Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1475 ggr
Oshibwa
0

skendräktig. blir tokig. ..

Min cane corso tik har blivit extremt skendräktig efter det senaste löpet. Hon är två år och har aldrig haft problem med det innan. Men nu… producerar mjölk, bäddar, hatar alla hundar hon möter, drar och sliter i kopplet. . Efter en promenad på två timmar plus klövjeväska så kommer hon inte till ro ändå. Klockan är halv sex på morgonen nu och hon springer fortfarande runt och gnäller gick ut med henne på en kiss för bara nån halvtimme sen. Bör jag söka upp vet eller är detta beteende normalt? /en orolig matte

[Torpedtass]
0

Ut och spring med henne genom stock och sten, promenader hjälper sällan vid skendräcktighet. Hon behöver verkligen jobba för att bryta "tankarna" kring valpar.

Vår tik är ännu värre än din vid skendräcktighet, botemedlet är dragsele och ut och köra.

[Juel70]
1

Jag gick till vet. för min hund beter sig likadant vid löp. Men finns inte så mycket vet kan göra.  Ta bort alla filtar och gosedjur som hon kan bära på, försöka att motionera/mentalt stimulera henne så hon tänker på annat   och om hon slickar mycket på sina juver, så brukar jag sätta dit ett "Juverskydd" som jag har sytt, så att hon inte kommer åt att slicka på juverna (för det förvärrar att slicka på dom)

Det är som ett rätt tunt luftig tyg som sätts runt magen och stängs med kardborreband uppe på ryggen. 

Minska ner på maten lite och ge istället mer av pyttesmågodisar i kombination med mental stimulation.

Lycka till!