Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 713 ggr
mini-monster
0

Hjälp!Ta temp-hund hysterisk

Jag tyckte att min 6-månaders keeshondskille verkade varmare än vanligt nu i natt så tänkte ta tempen på honom. Detta har gjorts tidigare och även om han inte uppskattat proceduren så har det gått bra.
Nu däremot så blev han helt hysterisk. Ögonen var helt uppspärrade och hela tänderna visades. Han bet mig om och om igen (inte så att det gick hål).
Han har kommit in en en trotsperiod och har reagerat med att använda tänderna tidigare, så försökte igen. Ingen lycka alls utan bara en hund som blev hysterisk när termometern nuddade hans anal. Att jag tittade och undersökte gick bra och det såg inte annorlunda ut i baken på honom.

Jag har planerat att ringa veterinären vid 07:00 när de öppnar men  jag tänkte fråga här ifall någon har någon idé om vad jag ska göra? Oron tar över nu i efterhand (var lugn under temptagningen).

Yuuuhanna
0

Du har ingen som kan hjälpa dig att hålla i honom? Ta lite helosansalva eller någon annan lämplig salva på tempen så den glider lättare, det kan ju vara så att det gör ont och det är därför han protesterar.

mini-monster
0

#1 Sambon sover just nu men ska be honom att hjälpa mig att försöka om någon timme.
Använder vaselin (mycket) på termometern så det borde glida bra. Är orolig över att han har ont:(

Cahira
0

Att ringa veterinär är nog klokt. Skaffa dig lite sömn innan du ska ringa, du kan behöva det.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
0

Att ringa veterinär är nog klokt. Skaffa dig lite sömn innan du ska ringa, du kan behöva det.

mini-monster
1

Vi testade igen nu när husse vaknat. Jag stod med hunden Faxe mellan benen så att jag kunde hålla i på det sättet och hade hans rumpa framför mig. Husse satt framför och matade med supergott godis. Faxe reagerade men det gick bra! Han morrade till och sen var det över med protesten. Tempen visade på normal så allt ser bra ut.

Jag avvaktar med veterinären då han är vid gott humör och mår som vanligt i övrigt, så ska vi ta tempen igen sen när husse kommer hem från jobbet.

Händer något under dagen så åker jag inte akut.

Cahira
0

Skönt att febern la sig. :)

mini-monster
0

Oj, såg nu att jag skrivit att jag "inte" skulle åka in akut om något hände under dagen.. Detta stämmer ju förstås inte utan det skulle stå "åker jag IN akut" :)

#6 Förmodligen hade han ingen feber innan heller utan som vanligt tycker jag att han känns varmare än han är. Normaltempen ligger på 38,5 och han är en kees med mycket päls så jag upplever honom som varmare ibland. Men i vanliga fall kan jag snabbt få redan på fakta genom tempen :)

Cahira
1

Jag känner ofta på insida öronen där öronen är nakna för att se om hunden känns normalvarm, lite varm eller mycket varm. Det besparar kamper med termometer "i onödan" .