Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2889 ggr
matilda__
0

Vilken hundras?

Jag är i hundköpartankar men har svårt att veta vad jag vill ha för hund. Mest för att jag har så lite erfarenhet av olika hundraser! (blivande förstahundsägare)

Jag vill ha en mellan/stor hund till sällskap, friluftsliv och lydnadsträning. En inte alltför krävande hund men som ändå orkar vara med några timmar i stallet/på gården och ut på långpromenader. Den ska ha en bra på/av knapp och vara hyfsat  självständig.  Med självständig menar jag att den ska klara av att vara hemma själv, vara ute på gården själv och inte vara totalt beroende av mig. Den ska helst inte vara skällig, ska funka bra med andra djur och barn och kunna följa med på ridturer. Jag gillar positiva djur som är samarbetsvilliga men som ändå har självförtroendet till att hitta på saker själv. 

Vad passar egentligen? Jag har funderat på retrievers men har hört att de är flamsiga?

Vovisch nr2
0

Mellan/Storpudel kanske kan vara något?

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

matilda__
0

#1 Vad intressant, det har jag inte ens tänkt på! Hur är det med pälsvård av Pudel? Måste det klippas och borstas mycket?

Arashi
0

Golden retriever eller labrador (inte jakt typerna) va de första jag tänkte på, flamsiga, nja, golden hanar kan va lite, jaa när dom är unga, men väldigt trygga stabila hundar som vuxna.

Haztparken
0

#2 Jag har två Storpudlar och kan tycka att dom kan passa in i din beskrivning :)

Vill man inte ställa ut så kan man enkelt själv raka ner sin Pudel helt vid behov och då behövs inte någon särskilt stor pälsvård!

Pudel är en jätterolig ras att jobba med och dom är ofta duktiga på vad dom gör. En allround hund helt enkelt :) Pudlar är dock kända för så kallade "pudelfnatt", dom kan vara lite barnsliga långt upp i åldern men det ser inte jag som något negativt. Låter man dom få skoja av sig då och då så är det inga problem och du får en mycket nöjd pudel 😃

Allt det du skriver, friluftsliv, lydnad, ridturer, långpromenader har jag sett många exempel på med folk som gör med sina pudlar, både dom små varianterna och dom lite större. Så tycker absolut du ska ha med Pudel i dina tankar! :)

Vovisch nr2
0

#2 Du fick ett bra svar från "Haztparken"! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Wellcraft
0

Dalmatiner? Mycket speciella hundar dock, men underbara.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hell
2

Tror en finsk lapphund skulle kunna passa dig. En vänlig allaround ras som vill vara med när det händer saker, men som har en tydlig av/på knapp. De klarar av att vara själva hemma, dock vet jag inte hur det är med att ha de självständiga på en gård för det har jag ingen erfarenhet av. 

Pälsvården är inte alls så skrämmande som en kan tro, jag borstar knappt min alls förutom inför utställning då jag fluffar upp honom lite.  ;) Bakom öron och på armbågar kan det dock behövas borstas lite.

Nackdelen är väl att de kan ha lätt till skall, det går att träna och jag upplever tex inte min som speciellt skällig. Men de har ett skall som hörs, så är det bara. Tänkte jag skulle nämna de i alla fall då jag tycker de passar in ganska bra, min är min första hund och vi trivs väldigt bra tillsammans.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

molbojse
0

Det första jag tänkte på var Bordercollie faktiskt..

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

VendelaS
3

En border collie kräver mer än vad ta har att erbjuda utifrån texten som ts skrev. Man har inte en border collie som sällskapshund och tränar lite lydnad på hobbynivå. Då finns det många andra raser som passar bättre i aktivitetsnivå enligt mig.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

luckysheltie
0

Kanske en sheltie? De är ju gårdshundar från grunden men jag vet inte hur de är att ha på en gård. Vissa kan ju dock ha lätt till skall.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

mmillann
1

Jag kan rekommendera en labrador, dom är väldigt willing to please och har lätt att lära.

molbojse
0

#9 skrev faktiskt inte att TS prompt skulle skaffa BC utan att det var det första jag kom att tänka på. Haft en del med BC att göra så är inte en helt okänd ras.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

wonderland
1

En labrador :) lugna, pålitliga och harmoniska hundar :)