Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 7773 ggr
fridarebecka
0

Har din hund kläder på vintern?

Nu börjar det närma sig min och Trassels första vinter tillsammans, och det här med kläder till hunden är ett ämne som jag känner mig så himla osäker på. Jag har köpt ett täcke som han verkligen ogillar, men det finns åtminstone ett här hemma ifall han skulle behöva det. Hittills verkar han inte frysa och han älskar att leka i snön, men då har det bara varit ca 7-8 grader kallt än, och att det blir 20-25 minus hos oss några veckor per år är inte alls ovanligt.

Är lite nyfiken på att höra om ni har täcke/kläder på hunden på vintern? Och vilken ras ni har 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Wellcraft
0

Använder aldrig, lagotto.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hildgrim
5

Jag har en mexikansk nakenhund så hon får självklart ha kläder på sig när det är kallt. Blir det minusgrader planerar jag även att klä på henne mössa och skor. 

lisa90
0

Ja. Jag har en frusen cavalier som lätt får köldkramp i tassarna om det är under -5. Han får ha fodrat regntäcke och ev. tröja under det för att hålla värmen. Är det snö ute har han overall för att det inte ska bli snöbollar i hela pälsen. Tyvärr gillar han inte kläder, men är så illa tvungen.

minihamster
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min har täcke eftersom han fryser väldigt lätt. Han är en boxer med kort, tunn päls utan underull. Han verkar gilla sitt täcke. :)

//Josephine :)

lambero
0

Basenjisarna har kläder på vintern. Tiken har redan täcke på sig när hon behöver det. Hanen fryser inte lika lätt, så han har bara täcke om det regnar.
Har även en Heeler som inte är täckad på vintern. Han fryser bara om det blir väldigt kallt och då är vi sällan ute särskilt länge i vilket fall som helst.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

[amazingdogs98]
0

Har en border collie som har täcke på vintern under koppelpromenader men aldrig när hon springer lös på skogspromenaderna. Hon har också täcke innan och efter träning.

IdaKw
0

Har inget täcke på min labbe på vintern, ibland regntäcke, ofodrat om vi det är slaskigt/ blött och vi inte har så mycket tid. Och ytterst sällan har jag haft fleecetäcket på under regntäcket, mest för att hon verkar tycka det är bekvämare än bara det regntäcket vi har nu, eller om hon skulle vara lite kall, eller ska sitta i bilen/andra kalla ställen :)

Pysen_87
1

Overall och benskydd när det är snö ute, för att undvika att förvandlas till en snögubbe.

Zvintos
1

Japp, här är det overall på för tiken och täcke på för hanen. Har staffordshire bullterrier.

zickan
0

Försöker undvika kläder så mycket som möjligt. Hoppas alltid de ska ta och anpassa sig lite. Men brukar sluta med att jag ger efter. Uppväxt med boxer som hade väldigt kort, tunn päls. Men han frös aldrig.  Både mina nu verkar föredra lite extra värme. 
Bullterriern har lite foderkänslighet kan få utslag och har inte så tät päls. Brukar få täcke om vi ska på längre tur eller det är regn/snö och kallt. Även väldigt känslig mot vägsaltet. Brukar få ha sko/r om det blir nått utslag eller sår på nån tass. Hon har även haft öroninfektion en gång som yngre.  Krävs munkorg och två personer som håller fast henne för att ens få en chans att rengöra dom efter det. Så efter hon skrek till av att det blåste för mycket in i öronen förre året har jag nu även två mössor mamma virkat. Lär nog anvädas en del för att få ut henne lite mer. 
Andra är kines,dalmatin,tax mix med naken mage. Brukar klara sig bra i kylan om man rakar ner honom så snö inte fastnar mellan trampdynor och på benen. Men han blir lätt snuvig.  Även märkt nu med åldern att han har svårare få upp värmen lika fort.  Alltid fått täcke när vi varit ute under lång tid, eller haft med mig nått att slänga på om vi ska va stilla för att grilla eller nått. Kör mest bara tröjor mamma stickat efter hans mått. Sitter väldigt tätt på kroppen så han kan röra sig mer fritt, mindre risk att fastna i saker.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Melissa V
0

Försöker undvika det (amstaff mix) , han är inte så jättefrusen av sig. han fryser mest om det regnar och blåser samtidigt så då åker regntäcke på. 
Nu blir det hans andra vinter så inhandlat overall dock om det skulle behövas då vi ändå reser runt en del bla hem till norrland där 30-35 minus inte är helt ovanligt så skulle han frysa så har jag ändå med mig.

Min förra BC hade dock aldrig några täcken på sig eller annat bestyr.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Cahira
0

Dvärgschnauzer ja, vid behov

chinese crested ja, vid behov

bc/corgi nej, inget behov

bc/collie kommer få kläder för första gången nu i år. Han är lite till åren kommen nu och fryser mer.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

tjoopa
0

Regntäcke vid regn då båda mina är långhåriga = tar lång tid att torka och vill inte att dem ska gå fuktiga. Värmetäcke när dem visar att dem fryser :) Den äldre verkar nästan aldrig frysa annat än när han ska sitta stilla i bilen, den yngre har nästan ingen underull och visar redan vid några minus att han fryser så han får ha täcket när vi är ute längre än en snabb pissrunda :)

nadilda
0

Regnoverall för att slippa snöklumpar och hålla värmen uppe när vi inte är i rörelse.

