Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 1002 ggr
MissanTissan
1

Är boxer passande för det här livet?

Jag bor just nu i ett område där man inte kan känna sig säker att ta ut sina hundar efter klockan 20:00. Området är i stort sätt perfekt att sälja droger och liknande. Aldrig några poliser här och det är dåligt med belysning.

Så när jag behöver ta ut mina två hundar på kvällen och går igenom mörka vägar omringat med skog så har jag alltid ögonen åt alla håll. Men här kommer frågan.

Jag har haft boxer förut, och undrar om man skulle kunna lära en boxer att morra, skälla, visa tänder och ja. Kunna försvara mig om något skulle hända?

Min förra boxer kunde skälla på kommando så det var ingen som vågade sig på mig då. Eftersom han var ett muskelberg med kuperad svans. (Jag var fodervärd, hans husse jobbade som trä-fällare så han fick vara ute och springa i skogen hela dagarna.) 

Det är inte bara därför jag vill ha en boxer, utan dom är en riktig underbar hundras. Och jag saknar att ha en liten dregel hund i huset.<3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

vallhund
8

Boxern är en brukshund dock används den i stort sett inte inom Svenskskydd eller IPO. Det är inte tillåtet/lagligt att använda sin hund som vapen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

MissanTissan
2

Jag skulle inte använda honom som ett vapen, utan mer som ett säkerhetsnät.
Alltså, om jag skulle bli påhoppad att min hund skulle skydda mig.

knutteknop
5

du kan ju lika gärna lära dom hundar du har nu att skälla eller morra på kommando.

Myrtorpets Möss och Kaniner

viktoria91
0

Jag har läst att boxer används/användes i typ Tyskland förr om jag inte har fel.

MissanTissan
0

Nja, mina grabbar är omplacering där ena redan är rädd för främlingar, så att morra mot folk vill jag inte att han ska lära sig.

Den andra har ADHD  så även där skulle jag inte vilja ha honom morrandes eller skällandes mot folk. (Han flippar helt då)

vallhund
9

#2  Det är inte så vanligt att hundar skyddar matte/husse om denne blir överfallen, majoriteten drar hem om de är lösa.  Om en hund i boxerstorlek skadar en människa kan den omhändertas av polisen vars uppgift blir att L testa hunden för att avgöra om den är farlig, klassas den som farlig kan polisen avliva hunden. Vill du utsätta din blivande hund för det? Jämför alla löpsedlar om farliga pitbulls o diverse farliga blandisar o Rottweilers.

OT o kuriosa. Hundar är individer, en York som var med matte o joggade i ett elljusspår häromåret bet sig fast i en presumtiv våldtäktsmans vad o förhindrade därigenom mannens intentioner..

[Udoon]
1

tror nog dom flesta skulle bli avskräckta från att gå på nån med hundar med sig, kanske inte om man har typ en liten vavva eller nåt men ändå.  såg på din profil att du har labbe och en bc, och dom är ju ändå inte så jättesmå… är det så pass dåligt område skulle nog inte jag våga gå ut själv på kvällen, men jag är ju en mördrädd fjant av rang 😃 finns det ingen som du kan hålla sällskap med eller nåt?

Whippet
0

Varför ska ni vara så negativa?

Jag tycker en Boxer passar dig, om du är medveten om att det är en egensinnig brukshund, klart att hunden kan skydda dig om du lär den från börjar.

I'm out Vilar huvudet i handen

Klebold
2

Har du en stor hund som ser lite småläskig ut så kommer ingen överfalla dig. Eller rättare sagt - risken för att bli överfallen är minimal då människor för det mesta har stor respekt för hundar.

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”
†

Hildgrim
3

Varför låter dina föräldrar dig gå ut själv med hundarna om det rör sig om ett farligt knarkområde? Kan dom inte följa med? :O

Whippet
0

#9 Om en  knarkare ser dig och dina hundar bryr dom sig inte om någonting dom vill bara ha dina pengar till vilket pris som helst .. Men vilket fall som helst så Lycka till!

I'm out Vilar huvudet i handen

Klebold
0

#9 Det är faktiskt sant. Tänkte inte på det.

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”
†

Wellcraft
1

Varför skulle missbrukare vara intresserad av att överfalla dig?
Så länge du inte är med i droghärvan tycker jag det låter som en minimal risk, missbrukarna behöver du sällan vara skraj för.

En boxer kräver mental aktivering och inte bara lulla runt i skogarna.
Hurvida den kommer skydda dig eller ej ställer jag mig tveksam till, tycker inte boxers är lika vassa som förr. Du kan ju alltid träna skydd/IPO med denne.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

vallhund
0

Ekipaget behöver licens för att komma med i en skyddsträningsgrupp. Det lär man bara få om hunden skall användas i tjänst eller tävla i bruksgrenen Skydd, resp. IPO o/e Mondioring. I Sverige kan man inte tävla i Mondioring.

http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Grenar/skh.asp?menuindex=7

MissanTissan
0

Jag har en border collie, så jag aktiverar både mentalt och fysiskt. Har även haft en boxer förut, så boxrar är ingen nyhet för mig. Och det är inte bara missbrukare här, utan har även sett flertal skåpbilar utan reg nummer åka förbi flertal gånger i mörkret.

Jag är hemma själv mycket, så tyvärr kan inte mina föräldrar följa med hela tiden.