot för hunden verkar inte så trygg med att komma in och då är det lättare för en hund att gå mot en rygg än ett ansikte.

Håll hunden kopplad så inkallning ej är nödvändigt också så varje gång det är inkallning så är det träning och du kan fokusera på träningen och inte göra "en snabbinkalning" för att du har bråttom.

sagat
0

i vardagen så säger jag typ kom då eller då går vi eller så men när hon ska badas eller komma till mig snabbt av någon anledning så säger jag alla möjliga och det brukar sluta med KOM HIT! för att hon inte lyssnar men jag vill kunna använda kom hit alltid och hon ska tycka att det är roligt att komma till matte.. Igår testade jag att säga kom hit med rolig röst och fjanta mig då gick det rätt bra faktiskt :) men jag vill juh kunna säga det med vanlig röst men vi kommer väl dit :)