Fridaaaa
0

Roxy har overall om det är mycket snö (blir massa snöbollar annars) eller då om det är riktigt kallt. Annars främst tröja. Hon har ingen underull.

Lillan har ett vintertäcke när det blir riktigt kallt pga att hon blir stel i bakdelen annars.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

loiiizz
0

Min lilla valp har en stickad tröja på sig om vi går ut, annars står hon och skakar på plats, en amstaff kan jag ju tillägga.

[Forest]
0

Ja alla har vi täcke till men jag letar efter ett tunnare täcke till då hon får spara sin päls tills nästa år, våra täcken är mycket varma. Har även regnoveraller och värmeoveraller till dom vid behov, ras Toy-Dvärgpudel

Kallaterrier
0

Om det behövs:) Är hon nertrimmad behövs det vid högre temperaturer än i vanliga fall, blåser det snorkallt kan täcke åka på om det är lite kyligare. Regnar det åker täcke på för annars går hon ingenstans. Jag upplever att min hund får mindre problem med köldkramp i tassarna om hon har täcke på.

FjantYoda
4

Hos oss är det både täcke och skor som gäller på vintern! Men då har han ju i stort sett inge hår heller, bara ytterst lite på tassar, huvud och halva svansen!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Vizzla
5

Jadå, mina vägrar gå ut utan täcke och är det kallare än -10 så ska fleecetofflorna på… 

Jag tänkte när vi skaffade hund att "inga hundar behöver kläder" men när man ser på sin hund att de skakar, fryser och hoppar på tre ben då är det inte längre roligt att vara ute. Att hålla hunden varm ute minskar risken för skador och sträckningar (vilket Alf fick vara med om).

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Portie
0

Har nästan aldrig kläder på Hugo, bara om det är runt 15-20 minus och jag ser att han fryser. Annars är det bara reflextäcke som gäller. Hugo är kortklippt och utan underull men han har inget som helst besvär av kyla ändå.

sasha_setter
0

Sasha brukar få ha på sig sitt regntäcke när det kommer snö. Både som skydd mot väta och som skydd mot kylan. Dock avskyr hon att ha på sig det.. Hon brukar verka varm om hon inte får stå still, men det kan man ju förstå och det händer inte heller särskilt ofta. :) Hon är Irländsk setter ;)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Kadoor
0

Jag har det inte på Tello (han är en Lagotto). Han har aldrig behövt det så det känns rätt onödigt om det inte blir väldigt, väldigt kallt. De vintrar då det har varit som kallast har han klarat sig utan täcke också. Tycker att om inte hunden visar att den fryser så behövs det inte. :P

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Scorpio97
0

Vi har en blandis (labrador, schäfer och tollare) och har aldrig haft kläder. Hon hoppar gärna i snön och verkar aldrig vara besvärad av kylan.

//Jessie

Catta-
0

Jag har storpudel. Hon har täcke om hon fryser eller vid regn/snö då hon lätt blir genomblöt då hon inte har underull.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Fenix_Chicci
0

Har två havanaiser. Den äldsta har kläder när det är väldigt kallt; -15 eller mer ungefär.
Den yngsta har aldrig upplevt någon vinter än så får se hur lättfrusen hon är.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Forest]
0

19 snygg overall får man fråga om märket på den?

Whippetgerbilen
0

Ja, eftersom hans päls är tunn och naken på vissa ställen 😛

Dogs is my world ♥

Wenniz
0

Har en Whippettjej som har "kläder" (vill kalla det täcken ;)) när det börjar bli kallt, vi syr egna täcken till vår dam så hon har olika täcken beroende vad det är för väder och hur kallt det är. :) Anledingen, hon fryser och har en sjukdom som gör att hon har svårt att tillsätta syre till sina muskler. Sedan har jag en Siberian Husky/Border Collie blandis på 8 år som ska få börja med täcken detta år då hon har problem med ryggen så vi vill skona den så mycket som möjligt - då har hon ett täcke från Hööks som heter Softshell Visible Showmaster. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
tjoopa
0

#27 Det där är Hurttas nya slush combat overall :)

FjantYoda
0

#27 som ovanstående, Hurtta Slush Combat :) 

+ hurttas vattentäta fleece under som värme

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Trollbjörken]
0

Har två hundar. Chinese crestedtiken har kläder på sig när det är kallt, regnar eller blåser.

Amerikanska cocker/sheltie/pon-hanen  har ett täcke om det blir ner emot 15 minus eller mer då vi håller hans päls kort, men annars har han inget på sig

Intehärutandär
2

Jag har en chinese crested hairless, så han har både overall och skor då det blir vinter.

JasmiineN
1

Har en långhårig Collie, denna rasen fryser oftast inte? haha. 
Men min hund gör & tyvärr har kvalsterallergi (som är värre under vintern) på det, vilket gör att hon får bära både täcke & skor. Dessutom underlättar det också, då hon förvandlas till en snögubbe utan det😉
När det regnar ute så har hon overall, för hon blir så frusen av sig efter det blöta.
Skor har hon på sig nu också pga hon tuggat sönder sina framtassar, annars bara vintern & detta är den första med skor.

Sajtvärd på Collie