Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2006 ggr
[MikaelaR]
0

Min hunds öron stinker + klia?

Min hunds öron luktar äckligt jag har använt öronvaxrengöring i öronen eller vet inte riktigt vad det var men det var något som löste upp vax och rengjorde öronen det luktade bra i kanske en natt efteråt och sen luktade det lika äckligt igen, vad ska jag göra?

Sen undrar jag också över att min hund kliar sig väldigt mycket, kan detta vara loppor hur ser man det?

Kallaterrier
0

Luktar det äckligt ur öronen kan det vara svamp eller en öroninfektion. Kontakta veterinär så att hunden kan få rätt hjälp.

Kliar sig hunden kan det vara loppor eller någon annan parasit, det kan vara allergi som ofta orsakar öronproblem också. Ring veterinär på måndag för att få hjälp.

hund_katt
1

Öroninflammation? Är han röd i öronen? Öronen och huden på en hund är 'kopplat' med varandra. Så öroninflammationer sätter sig i huden också, eller vad man ska säga… Så att han kliar sig mycket kan bero på öroninflammationen. Vår hund får det rätt ofta, och då kliar det i huden på honom också. Även veterinären säger samma sak.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[MikaelaR]
0

#2 Hon är inte inte speciellt röd i öronen, hur gör man då om det är en öroninflammation finns det fler symptom att kolla efter och vad kan veterinären göra åt det?

Kallaterrier
0

Veterinären kan se om det behövs antibiotika och eller kortison för att få slut på kliandet. För att kunna ställa en ordentlig diagnos är enda sättet att titta ner i din hunds öron ordentligt och det kan bara en veterinär göra. Klåda är jättestressande för en hund och har en hund klåda är det viktigt att få hjälp att få reda på vad det beror på. Att gå med en obehandlad öroninfektion eller inflammation är inte direkt trevligt. Är det svamp behöver den också behandlas för att irritationen ska försvinna.

[MikaelaR]
1

Självklart så uppsöker jag en veterinär om det verkligen verkar vara en öroninflammation eller liknande men jag vill inte söka hjälp i onödan så skulle vilja veta lite fler symptom som passar in, min hunds öron stinker verkligen och hon kliar sig runt öronen ganska mycket. Ska ringa veterinär och boka tid, tycker ni jag ska göra det med dessa symptom? isåfall gör jag det på måndag.

Kadoor
0

Vår vovve har ofta problem med sina öron, för att han får så mycket hår där och det täpper igen och gör så att det lätt blir infektioner, smuts osv. Vet inte riktigt vad det är din vovve har råkat ut för. Kan du kolla upp det hos vet? De vet förmodligen hur du ska göra! Kan vara öroninflammation eller någon infektion, och det är bäst att kolla upp så att ni får bästa hjälp.

Jag är inte så jättebra på det här med sjukdomar, men du verkar ha fått bra råd. Att kolla upp med veterinär alltid bäst, för att vara säker. :)
Om du åker dit med honom kommer veterinären kolla, och är det en inflammation eller infektion får du ju tips och hjälp med hur du ska göra. Ev någon medicin eller rengöring för det eller liknande. ^^
Hoppas det löser sig!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Kadoor
0

Kliar han sig vid öronen så är det förmodligen problem med en inflammation eller infektion, som även orsakar klåda. Du kan ju ringa också, och om de tycker att du behöver åka dit så säger de ju det. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Kallaterrier
2

Jag hade tagit min hund till veterinären med de symptomen, inget snack om det. Att hunden kliar sig runt öronen beror antagligen på att den har ont och/eller är irriterad.

Lord Vulcan
2

#5 Beställ tid hos veterinären

[FridaGenborg]
1

Kan vara någon slags allergi också. Skulle ha gjort som ovanstående rekommenderat och kontaktat en veterinär 🙂

[MikaelaR]
0

jag har ju en jack russell terrier har hört att det kan finnas allergier inom rasen, vad kan det vara för allergi isåfall?

[FridaGenborg]
0

#11 En kompis till mig åkte ett flertal gånger med sin hund (bedlington) och medicinerade mot öroninflammation men det visade sig att det var allergi till slut. Han är allergisk mot nånting inomhus, dom vet inte ännu. Han är fortfarande under utredning.

Kallaterrier
0

#11 Den vanligaste allergin hos hundar är kvalsterallergi, men det finns ju massor med andra saker, matallergier, pollenallergier, mögelallergier, ja hur mycker som helst.