Pomeranian eller andra rastips
Hej, jag bor på en liten gård på landet med min familj och har just nu 2 labradorer och 1 border collie. Men då vår ena labrador är ganska gammal och de andra hundarna är min dotters (hon är 16år och tränar och tävlar dem) så känner jag att jag skulle vilja ha en ny egen liten hund. Rasen jag är mest intresserad av är Pomeranian men skulle gärna få tips på andra raser som passar också. Hunden kommer få flera skogspromenader per dag och även träna lite agility då och då. Den ska kunna hänga med på det mesta. Hunden ska vara ganska liten och inte för mycket jakt i sig utan kunna vara lös mycket på gården. Skulle en Pomeranian kunna passa mig eller är det någon annan ras som du tycker passar bra? Om det är någon som har Pomeranian så vore det också trevligt om den personen skulle kunna berätta om hur rasen är.
Jag tycker den stämmer in bra i dina beskrivningar c:
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Jag äger en pomme :) Det är underbara hundar! Minuset är väl att det med stor sannolikhet kommer att ha lätt till skall, man kan kontrollera men man kan inte få det att försvinna helt :) då dem är alarmhundar i botten.
Dem kan kräva olika pälsvård beroende på vilken gren av ursprung individen kommer ifrån. Det är svårt att lambla upp saker bara såhär XD Är det något som du är extra intresserad av ? :) Några speciella frågor om pommar? Du får jätte gärna skriva PM om det är något mer specifikt osv :)
Detta är min Inez som blev 2 år nyligen :)
Pomeranian passar in din beskrivning. Även norsk lundehund faller in på din beskrivning.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

#1 Så bra! :-) #2 Tack för svaret. Pälsvård är jag beredd att lägga tid på ifall hunden behöver det. Så söt din Inez är! :-) #3 Tack för tipsen, jag ska läsa mer om dem raserna också :-) #4 Tack för tipset :-)
Hej! Även jag har en pomeranian och det är en helt fantastisk ras, en stor hund i litet format.
Min lilla kille är 3 år gammal och hänger med på allt jag gör så som lååånga skogspromenader eller in till stan för att fika med kompisar.
Tränar även agility med honom och han är riktigt duktig på detta ,det är lättlärda hundar även om dom kan vara lite envisa.
Pälsvården är ju något att ha i åtanke speciellt om man bor på en gård där det lätt kan bli lerigt. Borta ett par gånger i veckan är i alla fall att rekommendera men som Lillpom skriver beror det lite på individens päls.
Men överlag en superhärlig hund & de låter som rasen kan passa dig, tips är väl att träffa ett par pommar om du inte redan gjort det. 😊
Bifogar en bild på min Sheldon.
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Då ser jag inget problem :) Men kanske lite vaksam med dem stora hundarna bara? För pom valpar är extremt små ;) Så det gäller ju att hålla lite koll iaf, ofta så är det ju inte med flit en större hund skadar en mindre utan bara ren olycka vid lek osv.
Så du ska nog kolla på de uppföddare som har lite större pommar än kanske rasstandalen om du inte vill ställa ut? Inte liksom ENORM! Men kanske bara lite större :)
Kan rekommendera mittelspitz och kleinspitz som är lite högre än pommarna men är fortfarande små och kommer ur samma släkt :)
kleinspitz : ca 26 cm mankhöjd
mittelspitz: ca 32 cm mankhöjd
#6 Tack för svaret! Så söt din Sheldon är :-) #7 Såklart kommer jag hålla valpen under uppsikt hela tiden så att den inte riskerar att skada sig när den leker med de stora hundarna. Jag ska läsa mer om dem raserna också, tack för tipset. :-)
Pommen har ju ingen superbra kropp för agility, men det säger ju inte att den inte skulle kunna syssla med lite agility då och då, om ägaren inte siktar på SM :) Skulle nog personligen då hellre ta en klein eller mittel. Jag minns när sporten blev populär var det massor av cavalierer med. Bichon ok, men de har sällan intresse för att jobba, det finns nog såna som har det, men för det mesta är dom lite svårmotiverade. Dom är jättegulliga och jätteintresserade av matte och jag får alltid en känsla av att de hoppar runt bara för att matte blir så glad då :) Då skulle jag hellre titta på dvärgpudel. Sheltien kommer i mycket litet format ibland och de är ju lättlärda och inte alls lika egensinniga som en pom. Fjärlishundarna (phalene och pappillion) är också små och smidiga, men de är ofta livliga eller ganska lugna, inte så mycket där emellan :D
Har inte själv haft någon pom, men mina före detta och hans förlädrar hade kleinspitzar och hans syster hade en pom, som faktiskt höll på med agility, men han var en jättevariant. Trots att han sprang allt vad han kunde var det ofta han inte kom under tidgränsen i klass III.
Tror nog att en Pomerian skulle passa dig bra!
Men om du vill ha andra rasförslag skulle du kunna kolla in shetland sheepdog!
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
#9 tack för svaret. Jag har varit inne på papillon också, som du nämner. Har även kollat endel på sheltie men den kan ju vara svår att förutsäga hur stor den blir och jag vill gärna ha en liten hund (small storlek i agilityn). #10 så bra! Ja jag ska kolla in mer om sheltien.