Japanese chin info
Hej skulle vilja veta lite om rasen japanese chin. Om det finns någon här som har en eller vet något om den som kan berätta lite :) Allt om hur de är, hälsa mm. Har de mycket problem med att deras nos är "intryckt"? Har själv lite fördomar om att raser med intryckt nos ska ha mycket problem med andning mm, har de det eller är det just en fördom? På skk står det att den är känslig för extrem värme och kyla, menar de nosen då eller hela hunden? Tycker själv när jag läser om den att det verkar vara en trevlig ras annars men oroar mig lite med deras nos. Har nämligen fått erbjudande om en chin på omplacering så därför jag vill veta lite :)
Carpe diem!
Kortnosraser har mer skinn över halsöppningen samt mindre plats i munnen så det är svårare att kyla ned sig när det är varmt. Knipta näsborrar har ännu svårare att andas än öppna näsborrar.
Jag har hört hela regnbågen med denna ras, från "helveteshund" till "tråkig prydnadshund" till "perfekt" så det kanske är bäst att testa ha hunden på prov och se hur det funkar för er?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.